eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o podatku akcyzowym

Rządowy projekt ustawy o podatku akcyzowym

- wprowadzenie nowej ustawy o podatku akcyzowym określającej opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy;- wejście w życie niniejszej ustawy spowoduje utratę mocy poprzedniej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r.;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1083
  • Data wpłynięcia: 2008-10-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2008-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 3, poz. 11

1083

35
5) utraty ważności zabezpieczenia akcyzowego, jeżeli przed utratą ważności podmiot
prowadzący skład podatkowy nie złożył nowego zabezpieczenia akcyzowego lub nie
uzyskał zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w
art. 61 ust. 1;
6) utraty ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym
mowa w art. 61 ust. 1, jeżeli przed utratą ważności podmiot prowadzący skład podatkowy
nie złożył zabezpieczenia akcyzowego lub nie uzyskał przedłużenia zwolnienia.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, podmiot prowadzący skład podatkowy jest
obowiązany do:
1) sporządzenia spisu z natury wyrobów akcyzowych, zwanego dalej „spisem z natury”,
według stanu na dzień zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, w terminie 21
dni od tego dnia;
2) powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o sporządzeniu spisu z natury i
ustalonej ilości wyrobów akcyzowych, a także kwocie akcyzy przypadającej do zapłaty od
tych wyrobów, w terminie 7 dni od dnia zakończenia sporządzenia tego spisu, nie później
jednak niż w terminie złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy, o którym mowa w
art. 16 ust. 2.
3. Jeżeli spis z natury nie zostanie sporządzony w terminie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
lub zostanie sporządzony w sposób nierzetelny, właściwy naczelnik urzędu celnego określa:
1) ilość wyrobów akcyzowych w drodze oszacowania;
2) wysokość zobowiązania podatkowego w akcyzie.

Art. 43. 1. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy,
zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy
ustawy stanowią inaczej.
2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia
wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu
zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Art. 44.
1. Tworzy się system teleinformatyczny przemieszczania wyrobów akcyzowych
na terytorium kraju.
2. System, o którym mowa w ust. 1, w przypadku gdy wyroby akcyzowe są
przemieszczane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, służy w
szczególności do przesyłania administracyjnego dokumentu towarzyszącego w formie
elektronicznej oraz do elektronicznej obsługi zabezpieczenia akcyzowego.
3. Systemem, o którym mowa w ust. 1, administruje minister właściwy do spraw finansów
publicznych.
4. Użytkownikami systemu, o którym mowa w ust. 1, mogą być podmioty prowadzące
składy podatkowe dokonujące przemieszczeń wyrobów akcyzowych z zastosowaniem
procedury zawieszenia poboru akcyzy i organy podatkowe.
5. Wystawienie administracyjnego dokumentu towarzyszącego w formie elektronicznej
nie zwalnia z obowiązku stosowania administracyjnego dokumentu towarzyszącego w formie
papierowej.
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
rozporządzenia, sytuacje, w których nie ma obowiązku stosowania administracyjnego
dokumentu towarzyszącego w formie papierowej, biorąc pod uwagę rozwój i funkcjonowanie
systemu, o którym mowa w ust. 1, oraz konieczność zapewnienia kontroli.

36
7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
rozporządzenia:
1) sposób funkcjonowania systemu, o którym mowa w ust. 1,
2) szczegółowe wymogi, jakie powinny spełniać dokumenty w formie elektronicznej
przesyłane w systemie , o którym mowa w ust. 1,
3) szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania przemieszczania wyrobów
akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przy użyciu dokumentów w formie
elektronicznej przesyłanych w systemie, o którym mowa w ust. 1, w szczególności sposób
obiegu administracyjnego dokumentu towarzyszącego w formie elektronicznej, jego
ewidencji oraz zakres danych, które powinna zawierać ewidencja, a także sposób
potwierdzania odbioru wyrobów akcyzowych przez podmioty dokonujące przemieszczeń
wyrobów akcyzowych,
4) procedury szczególne w przypadku awarii systemu, o którym mowa w ust. 1, lub
systemów współpracujących
– uwzględniając konieczność usprawnienia przemieszczania wyrobów akcyzowych w
procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Rozdział 2

Składy podatkowe

Art. 45. 1. Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy
oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych
stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie
podatkowym, z wyłączeniem produkcji:
1) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których
akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy
przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych;
2) mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win gronowych uzyskanych z
winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia
22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i
organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292, z późn. zm.7));
3) piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby
fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
4) mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego,
dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych
gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
5) wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
6) energii elektrycznej.
2. Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może
odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.
3. W składzie podatkowym miejsce przeznaczone do magazynowania wyrobów
akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno być wyodrębnione i
przeznaczone tylko do przechowywania tych wyrobów.
4. Warunki dotyczące składu podatkowego określa regulamin funkcjonowania składu
podatkowego, zatwierdzany przez właściwego naczelnika urzędu celnego przy wydawaniu
zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Każda zmiana regulaminu funkcjonowania
składu podatkowego wymaga zatwierdzenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

37
5. Przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia
poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem
sytuacji:
1) losowych, w przypadkach, w których dokonanie przeładunku jest możliwe tylko w
miejscu zdarzenia losowego;
2) w których dochodzi do zmiany środka transportu, a przeładowane wyroby akcyzowe w
całości są przemieszczane do jednego miejsca odbioru wskazanego w administracyjnym
dokumencie towarzyszącym.
6. Wina gronowe produkowane poza składem podatkowym, o których mowa w ust. 1
pkt 2, są przemieszczane w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej zgodnie z wymogami
określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 884/2001 z dnia 24 kwietnia 2001 r.
ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania dotyczące dokumentów towarzyszących
przewozowi produktów winiarskich oraz rejestrów prowadzonych w sektorze wina (Dz. Urz.
WE L 128 z 10.05.2001, str. 32, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 3, t. 32, str. 202, z późn. zm.), w szczególności w zakresie rejestru wyrobów
wychodzących oraz wzoru dokumentu handlowego towarzyszącego produktom winiarskim
określonego w załączniku III do tego rozporządzenia. Przepisy tego rozporządzenia w
zakresie rejestru wyrobów wychodzących stosuje się również w przypadku przemieszczania
tych win gronowych na terytorium kraju.
7. Podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego win gronowych
wyprodukowanych poza składem podatkowym jest obowiązany poinformować właściwego
naczelnika urzędu celnego o odbiorze tych win oraz przedstawić dokument handlowy
towarzyszący produktom winiarskim, na którego podstawie dokonano ich przemieszczenia na
terytorium kraju.
Art. 46. 1. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi,
który spełnia łącznie następujące warunki:
1)
prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji,
przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również
własnością innych podmiotów;
2) jest podatnikiem podatku od towarów i usług;
3)
jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym
wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko
mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami
wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
4) nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa,
składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone
postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyjątkiem postępowania
upadłościowego z możliwością zawarcia układu;
5) złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 61 ust. 1;
6) nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu
zezwoleń, o których mowa w art. 80 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na
prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie
wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z
dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie wyrobów
akcyzowych;
7) posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład
podatkowy.

38
2. Przepis ust. 1 pkt 2 nie ma zastosowania do rolników występujących z wnioskiem o
wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym będą wykonywane,
zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
(Dz. U. Nr 169, poz. 1199 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 217 i Nr 99, poz. 666), wyłącznie
czynności polegające na wytwarzaniu na własny użytek estru lub czystego oleju roślinnego, o
których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. c tej ustawy.
3. W przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w
składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub
przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym,
poza warunkami określonymi w ust. 1 dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z
zastrzeżeniem ust. 4, jest:
1) dla wyrobów tytoniowych – minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu
przepisów o podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy
wynosząca 700 mln zł;
2) dla napojów alkoholowych – minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu
przepisów o podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy
wynosząca 100 mln zł;
3) dla wyrobów energetycznych, z wyłączeniem olejów smarowych i gazu – pojemność
magazynowa dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 5000 metrów sześciennych;
4) dla olejów smarowych – minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu
przepisów o podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy
wynosząca 20 mln zł;
5) dla gazu – pojemność magazynowa dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 500
metrów sześciennych.
4. W przypadku podmiotu rozpoczynającego działalność, o której mowa w ust. 3, w
zakresie wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych lub olejów smarowych, warunkiem
wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego poza warunkami określonymi w
ust. 1 jest złożenie przez ten podmiot oświadczenia, w którym zadeklaruje osiągnięcie w
danym roku minimalnych wysokości obrotu określonych w ust. 3 pkt 1, 2 lub 4,
proporcjonalnie w podziale na kolejne miesiące.
5. W przypadku podmiotu prowadzącego w składzie podatkowym działalność polegającą
wyłącznie na przeładowywaniu cystern kolejowych z gazem płynnym nie stosuje się
warunku, o którym mowa w ust. 3 pkt 5, jeżeli przeładowany gaz płynny będzie
przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
6. Podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe może w
tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte
zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane przez inny
podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w ust. 3 pkt 1–5.
Art. 47. 1. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik
urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu.
2. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego może być wydane na czas oznaczony,
nie dłuższy niż trzy lata, albo na czas nieoznaczony.
3. Wniosek zawiera dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności
gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub
zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub ewidencji działalności
gospodarczej, numer identyfikacyjny REGON, numer identyfikacji podatkowej (NIP), adres

39
poczty elektronicznej oraz określenie rodzaju i zakresu działalności, która będzie prowadzona
w składzie podatkowym, jak również wskazanie planowanej lokalizacji składu podatkowego,
proponowanego zabezpieczenia akcyzowego oraz liczby już prowadzonych przez podmiot
składów podatkowych.
4. Przepis ust. 3, w zakresie numeru w Krajowym Rejestrze Sądowym lub ewidencji
działalności gospodarczej, nie ma zastosowania do rolników występujących z wnioskiem o
wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym będą wykonywane,
zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych,
wyłącznie czynności polegające na wytwarzaniu na własny użytek estru lub czystego oleju
roślinnego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. c tej ustawy.
5. Wniosek o zezwolenie na prowadzenie pierwszego składu podatkowego stanowi
również wniosek o nadanie podmiotowi numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład
podatkowy.
6. Do wniosku załącza się plan składu podatkowego oraz dokumenty potwierdzające
spełnienie warunków określonych w art. 46.
7. Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego
naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust.
1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 8, 10 i 11.
8. Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy
dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.
9. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 8, stanowi jednocześnie wniosek o zmianę
zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w zakresie dotyczącym zgłoszonej zmiany.
10. Zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład
podatkowy wymaga w każdym przypadku uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie
składu podatkowego.
11. Jeżeli podmiot prowadzący skład podatkowy zamierza produkować, magazynować
lub dokonywać przeładunku wyrobów należących do innej niż będąca przedmiotem
dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 pkt 1, jest
obowiązany uzyskać nowe zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Art. 48. 1. Właściwy naczelnik urzędu celnego, wydając zezwolenie na prowadzenie
pierwszego składu podatkowego, nadaje podmiotowi odrębną decyzją numer akcyzowy
podmiotu prowadzącego skład podatkowy.
2. Dla każdego składu podatkowego wydaje się odrębne zezwolenie na prowadzenie
składu podatkowego oraz określa się odrębny numer akcyzowy składu podatkowego.
3. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego określa w szczególności:
1) numer akcyzowy składu podatkowego;
2) adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy;
3) rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym;
4) rodzaj wyrobów akcyzowych będących przedmiotem działalności w składzie
podatkowym;
5) formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego, a w przypadku zwolnienia
podmiotu występującego z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego
z obowiązku złożenia zabezpieczenia – przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 30 ... 45

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: