eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Poselski projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

- wprowadzenie nowych uregulowań określających zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku, a także warunki udzielenia zezwoleń i prowadzenia działalności w zakresie objętym przedmiotową nowelizacją;- uchylenie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1169
  • Data wpłynięcia: 2008-07-25
  • Uchwalenie:

1169

„6.Prowadzący działalność w zakresie transportu odpadów komunalnych obowiązany jest
dostarczyć je do miejsca odzysku i do miejsca unieszkodliwiania wskazanych w zezwoleniu
na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nie-
ruchomości, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia…o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach.”;
3)art. 79a otrzymuje brzmienie:
„Art. 79a. Stwierdzając naruszenie przez przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4
ustawy z dnia…o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, obowiązku w zakresie
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do
składowania, wojewódzki inspektor ochrony środowiska nakłada na podmiot do tego
obowiązany, w drodze decyzji, opłatę sankcyjną w wysokości od 40 tysięcy do 200 tysięcy
złotych, ustalając wysokość opłaty w zależności od stopnia niewykonania obowiązku.”.

Art. 23.

W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129,
poz. 902, Nr 169, poz.1199 i Nr 170, poz. 1217) wprowadza się następujące zmiany:
1)w art. 19 ust. 2 pkt 26 otrzymuje brzmienie:
„26) z zakresu ustawy z dnia…o utrzymaniu czystość i porządku w gminach (Dz.U. Nr…,
poz….) – wnioski o wydanie zezwolenia oraz zezwolenia na prowadzenie działalności w za-
kresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;”;
2)w art. 406 uchyla się ust. 2.

Art. 24.

W ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz.
1807, z późn. zm.) w art. 75 ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4)ustawy z dnia…o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr…, poz….);”.


Rozdział 8

Przepisy przejściowe i końcowe.

Art. 25.


1.Z zastrzeżeniem ust. 2, przedsiębiorcy posiadający zezwolenie udzielone na podstawie
dotychczasowych przepisów, zachowują prawo do prowadzenia działalności objętej
zezwoleniem na obszarze w nim wskazanym, lecz nie dłużej niż do upływu terminu
obowiązywania zezwolenia.
2.W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy przedsiębiorca, o którym
mowa w ust. 1, obowiązany jest do wystąpienia z wnioskiem o aktualizację zezwolenia, w
szczególności w zakresie lokalizacji miejsca odzysku i miejsca unieszkodliwiania odpadów
lub lokalizacji stacji zlewnej. Aktualizacja nie obejmuje przedłużenia okresu obowiązywania
posiadanego zezwolenia.
3.Rada gminy w regulaminie uchwala obowiązek zbierania i odbierania odpadów
komunalnych w sposób selektywny nie później niż od dnia………
4.Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 2 ust. 2 i 4 ustawy
wymienionej w art. 26, zachowują moc obowiązującą do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 1 i 2 niniejszej ustawy.
5.Regulaminy opracowane i uchwalone na podstawie dotychczasowych przepisów, podlegają
aktualizacji z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszej ustawy, w ciągu 3 miesięcy
od dnia wejścia w życie tej ustawy.
6)Od dnia wejścia w życie uchwały, o której mowa w art. 6:
1) nie obowiązują umowy zawarte przez przedsiębiorców z właścicielami nieruchomości na
odbieranie odpadów komunalnych lub opróżnianie zbiorników bezodpływowych;
2)gminy nie prowadzą ewidencji, o której mowa w art. 4 ust. 3 pkt 3 i 4;
3)rada gminy w regulaminie nie określa sposobów, o których mowa w art. 5 ust. 4 pkt 1 a, c i
pkt 2a;
4)przedsiębiorcy nie przekazują wykazów o których mowa w art. 20 ust. 1 i 2.

Art.26.

Traci moc ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 i z 2006 r. Nr 144, poz.1042).

Art.27.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.




Uzasadnienie

W dotychczasowym stanie prawnym, ze względu na niekorzystne uregulowania zawarte w
ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, samorządy
nie mogły wykorzystać środków na budowę infrastruktury gospodarki odpadami
komunalnymi, gdyż strumień odpadów komunalnych przejęły firmy przewozowe, które nie
zawsze były zainteresowane zmniejszeniem kubatury odpadów umiejscawianych na
wysypiskach śmieci. Najlepszym przykładem na to jest to, iż w latach 1996 – 2007
zmniejszenie ilości odpadów ulegających biodegradacji zmniejszyła się jedynie o 2%.
Wieloletnie umowy zawarte między samorządami a firmami przewozowymi w większości
zagranicznymi (niemieckimi i francuskimi) mogą doprowadzić do sytuacji, że Polska w myśl
umów międzynarodowych będzie płaciła olbrzymie odszkodowania.
Władze samorządów w licznych wypowiedziach od wielu lat oczekują na zupełnie nowe
uregulowania prawne , które by pozwoliły im na przejęcie strumienia śmieci. Tym bardziej, iż
w innych krajach Unii Europejskiej dysponentami strumienia śmieci są właśnie samorządy.
One to decydują nie tylko o czystości, ale także o zagospodarowaniu odpadami. Art. 6
projektowanej ustawy umożliwia gminie w drodze uchwały, przejęcie wykonywania działania
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżniania
zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych stając się dysponentem
odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych powstających na terenie gminy.
Jednocześnie dzięki tej regulacji samorządy będą miały możliwość uzyskania finansowania z
Unii Europejskiej obiektów do zagospodarowania odpadów komunalnych, takich jak:
sortownie, kompostownie, spalarnie śmieci i inne obiekty zagospodarowania gospodarki
odpadami.
Podobne rozwiązania prawne zostały przyjęte w innych krajach UE, gdzie się sprawdzają,
jednocześnie przyczyniając się do poprawy stanu środowiska naturalnego i zdrowia ludzi. Nie
ulega wątpliwości, iż jest to bardzo korzystna i długo oczekiwana ustawa przez samorządy,
która przyczyni się do zwiększenia możliwości spełnienia przez Polskę wymagań stawianych
przez Unię Europejską..









OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)


1. Cel wprowadzenia regulacji
Celem nowej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest:
- usunięcie barier, towarzyszących procesowi inwestycyjnemu w zakresie powstawania
nowoczesnych instalacji do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
- zwiększenie absorpcji środków finansowych UE przeznaczonych na ww. cel,
- umożliwienie gminom prowadzenie racjonalnej, nowoczesnej gospodarki odpadami,
- zapewnienie warunków do wykonania przez Polskę zobowiązań dotyczących ograniczenia
masy odpadów ulegających biodegradacji oraz realizacja koalicyjnego Programu Solidarne
Państwo w tym postanowienia Paktu Stabilizacyjnego, zawartego przez koalicje rządową,
wskazujące na konieczność wyłączenia z przepisów instytucji referendum gminnego oraz
postanowienia Umowy koalicyjnej, zobowiązującej do upodmiotowienia gmin w gospodarce
odpadami. Z uwagi na fakt, że obowiązująca ustawa była już wielokrotnie nowelizowana oraz
w związku z brzmieniem § 84 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca
2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" przygotowano projekt nowej ustawy.
Projekt nie zmienia dobrze funkcjonujących rozwiązań prawnych dziś obowiązującej ustawy;
uzupełniono je jednak o nowe przepisy, w szczególności w zakresie:
- uprawnień i obowiązków kompetencyjnych gmin, dla których utrzymanie czystości i
porządku jest obowiązkowym zadaniem własnym,
- warunków prowadzenia działalności objętej regulacją ustawy,
- obowiązków właścicieli nieruchomości.
Zawarte w projekcie ustawy nowe uregulowania przyczynią się do prawidłowej i racjonalnej
gospodarki odpadami komunalnymi oraz gospodarki wodno - ściekowej, co stanowi podstawę
do terminowej realizacji zobowiązań przyjętych przez Polskę, w tym budowy brakujących
sieci kanalizacyjnych.

2. Wpływ na sektor finansów publicznych
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na budżet państwa.
Natomiast wpływ na budżety jednostek samorządu terytorialnego będzie można oszacować
jako iloczyn opłaty miesięcznej ustalonej dla jednego mieszkańca i liczby mieszkańców.
Z wpłat mieszkańców pokrywane będą koszty gospodarki odpadami komunalnymi, w tym na
wynagrodzenia dla firm wybranych w przetargu.

3. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projektowane przepisy są zgodne z systemem prawnym obowiązującym w Unii Europejskiej.

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: