eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: wprowadzenia ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej i jej rejestrowania oraz zmniejszenia uciążliwości przeprowadzanych kontroli

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1204
  • Data wpłynięcia: 2008-10-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 18, poz. 97

1204

Zmiany ustawy związane są z dostosowaniem jej przepisów do przepisów ustawy SDG w
zakresie wykonywania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.

Nadano zatem nowe brzmienie art. 9 ust. 2 pkt 1 oraz wprowadzono normę ogólną zgodnie z
którą, do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 z
dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

4) art. 5 zmieniający ustawę o Państwowej Straży Pożarnej
Wprowadzono normę ogólną, zgodnie z którą do kontroli działalności gospodarczej
przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej.

5) art. 6 zmieniający ustawę o kontroli skarbowej
Zmiany w ustawie polegają na wprowadzeniu do art. 13 ustawy zmian w ust. 2, 3 i 9 w
zakresie wszczynania kontroli na legitymację oraz doręczania upoważnienia do
przeprowadzenia kontroli. Konsekwencją wprowadzonych w art. 13 zmian jest nadanie art.
12 ust. 1 nowego brzmienia.
Wprowadzono także normę ogólną, zgodnie z którą do kontroli działalności gospodarczej
przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej.

6) art. 7 zmieniający ustawę o lasach
Wprowadzono normę ogólną, zgodnie z którą do kontroli działalności gospodarczej
przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej.

7) art. 8 zmieniający ustawę o grach i zakładach wzajemnych
Zmiany ustawy związane są z dostosowaniem jej przepisów do przepisów ustawy SDG w
zakresie wykonywania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.

W art. 48 ust. 3 doprecyzowano pojęcie „odrębne przepisy” przez wskazanie odwołania do
przepisów o Służbie Celnej.
Dodano także normę ogólną, zgodnie z którą do kontroli działalności gospodarczej
przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy SDG.

8) art. 9 zmieniający ustawę o radiofonii i telewizji

Wprowadzono normę ogólną, zgodnie z którą do kontroli działalności gospodarczej
przedsiębiorcy, o której mowa w art. 33, stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

9) art. 10 zmieniający ustawę – Prawo geologiczne i górnicze

Wprowadzono normę ogólną, zgodnie z którą do kontroli działalności gospodarczej
przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej.

10) art. 11 zmieniający ustawę – Prawo budowlane
Zmiany ustawy związane są z dostosowaniem jej przepisów do przepisów ustawy SDG w
zakresie wykonywania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.

Zmiana ust. 3 w art. 81a ma wyłącznie charakter doprecyzowujący. Zgodnie z

18
projektowanym brzmieniem, wykonywanie czynności kontrolnych w obecności
przywołanego pełnoletniego świadka możliwe będzie w przypadku kontroli podmiotu
niebędącego przedsiębiorcą. Natomiast kwestie wykonywania kontroli w przypadku
nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy albo osoby przez niego upoważnionej
uregulowane zostały w ustawie SDG.
Wprowadzono także normę ogólną (art. 85a), zgodnie z którą do kontroli działalności
gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o
swobodzie działalności gospodarczej.

11) art. 12 zmieniający ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych
Wprowadzono normę ogólną, zgodnie z którą do kontroli działalności gospodarczej
przedsiębiorcy, o której mowa w art. 16, stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

12) art. 13 zmieniający ustawę o statystyce publicznej
Projekt zakłada szeroką zmianę ustawy o statystyce publicznej, porządkującą jej przepisy w
zakresie związanym z rejestrem REGON.
Przedsiębiorcy – osoby fizyczne nie będą składać odrębnych wniosków o wpis czy zmianę w
ewidencji REGON. Kwestie te będą załatwiane za pośrednictwem CEIDG przez złożenie
zintegrowanego wniosku, z którego GUS pobierze niezbędne dla REGON dane.
W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania „jednego okienka” i „zero okienka”
przewiduje się, że urzędy statystyczne będą przekazywać informację o nadanym numerze
REGON do właściwej jednostki terenowej ZUS.
Zasady uzyskania wpisu do rejestru REGON pozostałych podmiotów pozostają co do
zasady bez zmian. Projekt przewiduje jedynie, że podmioty wnioskujące o numer REGON
nie będą musiały przekazywać urzędom statystycznym żadnych dodatkowych dokumentów.

13) art. 14 zmieniający ustawę o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
Osoba fizyczna rozpoczynająca działalność gospodarczą może znajdować się w dwóch
sytuacjach: może mieć już nadany numer NIP albo nie mieć tego numeru. W pierwszym
przypadku składając zintegrowany wniosek o wpis do CEIDG dokona jednocześnie
aktualizacji w ewidencji podatników (CEIDG przekaże odpowiednią informację do urzędu
skarbowego). Natomiast w drugiej sytuacji wpis do ewidencji NIP odbędzie się za
pośrednictwem wniosku do CEIDG, natomiast urzędy skarbowe będą przekazywać
informację zwrotną w zakresie nadanego numeru do gmin (CEIDG) i ZUS za pośrednictwem
platformy e-PUAP.
Ponadto przewiduje się, iż osoba ubiegająca się o nadanie numeru NIP nie będzie musiała
przedkładać do urzędu skarbowego żadnych dodatkowych dokumentów (np. prawa do lokalu
czy umowy spółki), a sama decyzja w sprawie NIP będzie wydawana w terminie 3 dni.

14) art. 15 zmieniający ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Zmiany ustawy związane są z dostosowaniem jej przepisów do przepisów ustawy SDG w
zakresie wykonywania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.

Uchylono art. 8b ust. 4, oraz wprowadzono normę ogólną, zgodnie z którą do kontroli
działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2
lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

15) art. 16 zmieniający ustawę – Prawo o ruchu drogowym
Zmiany ustawy związane są z dostosowaniem jej przepisów do przepisów ustawy SDG w
zakresie wykonywania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.


19
W związku z dodaniem art. 83c i art. 124c odsyłającego do regulacji ustawy SDG, w tym w
zakresie prowadzenia rejestrów działalności gospodarczej, uchylony został ust. 4 w art. 83b i
art. 124b.
Wprowadzono normę ogólną, zgodnie z którą do kontroli działalności przedsiębiorcy stosuje
się przepisy rozdziału 5 ustawy SDG.

16) art. 17 zmieniający ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym
Celem zmiany w pkt 1 jest wprowadzenie podstawy prawnej dla sporządzenia wykazu
podmiotów, wobec których ogłoszono upadłość. Rozwiązanie to umożliwi szybki dostęp do
informacji w tym zakresie. Zawierać będzie dane istotne dla podmiotów funkcjonujących w
obrocie gospodarczym. Wykaz podmiotów, wobec których ogłoszono upadłość, ułatwi
ustalenie powyższej informacji bez uzyskiwania odpisów z Centralnej Informacji KRS
poszczególnych przedsiębiorców przez instytucje, wierzycieli i wszystkich
zainteresowanych. Przeszukiwanie danych o upadłości w wykazie podmiotów wpisanych do
rejestru KRS, sporządzonym na podstawie art. 4 ust. 4a ustawy o KRS, byłoby bardzo
trudne, z uwagi na to, iż zawiera on obecnie ponad 250 tysięcy podmiotów. Liczba
podmiotów, wobec których aktualnie toczy się postępowanie upadłościowe, o których
informacja jest wpisana do KRS, wynosi około 3,5 tysiąca.
Należy podkreślić, iż lista zawierać będzie tylko przedsiębiorców wpisanych do KRS.
Przedsiębiorcy – osoby fizyczne wpisywani są do ewidencji działalności gospodarczej
prowadzonej przez gminy (art. 23 ust. 1 ustawy SDG). Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 7 i 8 ww.
ustawy – do tej ewidencji wpisywane są:
– informacje o ogłoszeniu upadłości z określeniem sposobu prowadzenia postępowania
i jego zmianach,
– informacje o zakończeniu postępowania upadłościowego lub jego umorzeniu,
– informacje o wszczęciu postępowania naprawczego.

Dokonując oceny skutków zaprojektowanego przepisu, należy wskazać, że obejmuje on
swoim działaniem podmioty wpisywane do rejestru przedsiębiorców KRS, a więc wszystkie
podmioty wymienione w art. 36 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (w tym spółki,
spółdzielnie i innych przedsiębiorców). Zmiana umożliwiająca internetowy, bezpłatny dostęp
do wykazu podmiotów w upadłości z rejestru Krajowego Rejestru Sądowego dotyczy
centrali Centralnej Informacji oraz osób korzystających z usług Centralnej Informacji
Krajowego Rejestru Sądowego. Wejście w życie projektowanej zmiany będzie miało
pozytywny wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Proponowana zmiana zwiększy jawność życia gospodarczego poprzez zwiększenie
dostępności do informacji o sytuacji finansowej przedsiębiorców i powinna wpłynąć
pozytywnie na pewność obrotu gospodarczego, gdyż poszerzony i ułatwiony dostęp w
znaczący sposób ułatwi przedsiębiorcom zbieranie informacji o ich kontrahentach i
jednocześnie znacząco przyspieszy ten proces, co w sposób bezpośredni przekłada się na
zwiększenie pewności obrotu gospodarczego.
Projektowany przepis nie będzie miał bezpośredniego wpływu na rynek pracy, jednak ze
względu na zwiększenie pewności i jawności obrotu gospodarczego, pośrednio może
korzystnie oddziaływać na rynek pracy.
Zmiana ułatwi dostęp do danych z Krajowego Rejestru Sądowego odnośnie do podmiotów,
które prowadzą działalność gospodarczą w regionach oddalonych od ekspozytur Centralnej
Informacji i wydziałów Krajowego Rejestru Sądowego.
Wejście w życie projektowanego przepisu spowoduje skutki finansowe dla budżetu państwa.
Ze względu na planowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości udostępnienie w Internecie
bieżącej listy podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego, na której dostępne
byłyby informacje z działu pierwszego i szóstego rejestru, należy liczyć się z obniżeniem
wpływów do budżetu państwa z tytułu zapytań do Centralnej Informacji odnośnie do tych

20
danych. Przewidywany koszt wdrożenia teleinformatycznego wykazu kształtuje się na
poziomie 100 tysięcy PLN.

Zmiana w pkt 2 dotyczy instytucji tzw. „jednego okienka” dla przedsiębiorców
rejestrujących się w KRS. Nowelizacja dokonuje następujących zmian obecnie
obowiązującej normy art. 19b:
– wraz z wnioskiem o wpis w sądzie rejestrowym przedsiębiorca będzie składać również
zgłoszenie płatnika składek na ubezpieczenie społeczne,
– wraz z wnioskiem o zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorca będzie składać wnioski
(zgłoszenia) zmiany danych na potrzeby statystyki, ubezpieczeń społecznych i fiskusa,
które następnie sąd prześle do właściwych organów. W ten sposób przedsiębiorcy wpisywani
w rejestrze przedsiębiorców KRS będą mogli dokonać jednocześnie tych samych zgłoszeń lub
zmian, które dokonywać będą osoby fizyczne za pośrednictwem CEIDG. Zapewni to
zachowanie równości w traktowaniu przedsiębiorców przez władze publiczne.
Projekt zawiera rozwiązanie, zgodnie z którym przedsiębiorca posiadający podpis
elektroniczny będzie dokonywać poszczególnych zgłoszeń samodzielnie.
Dla większej czytelności przepisu proponuje się także zmianę redakcyjną – rozbicie na
punkty.
Zmiany 3 i 4 mają charakter dostosowujący przepisy o KRS do rozwiązań dotyczących
zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

17) art. 18 zmieniający ustawę o ochronie zwierząt
Wprowadzono normę ogólną, zgodnie z którą do kontroli działalności gospodarczej
przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej.

18) art. 19 zmieniający ustawę o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
Zmiany ustawy związane są z dostosowaniem jej przepisów do przepisów ustawy SDG w
zakresie wykonywania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.

Nadano nowe brzmienie art. 204a. W związku z nadaniem nowego brzmienia art. 204a
uchylony został dotychczasowy ust. 8, na podstawie którego Minister Gospodarki, Pracy i
Polityki Społecznej wydał rozporządzenie z dnia 8 marca 2004 r. w sprawie sposobu i trybu
przeprowadzania kontroli działalności funduszy emerytalnych, towarzystw emerytalnych,
depozytariuszy oraz osób trzecich, którym fundusz lub towarzystwo powierzyło
wykonywanie niektórych czynności.
Przepisy rozporządzenia, które nie są sprzeczne z ustawą SDG, zostały przeniesione do
ustawy (art. 204d – 204j).

19) art. 20 zmieniający ustawę – Prawo bankowe
Zmiana ustawy związana jest z dostosowaniem jej przepisów do przepisów ustawy SDG w
zakresie wykonywania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.

Nadano nowe brzmienie ust. 3 w art. 133 ustawy. Stosownie do projektowanego przepisu
czynności kontrolne podejmowane przez pracowników Urzędu Komisji Nadzoru
Finansowego są wykonywane po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu
upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego.
Wprowadzono także normę ogólną, zgodnie z którą do kontroli przedsiębiorcy stosuje się
przepisy ustawy SDG.
21
20) art. 21 zmieniający ustawę – Ordynacja podatkowa
Zmiany ustawy związane są z dostosowaniem jej przepisów do przepisów ustawy SDG w
zakresie wykonywania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.

Zmianie ulega art. 283 przez dodanie norm, zgodnie z którymi upoważnienie, które nie
spełnia ustawowych wymagań, nie będzie stanowiło podstawy do przeprowadzenia kontroli
oraz zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.
W art. 284a § 1a nadano nowe brzmienie – stosownie do zmian zaproponowanych w ustawie
SDG – w razie nieobecności kontrolowanego lub osoby, o której mowa w art. 281a, albo
osoby wymienionej w art. 284 § 2, kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu
legitymacji pracownikowi kontrolowanego, który może być uznany za osobę, o której mowa
w art. 97 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, lub w obecności
przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak
pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę.
Analogiczną zmianę zaproponowano w art. 285 § 3.

Uchylany przepis § 4 w art. 284a jest natomiast niezgodny z przepisami ustawy SDG.
Ustawa nie dopuszcza możliwości zawieszenia jakiejkolwiek kontroli. Ponadto organ
kontroli wszczynając kontrolę doręcza przedsiębiorcy upoważnienie, w którym musi być
określona firma przedsiębiorcy objętego kontrolą. W związku z tym uzasadnione
wątpliwości budzi sytuacja, w której kontrola zostaje zawieszona do momentu ustalenia
danych identyfikujących kontrolowanego przedsiębiorcę.

Stosownie do projektowanej zmiany art. 284b § 2 w każdym przypadku niezakończenia
kontroli w terminie wskazanym w upoważnieniu, kontrolujący obowiązany jest zawiadomić
na piśmie kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli i
wskazując nowy termin jej zakończenia.

Dodano także art. 291b zgodnie z którym, do kontroli działalności gospodarczej
przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej.

21) art. 22 zmieniający ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych
Osoby fizyczne rozpoczynające wykonywanie działalności gospodarczej zgłoszenie płatnika
składek na ubezpieczenie społeczne będą składać w formie zintegrowanego wniosku o wpis
do CEIDG.

Wprowadzono także normę ogólną, zgodnie z którą do kontroli płatnika składek będącego
przedsiębiorcą stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy SDG.

22) art. 23 zmieniający ustawę o Służbie Celnej
Zmiany ustawy związane są z dostosowaniem jej przepisów do przepisów ustawy SDG w
zakresie wykonywania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.

Nadano nowe brzmienie art. 6za-6zc, w których uregulowano kwestie podejmowania i
wykonywania kontroli celnej.
W związku z tym, iż przepisy ustawy SDG przewidują wskazanie w upoważnieniu do
kontroli firmę przedsiębiorcy objętego kontrolą (art. 79 ust. 4 pkt 5), a także regulują
kwestie odstąpienia od kontroli, w przypadku gdy działalność przedsiębiorcy jest objęta
kontrolą innego organu (art. 82 ust. 2), uzasadnione jest uchylenie art. 6zp, na podstawie
którego funkcjonariusze celni w celu przeprowadzenia kontroli mogą wykonywać czynności

22
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: