eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt dotyczy: wprowadzenia jednolitego, krótszego terminu zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym (do 60 dni)

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1192
  • Data wpłynięcia: 2008-07-07
  • Uchwalenie: wycofany dnia 29-10-2008

1192


Druk nr 1192

Warszawa, 18 czerwca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne

Państwo” do spraw związanych
z ograniczaniem biurokracji
NPP-020-39-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Mirosław Sekuła.

Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot




projekt

USTAWA
z
dnia
2008
r.

o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, z
późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 87:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku
mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu
identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni
od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga
dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten
termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli
przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w
zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z
odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w
przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.”,
b) uchyla się ust. 3-5,
c) w ust. 6 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową
urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust.
2, w terminie 25 dni licząc od dnia złożenia rozliczenia, gdy kwoty podatku
naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:”,
d) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Różnicę podatku lub kwoty podatku naliczonego niezwrócone przez urząd
skarbowy w terminach, o których mowa w ust. 2 w zdaniu pierwszym i w ust. 6,
traktuje się jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu
przepisów Ordynacji podatkowej.”,
e) po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:
„7a. Przepisy ust. 1-7 stosuje się odpowiednio, jeżeli w rozliczeniu za dany okres
podatnik wykazał wyłącznie kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art.
86 ust. 2.”,
f) uchyla się ust. 8 i 9,
g) ust. 11 otrzymuje brzmienie:

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029, z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr 192,
poz. 1382 oraz z 2008 r. Nr 74, poz. 444.
„11. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, przypadki, warunki i terminy zwrotu podatku, o którym mowa
w ust. 10.”,
h) w ust. 12 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Minister właściwy do spraw finansów publicznych, wydając rozporządzenie, o
którym mowa w ust. 11, uwzględnia:”;
2) w art. 88 w ust. 3 pkt 1otrzymuje brzmienie:
„1) wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, które na podstawie
przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków
trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,
oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;”;
3) w art. 90 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy
towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są
zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania
gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, używanych
przez podatnika na potrzeby jego działalności.”;
4) uchyla się art. 93-95;
5) w art. 97 ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„5. W przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności, o których
mowa w art. 5, oraz podatników, którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności, w
okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia, o którym mowa
w ust. 1, i którzy zostali zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, termin zwrotu
różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 2 i 6, wydłuża się do 180 dni. Zdanie
drugie i trzecie art. 87 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
6. W stosunku do podatników, o których mowa w ust. 5, zasady i terminy zwrotu
określone w art. 87 ust. 2 i 6 stosuje się począwszy od rozliczenia za okres
rozliczeniowy następujący po upływie 12 miesięcy lub po upływie 4 kwartałów, za
które podatnik składał deklaracje podatkowe, oraz rozliczał się terminowo z
podatków stanowiących dochód budżetu państwa, w tym również jako płatnik
podatku dochodowego od osób fizycznych.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.





UZASADNIENIE
1.Wyjaśnienie celu ustawy.
Głównym celem wprowadzanej zmiany artykułu 87 ustawy o podatku od towarów i usług jest
wprowadzenie jednolitego, krótszego terminu zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad
należnym. Ma to na celu zmniejszenie kosztów przedsiębiorców, którzy zmuszeni są
oczekiwać na zwrot podatku nawet 180 dni.
Uchylone zostają także przepisy dotyczące zaliczkowego zwrotu VAT, które w praktyce nie
były przez podatników stosowane z uwagi na wprowadzenie warunków oderwanych od
praktyki obrotu.
2. Przedstawienie stanu obecnego.
Obecnie art. 87 stanowi, że podatnicy mogą uzyskać zwrot VAT w terminie 180 dni. W
niektórych przypadkach termin ten jest skrócony do 60 dni. Ponadto, przy spełnieniu
dodatkowych wymogów, powyższe terminy mogą ulec skróceniu odpowiednio do 60 i 25 dni.
3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Zmiana art. 87 przewiduje ujednolicenie terminu zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad
należnym do 60 dni. Pozostawia się jednak 25-dniowy przyspieszony termin zwrotu w razie
spełnienia określonych zaostrzonych wymogów.
4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Przedsiębiorcy w Polsce obarczeni są znaczną ilością nieuzasadnionych obowiązków
biurokratycznych. Przyjęcie proponowanych zapisów dostosuje przedmiotowe przepisy do
realiów gospodarczych, co przełoży się na polepszenie warunków prowadzenia działalności
gospodarczej. Trzeba podkreślić, że otoczenie prawne biznesu jest ważne z punktu widzenia
warunków rozwoju przedsiębiorczości, bez którego nie ma mowy o rozwoju cywilizacyjnym i
podnoszeniu jakości życia.
Wprowadzana zmiana art. 87 spowoduje uwolnienie środków finansowych dotychczas
zamrożonych poprzez niezgodne z zasadą neutralności brzmienie przepisu. rodki, które będą
do dyspozycji przedsiębiorcy będą w efekcie mogły być przeznaczone na inwestycje lub
bieżącą działalność.
5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej


Warszawa, 21 lipca 2008 r.


BAS – WAEM – 1963/08


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Mirosław Sekuła)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r., Nr 23, poz. 398
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:


1.

Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zmianami). Zmiana dotyczy
sposobów przekazywania i rozliczania zwrotu różnicy podatku naliczonego.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Zagadnienia dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie
unijnym zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Podstawowe znaczenie ma w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z
dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości
dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. s. 1, ze zmianami; dalej: dyrektywa
2006/112).

3.
Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z postanowieniami dyrektywy 2006/112.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: