Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: ułatwienia osobom bezrobotnym i poszukującym pracy powrotu lub rozpoczęcia działalności zawodowej, rozwoju publicznych służb zatrudnienia i doskonalenia pomocy oferowanej osobom fizycznym i pracodawcom, wprowadzenia projektów pilotażowych wprowadzających nowe formy pomocy, poprawy koordynacji tych działań na szczeblu ministra właściwego do spraw pracy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1196
- Data wpłynięcia: 2008-10-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-12-19
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 6, poz. 33
1196
UZASADNIENIE
Projektowane
rozporządzenie dokonuje dostosowania do znowelizowanych przepisów ustawy
treści dotychczasowego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 21 lipca
2006 r. w sprawie określenia przypadków, w których przyrzeczenie i zezwolenie na pracę
cudzoziemca wydawane jest bez względu na sytuację na lokalnym rynku pracy i kryteria
wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę cudzoziemców (Dz. U. Nr 141, poz. 1004).
W stosunku do dotychczasowych kategorii przypadków, kiedy mogło być wydane zezwolenie
na pracę cudzoziemca bez względu na sytuację na lokalnym rynku oraz kryteria wydawania
przyrzeczeń i zezwoleń z rozporządzenia usunięto odniesienia do obywateli UE (gdyż są
podmiotowo zwolnieni z obowiązku posiadania zezwoleń na pracę), obywateli Turcji (gdyż w
ich przypadku sytuacje określają bezpośrednio stosowane przepisy Decyzji nr 1/80 Rady
Stowarzyszenia.
Do kategorii cudzoziemców, którym wojewoda będzie mógł wydać zezwolenie na pracę bez
konieczności uzyskania informacji starosty, dodano:
- cudzoziemców wykonujących pracę jako prywatna służba domowa - z uwagi na duże
zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi, połączone z wysokim stopniem zaufania, jakim
trzeba obdarzyć potencjalnego pracownika domowego w stosunku do możliwości
poszukiwania pracowników za pośrednictwem urzędu pracy;
- cudzoziemców wykonujących pracę o ściśle osobistym charakterze, związanym z
indywidualnymi, unikalnymi uzdolnieniami;
-
obywateli
państw sąsiadujących i państw objętych programem partnerstwa dla mobilności,
w stosunku do których, po okresie wykonywania pracy na podstawie oświadczenia,
pracodawca wnioskuje o zezwolenie - dla zapewnienia możliwie sprawnego uczestnictwa w
rynku pracy osób już na tym rynku funkcjonujących;
- cudzoziemców - specjalistów, zarabiających powyżej średniej - dla zapewnienia możliwości
łatwiejszego pozyskania osób o wysokich i rzadkich kwalifikacjach - z uwagi na możliwą
unikalność swoich kwalifikacji nie objętych wykazem, o którym mowa w art. 10 ust. 4 pkt 1
ustawy.
Ocena przewidywanych skutków społeczno – gospodarczych wynikających z
rozporządzenia (OSR)
Zakres Oceny Skutków Regulacji
Regulacja ułatwi podejmowanie legalnej pracy w Polsce poprzez rozwiązania służące
pozostaniu na legalnym rynku pracy obywateli państw sąsiadujących, którzy już się u
swojego pracodawcy sprawdzili. Regulacja ułatwi także pozyskiwanie specjalistów,
poszukiwanych przez polskich pracodawców. Ponadto, przyczyni się do większej skali
legalnego zatrudnienia cudzoziemców w ramach usług domowych.
3
Podmioty objęte rozporządzeniem
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia bezpośrednio dotyczyć będą:
- podmiotów
zamierzających powierzyć cudzoziemcowi wykonywanie pracy,
-
cudzoziemców, których dotyczą wnioski o wydanie zezwolenia na pracę,
- organów
wydających ww. decyzje.
Regulacje nie spowodują niekorzystnych zmian w sytuacji podmiotów, których dotyczą.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na prawa nabyte i w żaden sposób nie będzie ich
naruszać.
Skutki wprowadzenia rozporządzenia
-
wpływ regulacji na sektor finansów państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na finanse publiczne.
-
wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie przyczyni się do wzrostu atrakcyjności legalnego zatrudnienia.
-
wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na segmenty rynku i nie będzie zakłócać
mechanizmów konkurencji. Przedmiotu regulacji nie stanowią bowiem kwestie konkurencji,
monopolizacji, prywatyzacji, itp. Regulacje nie zmieniają także istoty funkcjonowania
gospodarki oraz zadań i roli przedsiębiorców.
-
wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Zakres konsultacji:
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji wewnątrz- i międzyresortowych
oraz do opinii marszałkom województw i wojewodom.
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji następującym partnerom
społecznym:
1. NSZZ
„Solidarność”,
2. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
3. Business Centre Club,
4. Krajowa Izba Gospodarcza,
5. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych,
6. Konfederacja Pracodawców Polskich,
7. Związek Rzemiosła Polskiego,
8. Forum
Związków Zawodowych.
4
Projekt będzie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
oraz zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Informacja o wynikach konsultacji zostanie
dołączona do uzasadnienia niezwłocznie po ich zakończeniu.
Proponowane regulacje nie pozostają w kolizji z przepisami obowiązującymi w Unii
Europejskiej.
10/26si
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1196
› Pobierz plik