Komisyjny Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
projekt ustawy dotyczy nieodpłatnego wydawania przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego sądom, prokuratorom, organom administracji rządowej oraz jednostkom samorządu terytorialnego i Najwyższej Izby Kontroli natomiast odpłatnego innym zainteresowanym osobom niż wymienione
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1132
- Data wpłynięcia: 2008-09-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 42, poz. 334
1132
Druk nr 1132
Warszawa, 17 września 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne
Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-76-2008
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i
kartograficzne.
Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Adam Abramowicz.
Przewodniczący Komisji
Nadzwyczajnej "Przyjazne
Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
(-) Janusz Palikot
projekt
USTAWA
z dnia ………….. 2008 roku
o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
Art. 1
W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2005 r. Nr
240, poz. 2027 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 125) w art. 24 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wyrysy i wypisy z operatu ewidencyjnego są wydawane przez organ prowadzący
ewidencję gruntów i budynków:
1) nieodpłatnie na żądanie sądu, prokuratora, organów administracji rządowej,
jednostek samorządu terytorialnego oraz Najwyższej Izby Kontroli;
2) odpłatnie na żądanie podmiotów zainteresowanych innych niż wymienione w
pkt 1.”.
Art. 2
Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
stosuje się, przepisy niniejszej ustawy.
Art. 3
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Wyjaśnienie celu ustawy.
Dotychczasowe
rozwiązanie w sposób zasadniczy utrudnia potencjalnym inwestorom
uzyskanie podstawowych informacji dotyczących nieruchomości. Ograniczenie takie nie
znajduje racjonalnego uzasadnienia. Należy zauważyć, iż dane zawarte w ewidencji gruntów
i budynków posiadają dla potencjalnego inwestora tak samo duże znaczenie, jak dane
zawarte w księdze wieczystej. Potwierdzają one m.in. aktualny stan władania, powierzchnię
nieruchomości czy klasę gruntu, co ma znaczenie np. w przypadku możliwości wyłączenia
gruntu z produkcji rolnej. W praktyce, w celu uzyskania tego rodzaju danych inwestor musi
uzyskać upoważnienie od właściciela nieruchomości na wydanie wypisu z rejestru gruntów
i budynków. Nie jest on zatem w stanie dokonać wstępnego badania interesującej go
nieruchomości bez wejścia w kontakt z jej właścicielem (użytkownikiem wieczystym).
Nie posiada on bowiem interesu prawnego, a jedynie interes faktyczny.
2. Przedstawienie stanu obecnego.
Zgodnie z aktualnym stanem prawnym wypisy i wyrysy z operatu ewidencyjnego są
wydawane przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków odpłatnie na żądanie
właścicieli lub osób fizycznych i prawnych, w których władaniu znajduje się grunt, budynek
lub lokal, osób fizycznych i prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nie
posiadających osobowości prawnej, które mają interes prawny w tym zakresie, a także na
żądanie zainteresowanych organów administracji rządowej i jednostek samorządu
terytorialnego.
W
myśl obecnie obowiązującej regulacji dostęp do danych zawartych w ewidencji
gruntów i budynków jest utrudniony, gdyż nie ma charakteru powszechnego, jak ma to
miejsce w przypadku elektronicznych ksiąg wieczystych czy Centralnej Informacji
Krajowego Rejestru Sądowego.
3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Obecnie wyrysy i wypisy z operatu ewidencyjnego są wydawane przez organ
prowadzący ewidencję gruntów i budynków odpłatnie na żądanie:
- właścicieli lub osób fizycznych i prawnych, w których władaniu znajduje się grunt,
budynek lub lokal,
- osób fizycznych i prawnych nie posiadających osobowości prawnej, które mają interes
prawny w tym zakresie,
- zainteresowanych organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego.
Propozycja zmiany dotycząca ustępu 3 omawianego artykułu, miałaby polegać na:
1) nieodpłatnym wydawaniu przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków
wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego sądom, prokuratorom, organom
administracji rządowej oraz jednostkom samorządu terytorialnego,
2) odpłatnym wydawaniu przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków wyrysów
i wypisów z operatu ewidencyjnego osobom zainteresowanym innym niż wymienione w
punkcie 1).
Projekt zmiany ustawy przepisu w zakresie wprowadzenia nieodpłatnego uzyskiwania
wyrysów i wypisów odniesiono do rozwiązań art. 365 ust. 3 ustawy o księgach wieczystych
i hipotekach, przy czym dodatkowo przepis ten rozszerzono o jednostki samorządu
terytorialnego.
4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Wprowadzenie przedmiotowej regulacji w ogólnym znaczeniu finansów publicznych
nie powoduje skutków finansowych, gdyż koszty ponoszone dotychczas przez sądy,
prokuraturę, organy administracji rządowej oraz jednostki samorządu terytorialnego
równoważą się z przychodami organów prowadzących ewidencję gruntów i budynków.
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym powiat
wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie prowadzenia
powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym prowadzenia ewidencji
gruntów i budynków. Jest to zadanie własne powiatu z zakresu administracji rządowej.
Przychody z udostępnianych wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego
gromadzone są na utworzonym (zgodnie z art. 41 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne)
Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, który składa się z funduszu
centralnego, wojewódzkich i powiatowych.
Osiągane przez powiat przychody zgodnie z ww. artykułem przekazywane są na
fundusz centralny i fundusze wojewódzkie w wysokości po 10% przychodów. Pozostała
część przychodów tj. 80% - to przychody funduszy powiatowych, które mogą być
uzupełniane (w ramach przelewów redystrybucyjnych) dotacją z funduszu centralnego
i wojewódzkiego. Zatem skutki finansowe proponowanej regulacji wystąpią w powiatach. W
chwili obecnej skutki te są trudne do oszacowania. Regionalne Izby Obrachunkowe nie mogą
ustalić wysokości wpływów z opłat za wypisy i wyrysy, gdyż w sprawozdawczości opłaty te
klasyfikowane są głównie w paragrafie 0830 – wpływy z usług, który zawiera również inne
dochody. Z informacji uzyskanej z powiatu warszawskiego zachodniego wynika, że w tym
powiecie opłaty za wypisy i wyrysy wyniosły w 2007 r. około 500 tys. zł, a udział opłat
wniesionych przez administrację publiczną stanowił około 4 %. Kwoty wnoszonych opłat
i udział administracji publicznej w opłatach mogą corocznie ulegać zmianie w
poszczególnych tematach.
5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 3 października 2008 r.
BAS-WAEM-2622/08
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna o zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
– Prawo geodezyjne i kartograficzne (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Adam Abramowicz) z prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:
1.
Przedmiot projektowanej regulacji
Projekt zmierza do zmiany art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. –
Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, ze
zmianami; dalej: ustawa). Zmiana polega na rozszerzeniu zakresu
podmiotowego dostępu do danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków.
Obecnie dane te są wydawane na żądanie właścicieli lub osób fizycznych i
prawnych, w których władaniu znajduje się grunt, budynek lub lokal, osób
fizycznych i prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nieposiadających
osobowości prawnej, które mają interes prawny w tym zakresie, a także na
żądanie zainteresowanych organów administracji rządowej i jednostek
samorządu terytorialnego. Autorzy projektu proponują rozszerzenie tego
uprawnienia na wszystkie osoby zainteresowane, a więc również na osoby, które
nie mają interesu prawnego w uzyskaniu tych danych. Dane miałyby być
wydawane na żądanie sądu, prokuratora, organów administracji rządowej,
jednostek samorządu terytorialnego i Najwyższej Izby Kontroli nieodpłatnie
oraz innych podmiotów zainteresowanych odpłatnie.
Zgodnie z art. 3 projektu, zmiana ustawy ma wejść w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia.
2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Ocena
zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej wymaga sięgnięcia
do postanowień dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
24 października 1995 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie
przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1132 › Pobierz plik