Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia terminu (30 dni od wpłynięcia wniosku) zobowiązującego organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków do uaktualnienia danych zawartych w ewidencji
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1133
- Data wpłynięcia: 2008-06-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 42, poz. 334
1133
Druk nr 1133
Warszawa, 29 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne
Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-26-2008
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i
kartograficzne.
Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Michał Marcinkiewicz.
Przewodniczący Komisji
(-) Janusz Palikot
projekt
USTAWA
z dnia ……………………… 2008 r.
o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
Art. 1.
W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr
240, poz. 2027, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 oraz z 2007 r. Dz. U. Nr 21, poz. 125) w art. 22
po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Starosta jest obowiązany, w ciągu 30 dni od dnia otrzymania decyzji właściwych
organów, zgłoszenia, o których mowa w ust 2, lub innych dokumentów stanowiących
podstawę dokonania wpisu, wprowadzić zmiany do ewidencji.”
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po 6 miesiącach od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Cel wydania ustawy, istniejący stan oraz różnice pomiędzy dotychczasowym
a projektowanym stanem prawnym.
Obecnie
obowiązek wprowadzenia zmian w ewidencji na podstawie wpływających do
organu dokumentów nie jest obwarowany żadnym terminem. W art. 1. projektu ustawy
wprowadza się termin dla organu prowadzącego ewidencję gruntów i budynków do
uaktualnienia danych zawartych w ewidencji w ciągu 30 dni od wpłynięcia wniosku.
Nieaktualność ewidencji powoduje bardzo duże problemy we wszelkich postępowaniach,
w których niezbędne jest ustalenie właściciela nieruchomości i adresu jego zamieszkania oraz
oznaczenia nieruchomości. Powoduje to przeciąganie postępowań w czasie i niepewność
skuteczności wezwań w postępowaniach administracyjnych. W
niektórych organach
zaległości przekraczają rok.
Wprowadzenie terminu zdyscyplinuje organy poprzez możliwość kierowania do nich
roszczeń w razie poniesienia szkody spowodowanej opieszałością organu.
2. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Ustawa
wpłynie na działanie organów samorządu terytorialnego prowadzących
ewidencję gruntów, przyśpieszy postępowania administracyjne prowadzone przez organy
władzy publicznej oraz wpłynie na wszystkie podmioty gospodarcze i osoby indywidualne
mające interes prawny w ustaleniu właścicieli nieruchomości.
Ze
względu na brak informacji dotyczących zaległości w porządkowaniu ewidencji w
poszczególnych starostw, a w szczególności miast na prawach powiatu, których prezydenci
wykonują zadania starosty w tym zakresie, trudno jest ocenić wysokość nakładów z budżetów
miast na prawach powiatów i powiatów, koniecznych dla realizacji nałożonego projektem
ustawy obowiązku. Trzeba jednak podkreślić, iż projekt ustawy, pomimo iż nie nakłada na
starostów nowych obowiązków, w praktyce może spowodować konieczność przejściowego
dofinansowania realizacji prac nad uzupełnieniem, czy zmianą ewidencji w ustawowo
określonym terminie.
Zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966, z późn. zm.), zadania z zakresu
administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami wykonywane przez jednostki
samorządu terytorialnego, finansowane są z dotacji celowych otrzymywanych przez jednostkę
z budżetu państwa w wysokości zapewniającej realizację tych zadań. Art. 49 ust. 5 i 6 tej
ustawy nakazuje, aby dotacje celowe były przekazywane w sposób umożliwiający pełne
i terminowe wykonanie zlecanych zadań, a w przypadku niedotrzymania tego warunku,
jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo dochodzenia należnego świadczenia
wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych, w postępowaniu
sądowym.
Zatem
ewentualne
zwiększone wydatki starostw i urzędów miast na prawach powiatu
w zakresie określonym projektem ustawy winny zostać oszacowane w odniesieniu do
zgłoszonego zapotrzebowania przez starostów (prezydentów miast na prawach powiatu) oraz
znaleźć zabezpieczenie w dotacji na realizację tych zadań, a ustalenie wysokości
zabezpieczonych na ten cel środków należy do obowiązków ministra finansów.
3. Proponowane zmiany w świetle prawa Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej
Warszawa, 13 czerwca 2008 roku
BAS-WAEM-1528/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu RP
Opinia prawna o zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
– Prawo geodezyjne i kartograficzne (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Michał Marcinkiewicz) z prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektowanej regulacji
Projekt zmierza do wprowadzenia zmian do ustawy z dnia 17 lutego 1989
r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z
późn. zm.; dalej: ustawa). Zmiany polegają na określeniu terminu, w jakim
starosta jest zobowiązany wprowadzić zmiany do ewidencji gruntów i
budynków. Termin liczony jest od dnia otrzymania przez niego dokumentów,
które stanowią podstawę dokonania wpisu.
Projekt przewiduje wejście ustawy w życie po upływie 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej proponowaną
regulacją
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii, o których mowa w
projekcie.
3. Analiza założeń projektu pod kątem prawa Unii Europejskiej
Materie, o których mowa w projekcie, nie są objęte prawem Unii
Europejskiej.
4. Konkluzje
Przedmiot projektu nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, geodezja, kartografia
Warszawa, 13 czerwca 2008 r.
BAS-WAEM-1529/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu RP
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy –
Prawo geodezyjne i kartograficzne (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Michał Marcinkiewicz) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Projekt zmierza do wprowadzenia zmian do ustawy z dnia 17 lutego 1989
r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z
późn. zm.; dalej: ustawa). Zmiany polegają na określeniu terminu, w jakim
starosta jest zobowiązany wprowadzić zmiany do ewidencji gruntów i
budynków. Termin liczony jest od dnia otrzymania przez niego dokumentów,
które stanowią podstawę dokonania wpisu. Projekt nie zawiera przepisów
mających na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, geodezja, kartografia
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1133 › Pobierz plik