Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: ułatwienia osobom bezrobotnym i poszukującym pracy powrotu lub rozpoczęcia działalności zawodowej, rozwoju publicznych służb zatrudnienia i doskonalenia pomocy oferowanej osobom fizycznym i pracodawcom, wprowadzenia projektów pilotażowych wprowadzających nowe formy pomocy, poprawy koordynacji tych działań na szczeblu ministra właściwego do spraw pracy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1196
- Data wpłynięcia: 2008-10-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-12-19
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 6, poz. 33
1196
c) dodaje się pkt 8a w brzmieniu:
„8a) inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń i przygotowania zawodowego
dorosłych;”,
d) pkt 12 otrzymuje brzmienie:
„12) współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania
informacji o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu
zawodowym dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia
socjalnego na podstawie odrębnych przepisów;”,
e) po pkt 12 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:
„12a) współpraca z wojewódzkimi urzędami pracy w zakresie świadczenia podstawowych
usług rynku pracy, w tym w opracowywaniu i aktualizacji informacji zawodowych oraz
innych zasobów informacji dotyczących lokalnego rynku pracy przydatnych
w poszukiwaniu pracy;”,
f) w pkt 14 lit. b – d otrzymują brzmienie:
„b) przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie
lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych
z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
c) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie
pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia finansowanych z Funduszu Pracy,
d) odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości
nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, należności
z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków, o których mowa
w art. 46, oraz innych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy, o których mowa
w art. 76 ust. 7a;”,
g) pkt 16 otrzymuje brzmienie:
„16) realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między
państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a – c, w szczególności przez:
a) realizowanie zadań sieci EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy,
samorządami województw, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców,
b) realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na
terenie działania tych partnerstw;”,
h) dodaje się pkt 21 – 24 w brzmieniu:
„21) organizacja i realizowanie programów specjalnych;
10
22) udostępnianie informacji o osobach zarejestrowanych, w zakresie niezbędnym do
realizacji zadań określonych w ustawie, innym instytucjom rynku pracy lub podmiotom,
o których mowa w art. 24 ust. 1, oraz innym podmiotom publicznym albo podmiotom
niebędącym podmiotami publicznymi, realizującym zadania publiczne na podstawie
odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny
ich realizacji;
23) współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy w zakresie tworzenia rejestrów
centralnych na podstawie art. 4 ust. 4;
24) inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych.”;
8) po art. 9a dodaje się art. 9b i 9c w brzmieniu:
„Art. 9b. 1. W ramach powiatowych urzędów pracy wyodrębnia się centra aktywizacji
zawodowej, będące wyspecjalizowanymi komórkami organizacyjnymi powiatowego urzędu
pracy, które realizują zadania w zakresie usług rynku pracy oraz instrumentów rynku pracy.
2. W ramach powiatowych urzędów pracy we współpracy z samorządem gminnym
mogą być tworzone i prowadzone lokalne punkty informacyjno – konsultacyjne, które na
terenie gminy realizują w szczególności zadania w zakresie udzielania osobom
zainteresowanym oraz pracodawcom informacji o możliwościach i zakresie udzielenia
pomocy określonej w ustawie oraz rejestrowania bezrobotnych i poszukujących pracy.
Zadania te są realizowane przede wszystkim przy wykorzystaniu systemów
teleinformatycznych umożliwiających dostęp do rejestrów publicznych prowadzonych
w powiatowych urzędach pracy.
Art. 9c. 1. Projekty pilotażowe, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 24, mogą być
realizowane na wniosek starosty, po przedłożeniu informacji charakteryzujących projekt
ministrowi właściwemu do spraw pracy i uzyskaniu zgody tego ministra na realizację
projektu pilotażowego.
2. Na wniosek starosty minister właściwy do spraw pracy może przyznać na realizację
projektu pilotażowego środki z rezerwy dysponenta Funduszu Pracy.”;
9) art. 10 otrzymuje brzmienie:
„Art. 10. 1. Do zadań wojewody w zakresie polityki rynku pracy należy sprawowanie
nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę,
wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy, oraz inne podmioty, zwane dalej „jednostkami
kontrolowanymi”, w szczególności w zakresie:
1) stosowania standardów usług rynku pracy, o których mowa w art. 35 ust. 4a;
2) spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników
urzędów pracy;
3) przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy;
4) prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy;
5) kontroli realizacji innych zadań, wynikających z ustawy, wykonywanych przez samorząd
terytorialny lub inne podmioty.
2. Do zadań wojewody należy również:
1) organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników urzędu wojewódzkiego oraz
wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy;
11
2) wydawanie licencji pośrednikom pracy i doradcom zawodowym;
3) wydawanie zezwoleń na pracę cudzoziemców;
4) realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym
w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia.
3. Wojewoda, po zasięgnięciu opinii marszałka województwa oraz wojewódzkiej rady
zatrudnienia, ustala kryteria wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców.
4. W kryteriach, o których mowa w ust. 3, wojewoda:
1) określa wykaz zawodów i rodzajów pracy, w stosunku do których wydanie
zezwolenia na pracę nie wymaga uwzględnienia informacji starosty, kierując
się sytuacją na lokalnym rynku pracy, w szczególności liczbą
zarejestrowanych bezrobotnych i poszukujących pracy w poszczególnych
zawodach w stosunku do liczby ofert zgłoszonych do powiatowych urzędów
pracy;
2) określa przypadki, w których zezwolenie na pracę może być wydane na okres
krótszy niż określony we wniosku, biorąc pod uwagę w szczególności
poprzednie okresy pobytu i pracy cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej,
charakter lub rodzaj pracy wykonywanej przez cudzoziemca oraz znaczenie
podmiotu powierzającego wykonywanie pracy przez cudzoziemca dla
gospodarki.
5. Kryteria, o których mowa w ust. 3, nie mogą zawierać wymagań dyskryminujących ze
względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, pochodzenie etniczne,
orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne, ani ze względu na
przynależność związkową lub do organizacji pracodawców.
6. Kryteria, o których mowa w ust. 3, podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku
urzędowym.
7. W postępowaniu administracyjnym w sprawach związanych z wykonywaniem zadań
wynikających z ustawy, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:
1) organem właściwym jest starosta;
2) organem
wyższego stopnia jest wojewoda.”;
10) w art. 12 w ust. 5:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) prowadzą pośrednictwo pracy, z wyłączeniem działań przewidzianych dla sieci EURES,
oraz organizują zatrudnianie dla:
a) młodzieży w wieku powyżej 15 lat, która nie ukończyła szkoły podstawowej lub
gimnazjum albo nie kontynuuje nauki po ukończeniu tych szkół,
b) bezrobotnych do 25 roku życia,
c) uczniów i studentów;”,
b) uchyla się pkt 4;
11) rozdział 6 otrzymuje brzmienie:
12
„Rozdział 6
Agencje zatrudnienia
Art. 18. 1. Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług:
1) pośrednictwa pracy, polegających w szczególności na:
a) udzielaniu pomocy osobom w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy
zarobkowej oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach
zawodowych,
b) pozyskiwaniu ofert pracy,
c) udzielaniu pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze
zgłoszoną ofertą pracy,
d) informowaniu kandydatów do pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji
i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy,
e) inicjowaniu i organizowaniu kontaktów osób poszukujących odpowiedniego
zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z pracodawcami,
f) kierowaniu osób do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych,
o którym mowa w art. 85 ust. 2,
2) doradztwa personalnego, polegających w szczególności na:
a) prowadzeniu analizy zatrudnienia u pracodawców, określaniu kwalifikacji
pracowników i ich predyspozycji oraz innych cech niezbędnych do wykonywania określonej
pracy,
b) wskazywaniu źródeł i metod pozyskania kandydatów na określone stanowiska pracy,
c) weryfikacji kandydatów pod względem oczekiwanych kwalifikacji i predyspozycji,
3) poradnictwa zawodowego, polegających w szczególności na:
a) udzielaniu pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia,
b) udzielaniu informacji niezbędnych do podejmowania decyzji zawodowych
w szczególności o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia,
c) inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych, zajęć
aktywizujących w zakresie pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,
d) udzielaniu pracodawcom pomocy w doborze kandydatów do pracy, w szczególności
na udzielaniu informacji i doradztwie w tym zakresie,
4) pracy tymczasowej, polegających na zatrudnianiu pracowników tymczasowych
i kierowaniu tych pracowników oraz osób niebędących pracownikami do wykonywania
pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika, na zasadach
określonych w przepisach o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
– jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.5)),
zwanej dalej „ustawą o swobodzie działalności gospodarczej”, i wymaga wpisu do rejestru
podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia, zwanego dalej „rejestrem”.
2. Wpisowi do rejestru podlega również wykonywanie usług, o których mowa w ust. 1
pkt 1-3, przez jednostki samorządu terytorialnego, szkoły wyższe, stowarzyszenia, fundacje,
organizacje społeczne i zawodowe oraz inne organizacje, których statutowym celem jest
świadczenie tych usług.
Art. 18a. Agencja zatrudnienia prowadzi działalność polegającą na świadczeniu jednej,
kilku lub wszystkich usług, o których mowa w art. 18 ust.1.
13
Art. 18b. Posiadanie wpisu do rejestru nie uprawnia do prowadzenia pośrednictwa pracy
w ramach sieci EURES.
Art. 18c. 1. Nie wymaga wpisu do rejestru świadczenie usług, o których mowa
w art. 18 ust. 1, przez:
1) Ochotnicze Hufce Pracy;
2) centra integracji społecznej oraz kluby integracji społecznej, o których mowa
w przepisach o zatrudnieniu socjalnym;
3) wyspecjalizowane organy wojskowe, o których mowa w przepisach o służbie
wojskowej żołnierzy zawodowych, wykonujące te usługi dla żołnierzy zawodowych
zwalnianych i zwolnionych z zawodowej służby wojskowej;
4) przedsiębiorców zagranicznych posiadających uprawnienia i prowadzących zgodnie
z prawem działalność w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa
zawodowego lub pracy tymczasowej na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej,
państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz
państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, którzy mogą
korzystać ze swobody świadczenia usług na podstawie umów zawartych przez te państwa ze
Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi i zamierzających świadczyć te same
usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – korzystających ze swobody świadczenia
usług, o której mowa w art. 49 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
2. Nie wymaga wpisu do rejestru:
1) działalność w zakresie kierowania za granicę do pracodawców zagranicznych
własnych pracowników, jeżeli wynika to z umów międzynarodowych, których stroną jest
Rzeczpospolita Polska;
2) działalność w zakresie kierowania za granicę do zatrudnienia polegającego na
czasowym przyjęciu do rodziny w zamian za określone świadczenia w celu doskonalenia
umiejętności językowych lub zawodowych na okres do 2 lat; przepisy art. 19d i art. 85 ust. 2
stosuje się odpowiednio;
3) działalność, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 lit. f, prowadzona przez organy
określone w przepisach o systemie oświaty, kierujące nauczycieli do pracy za granicą
w środowiskach polonijnych;
4) gromadzenie w postaci dokumentu elektronicznego i udostępnianie informacji
o wolnych i poszukiwanych miejscach pracy za pośrednictwem systemów
teleinformatycznych;
5) pomoc instytucji szkoleniowych udzielana nieodpłatnie uczestnikom lub
absolwentom szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych, polegająca na informowaniu
o sytuacji na rynku pracy i zapotrzebowaniu na kwalifikacje.
Art. 18d. 1. Rejestr prowadzi marszałek województwa właściwy dla siedziby podmiotu
ubiegającego się o wpis.
2. Rejestr jest jawny i może być prowadzony w formie dokumentu elektronicznego.
Art. 18e. 1. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na podstawie
pisemnego wniosku o wpis do rejestru, złożonego przez podmiot zamierzający prowadzić
agencję zatrudnienia, zawierającego następujące dane:
1) oznaczenie podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru;
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1196
› Pobierz plik