eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

- znowelizowanie przepisów dotyczących ochrony ubezpieczeniowej osób prowadzących niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe;- znowelizowanie przepisów odnoszących się do osób prowadzących działalność gospodarczą, zawierających umowy o pracę nakładczą, poprzez rozciągnięcie na nich reguł ubezpieczeniowych ustalonych dla takich osób zawierających umowy zlecenia;- zmiana przepisów dotyczących emerytowanych żołnierzy i funkcjonariuszy służb mundurowych, pobierających emeryturę "mundurową";- znowelizowanie przepisów dotyczących członków rodzin pozostałym po emerytowanych żołnierzach i funkcjonariuszach służb mundurowych;- znowelizowanie przepisów dotyczących trybu negocjacji wysokości wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w części uzależnionej od realnego wzrostu płac;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1109
  • Data wpłynięcia: 2008-10-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 8, poz. 38

1109

XII 2007 r. – II 2008 r.
6.
ciągalność składek na ubezpieczenia społeczne przyjęto na poziomie 98,3 %.
7. Przyjęto, że po wprowadzeniu proponowanej zmiany osoby, których zmiana ta
dotyczy, podlegać będą ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia po-
zarolniczej działalności, a nie będą podlegać ubezpieczeniom społecznym z ty-
tułu wykonywania pracy nakładczej.
Przy powyższych założeniach oszacowano, że proponowana zmiana spowodowa-
łaby wzrost wpływów składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe należnych za
12 miesięcy 2008 r. o 84,8 mln zł.
Objęcie osób, o których mowa w pkt 4 założeń, obowiązkowymi ubezpieczeniami
emerytalnym i rentowymi z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności spowo-
dowałoby, że osoby te podlegałyby obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu.
Przy powyższych założeniach oszacowano, że spowodowałoby to wzrost wpływów
składek na ubezpieczenie wypadkowe należnych za 12 miesięcy 2008
r.
o 6,6 mln zł.
Wprowadzenie przepisu o obowiązkowym podleganiu ubezpieczeniom emerytal-
nemu i rentowym osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą z tytu-
łu tej działalności, jeśli osoby te wykonują jednocześnie pracę nakładczą, a pod-
stawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu wykony-
wania pracy nakładczej jest niższa od obowiązującej tę osobę najniższej podstawy
wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność dotyczyłoby
szacunkowo około 18 tys. osób.
Skutek finansowy umożliwienia emerytowanym żołnierzom i funkcjonariuszom
służb mundurowych pobierającym emeryturę „mundurową”, przyznania emerytury
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, na zasadach i w wysokości określonych
w ustawie o emeryturach i rentach z FUS będzie znikomy lub praktycznie żaden.
Wynika to stąd, że emerytowi „mundurowemu” zgodnie z przepisami nie wlicza-
noby do okresu wymaganego do emerytury z FUS okresu służby mundurowej, co
oznaczałoby konieczność przepracowania poza służbą mundurową co najmniej
25 lat w ramach ubezpieczenia pracowniczego. W konsekwencji łączny staż pracy
10


takiego emeryta musiałby wynieść co najmniej 40 lat łącznie, a jedynie część ubez-
pieczeniowa stanowiłaby podstawę naliczenia emerytury z FUS. W praktyce
oznacza to, że liczba takich osób będzie znikoma (o ile w ogóle wystąpi), a praw-
dopodobieństwo, że naliczona emerytura z FUS będzie wyższa od emerytury mun-
durowej, jest również znikome.
Analogicznie do powyższego – skutek finansowy umożliwienia członkom rodziny
pozostałym po emerytowanych żołnierzach i funkcjonariuszach służb munduro-
wych (którzy mieli przyznaną emeryturę z FUS) zgłoszenia wniosku o przyznanie
świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń emerytalnego i rentowych Funduszu Ubez-
pieczeń Społecznych będzie znikomy lub praktycznie żaden.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
oraz sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozwiązania nie będą miały wpływu na: rynek pracy, konkurencyj-
ność gospodarki i przedsiębiorczość. Nie wpłyną też na sytuację i rozwój regional-
ny.
Zmiana zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym osób prowadzących poza-
rolniczą działalność, wykonujących równocześnie pracę na podstawie umowy
o pracę nakładczą, zrówna warunki funkcjonowania podmiotów gospodarczych;
przedsiębiorcy będą obowiązani do opłacania jednakowej składki na ubezpieczenia
społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy
dodatkowo, obok tej działalności wykonują umowę o pracę nakładczą.
Projektowane rozwiązanie spowoduje również wyeliminowanie umów o fikcyjną
pracę nakładczą.

10/11rch
11


strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: