Poselski projekt ustawy o ograniczeniach związanych z pełnieniem funkcji publicznych
projekt dotyczy: stworzenia skutecznych metod kontroli stanu majątkowego funkcjonariuszy publicznych i innych osób wskazanych w ustawie (np. współmałżonek) przez określenie katalogu informacji o stanie ich majątku, które muszą być ujawniane. Informacje zamieszczane w oświadczeniach majątkowych byłyby kontrolowane przez CBA
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1145
- Data wpłynięcia: 2008-03-07
- Uchwalenie:
1145
20
5.
Podmioty
dokonujące analizy, o których mowa w ust. 1,
w przypadku powzięcia wątpliwo ci co do prawdziwo ci i prawidłowo ci anali-
zowanego o wiadczenia występują z wnioskiem o wszczęcie kontroli o wiad-
czenia majątkowego do wła ciwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby
składającej o wiadczenie majątkowe jednostki organizacyjnej Centralnego
Biura Antykorupcyjnego. Wniosek jest kierowany do wiadomo ci odpowied-
nio podmiotu, któremu złożono o wiadczenie majątkowe, lub urzędu skarbowe-
go.
6.
Kontroli
o wiadczenia majątkowego pod względem praw-
dziwo ci i prawidłowo ci Centralne Biuro Antykorupcyjne dokonuje w trybie i na
zasadach okre lonych w rozdziale 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Central-
nym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. Nr 104, poz. 708, Nr 158, poz. 1122
i Nr 218, poz. 1592).
7. O wiadczenie majątkowe przechowuje się przez okres 6 lat
od dnia złożenia o wiadczenia.
Art. 14. 1. Podmiot uprawniony do przyjęcia o wiadczenia majątkowe-
go, w terminie do dnia 30 października każdego roku, zamieszcza odpowiednio
w Biuletynie Informacji Publicznej albo na stronach internetowych Kancelarii
Sejmu lub Kancelarii Senatu informacje o:
1) osobach, które nie złożyły o wiadczenia majątkowego
lub złożyły je po terminie;
2) nieprawidłowo ciach stwierdzonych w analizowanych
o wiadczeniach majątkowych wraz z ich opisem
i wskazaniem osób, które złożyły takie o wiadczenia;
3) działaniach podjętych w związku z nieprawidłowo ciami
stwierdzonymi w analizowanych o wiadczeniach mająt-
kowych.
2.
Osoba,
której
dotyczą informacje, o których mowa w ust. 1,
ma prawo wystąpić do podmiotu uprawnionego do przyjęcia o wiadczenia ma-
jątkowego, ze stosownym wyja nieniem.
21
3.
Podmiot
uprawniony
do
przyjęcia o wiadczenia majątkowe-
go, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wyja nień, zamieszcza je odpowiednio
w Biuletynie Informacji Publicznej albo na stronach internetowych Kancelarii
Sejmu lub Kancelarii Senatu.
Art. 15. 1. Tworzy się Rejestr Korzy ci, zwany dalej „Rejestrem”.
2.
W
Rejestrze
ujawniane
są korzy ci uzyskiwane przez oso-
by, o których mowa w ust. 7, oraz ich małżonków.
3.
Do
Rejestru
należy zgłaszać informacje o:
1) wszystkich stanowiskach i zajęciach wykonywanych za-
równo w administracji publicznej, jak i w instytucjach
prywatnych, z tytułu których pobiera się wynagrodzenie,
oraz pracy zawodowej wykonywanej na własny rachu-
nek;
2) faktach materialnego wspierania działalno ci publicznej
prowadzonej przez zgłaszającego;
3) darowiźnie otrzymanej od podmiotów krajowych lub za-
granicznych, jeżeli jej warto ć przekracza 50% wysoko-
ci minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonej na
podstawie odrębnych przepisów;
4) wyjazdach krajowych lub zagranicznych niezwiązanych
z pełnioną funkcją publiczną, jeżeli ich koszt nie został
pokryty przez zgłaszającego lub jego małżonka albo in-
stytucje ich zatrudniające bądź partie polityczne, zrze-
szenia lub fundacje, których są członkami;
5) innych uzyskanych korzy ciach, o warto ciach więk-
szych niż wskazane w pkt 3, nie związanych z zajmo-
waniem stanowisk lub wykonywaniem zajęć albo pracy
zawodowej, o których mowa w pkt 1.
22
4.
Do
Rejestru
należy także zgłaszać informacje o udziale
w organach fundacji, spółek prawa handlowego lub spółdzielni, nawet wówczas,
gdy z tego tytułu nie pobiera się żadnych wiadczeń pieniężnych.
5.
Przy
podawaniu
informacji
zgłaszający jest obowiązany za-
chować największą staranno ć i kierować się swoją najlepszą wiedzą.
6.
Wszystkie
zmiany
danych
objętych Rejestrem należy zgło-
sić nie później niż w ciągu 30 dni od dnia ich zaistnienia.
7.
Obowiązek zgłaszania informacji, o których mowa
w ust. 2-4, do Rejestru obejmuje członków Rady Ministrów, sekretarzy i podse-
kretarzy stanu w ministerstwach i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz kie-
rowników urzędów centralnych.
8. Rejestr jest jawny.
9.
Rejestr
prowadzi
Szef
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
10. Prowadzący Rejestr raz w roku, w odrębnej publikacji, po-
daje do publicznej wiadomo ci zawarte w nim dane.
11. Ujawnienie informacji w Rejestrze nie zwalnia od odpowie-
dzialno ci przewidzianej w ustawie za niedopełnienie okre lonych w niej obo-
wiązków.
Art. 16. Niezłożenie w terminie o wiadczenia o działalno ci gospodarczej
prowadzonej przez małżonka lub o wiadczenia majątkowego albo niewypełnie-
nie obowiązku okre lonego w art. 5 stanowi podstawę do odpowiedzialno ci
dyscyplinarnej, innej odpowiedzialno ci wynikającej z przepisów prawa, odwo-
łania ze stanowiska lub rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy
pracownika.
Art. 17. Kto, będąc obowiązany do złożenia o wiadczenia o działalno-
ci gospodarczej prowadzonej przez małżonka lub o wiadczenia majątkowego
nie składa go w terminie, o którym mowa w art. 9 ust. 3 lub w art. 11 ust 12 albo
nie dopełnia w okre lonym w ustawie terminie obowiązku zrzeczenia się pełnie-
nia funkcji, rozwiązania stosunku pracy lub zaprzestania prowadzenia działal-
23
no ci gospodarczej albo zbycia udziałów lub akcji, w związku z jednoczesnym
sprawowaniem funkcji publicznej,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolno ci albo karze po-
zbawienia wolno ci do lat 3.
Art. 19. 1. Kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej, nie podaje
źródeł pochodzenia mienia nabytego w okresie pełnienia funkcji, podlegającego
ujawnieniu w o wiadczeniu majątkowym,
podlega karze pozbawienia wolno ci od 3 miesięcy do lat 3.
2.
Mienie,
którego
źródeł pochodzenia nie ujawniono, stanowi
korzy ć majątkową w rozumieniu art. 45 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r.
– Kodeks karny.
3. W przypadku skazania za przestępstwo, o którym mowa
w ust. 1, sąd orzeka przepadek mienia, którego źródeł pochodzenia nie ujaw-
niono, chociażby nie stanowiło własno ci sprawcy; przepisy art. 44 § 4, 5 i 8
oraz art. 45 § 3-6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny stosuje się
odpowiednio.
4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się, jeżeli nabycie mienia
wyczerpuje znamiona innego czynu zabronionego.
Art.
20.
Kto,
wbrew
warunkom
okre lonym w art. 8, zatrudnia osobę
pełniącą funkcję publiczną,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolno ci albo karze po-
zbawienia wolno ci do lat 2.
Art. 21. W ustawie z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji
Sanitarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 122, poz. 851, z późn. zm.14)) w art. 13 wprowa-
dza się następujące zmiany:
1) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do państwowych inspektorów sanitarnych oraz ich za-
stępców stosuje się przepisy ustawy z dnia … o ogra-
24
niczeniach związanych z pełnieniem funkcji publicznych
(Dz. U. Nr ..., poz. ...), z zastrzeżeniem ust. 5.”;
2) uchyla się ust. 4;
3) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. O wiadczenie majątkowe, o którym mowa w art. 11
ustawy wymienionej w ust. 3, składają odpowiednio:
1) państwowi powiatowi i państwowi graniczni inspek-
torzy sanitarni oraz ich zastępcy – państwowym wo-
jewódzkim inspektorom sanitarnym;
2) państwowi wojewódzcy inspektorzy sanitarni oraz
ich zastępcy – Głównemu Inspektorowi Sanitarne-
mu.”.
Art.
22.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze
(Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 206, z późn. zm.15)) wprowadza się następujące
zmiany:
1) art. 49a otrzymuje brzmienie:
„Art. 49a 1. Do prokuratorów stosuje się przepisy ustawy
z dnia … o ograniczeniach związanych z peł-
nieniem funkcji publicznych (Dz. U. Nr ...,
poz. ...), z zastrzeżeniem ust. 2.
2. O wiadczenie majątkowe prokuratorzy skła-
dają odpowiednio wła ciwemu prokuratorowi
apelacyjnemu, wojskowemu prokuratorowi
okręgowemu lub naczelnikowi oddziałowej
komisji, którzy dokonują analizy danych za-
wartych w o wiadczeniach w terminie do
dnia 30 czerwca każdego roku”;
2) Uchyla się art. 49b
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1145
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei