Rządowy projekt ustawy o podatku akcyzowym
- wprowadzenie nowej ustawy o podatku akcyzowym określającej opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy;- wejście w życie niniejszej ustawy spowoduje utratę mocy poprzedniej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r.;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1083
- Data wpłynięcia: 2008-10-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o podatku akcyzowym
- data uchwalenia: 2008-12-06
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 3, poz. 11
1083
wymienionych w art. 26 ust. 1 i 2 instytucji, organizacji lub sił zbrojnych na terytorium
państwa członkowskiego.
3. Pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zawiesza się:
1) jeżeli wyroby te są:
a) objęte zawieszającą procedurą celną w rozumieniu przepisów prawa celnego,
b) przemieszczane z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego przez
terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu
(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub do państwa
członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w ramach wewnątrzwspólnotowej
procedury tranzytu,
c) przemieszczane z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego przez
terytorium jednego lub większej liczby państw trzecich niebędących państwami
członkowskimi Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym na podstawie karnetu TIR, o którym
mowa w Konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z
zastosowaniem karnetów TIR (Konwencja TIR) sporządzonej w Genewie dnia 14
listopada 1975 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 17, poz. 76, z 2000 r. Nr 40, poz. 476 i Nr 43,
poz. 494 oraz z 2008 r. Nr 12, poz. 75), lub karnetu A.T.A., o którym mowa w
Konwencji celnej w sprawie karnetu A.T.A. dla odprawy warunkowej towarów
(Konwencja A.T.A.) sporządzonej w Brukseli dnia 6 grudnia 1961 r. (Dz. U. z 1969 r.
Nr 30, poz. 242 oraz z 1998 r. Nr 14, poz. 61);
2) w przypadku wprowadzenia do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego na
terytorium kraju wyrobów:
a) importowanych,
b) o których mowa w art. 166 lit. b rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12
października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L
302 z 19.10.1992, str. l, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t.
4, str. 307, z późn. zm.).
4. Pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych może być zawieszony, jeżeli wyroby te
otrzymały inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego.
5. Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych
określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 45 ust. 1. W przypadku
wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29
procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.
6. Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do
wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką
akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 45 ust. 1 pkt 1.
7. Procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej.
Art. 39. 1. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem
wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot
prowadzący skład podatkowy następujących warunków:
1) dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu
towarzyszącego;
2) złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.
31
2. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy dostawy wewnątrzwspólnotowej
do podmiotu nieprowadzącego składu podatkowego, warunkiem zastosowania procedury
zawieszenia poboru akcyzy, z uwzględnieniem ust. 1, jest upoważnienie wydane przez
właściwe władze podatkowe państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej do odbioru
przez nabywcę wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w
przypadku wymienionych w art. 26 ust. 1 i 2 instytucji, organizacji lub sił zbrojnych –
zastosowanie świadectwa zwolnienia, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr
31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego
(Dz. Urz. WE L 8 z 11.01.1996, str. 11; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. l,
str. 297).
3. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy nabycia wewnątrzwspólnotowego
przez instytucje, organizacje lub siły zbrojne wymienione w art. 26 ust. 1 i 2, warunkiem
zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z uwzględnieniem ust. 1, jest
zastosowanie świadectwa zwolnienia, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr
31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego.
4. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których
mowa w art. 38 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy
przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania
wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub
dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru
akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast
administracyjnego dokumentu towarzyszącego.
5. Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru
akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania
określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na
podatniku, z chwilą otrzymania przez niego administracyjnego dokumentu towarzyszącego:
1) z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez odbiorcę,
2) z potwierdzeniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Wspólnoty
Europejskiej przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów
– w części objętej potwierdzeniem.
6. Administracyjny dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument
handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla
administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego
administracyjny dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o
administracyjnym dokumencie towarzyszącym.
7. W przypadku zaginięcia lub zniszczenia administracyjnego dokumentu towarzyszącego
jako dowód potwierdzający zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy mogą być
wykorzystane duplikaty administracyjnego dokumentu towarzyszącego.
8. Warunkiem zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych w przypadkach, o
których mowa w art. 38 ust. 3, jest:
1) zastosowanie dokumentów określonych w przepisach prawa celnego;
2) złożenie zabezpieczenia akcyzowego, chyba że kwota akcyzy została zabezpieczona w
trybie stosowanym przy zabezpieczaniu należności celnych na podstawie przepisów
prawa celnego.
9.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec wyrobów
akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej i w obrocie na
32
terytorium kraju, z wyjątkiem przemieszczania wyrobów akcyzowych między znajdującymi
się na terytorium kraju składami podatkowymi tego samego podmiotu.
10. Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do prowadzenia ewidencji
wysłanych i otrzymanych, a zarejestrowany handlowiec – otrzymanych, administracyjnych
dokumentów towarzyszących. Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany
również do prowadzenia ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących
przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy,
objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.
11. Ewidencje, o których mowa w ust. 10, mogą być prowadzone w formie papierowej lub
elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu
celnego o formie ich prowadzenia.
12. Ewidencje, o których mowa w ust. 10, powinny zawierać odpowiednio dane dotyczące
administracyjnego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego, w szczególności
dotyczące podmiotów i wyrobów akcyzowych, których te dokumenty dotyczą. Ewidencje
powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym zostały sporządzone.
13. Właściwy naczelnik urzędu celnego opieczętowuje urzędowymi pieczęciami
administracyjny dokument towarzyszący zawierający potwierdzenie odbioru wyrobów
akcyzowych dokonane przez odbiorcę.
14. W przypadku kontroli dokonanej u odbiorcy wyrobów akcyzowych, które były
przemieszczane na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, właściwy
naczelnik urzędu celnego zamieszcza w dokumencie informację o dokonanej kontroli.
Art. 40. 1. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje:
1) z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą
zawieszenia poboru akcyzy; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek
podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek
podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5;
2) z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe
nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do
wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących
bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do
wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia
wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 81 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w
stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a
zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu
akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
3) w przypadku nieotrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w terminie
dwóch miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych,
administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem ich odbioru albo
wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało
miejsce na terytorium kraju – następnego dnia po upływie tego terminu;
4) w przypadku nieotrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w terminie
czterech miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych,
administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem ich odbioru albo
wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało
miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium
państwa członkowskiego – następnego dnia po upływie tego terminu;
33
5) z dniem naruszenia innych niż określone w pkt 3 i 4 warunków procedury zawieszenia
poboru akcyzy, a gdy nie można ustalić dnia ich naruszenia – z dniem stwierdzenia
takiego naruszenia przez uprawniony organ;
6) w stosunku do ubytków wyrobów akcyzowych – z dniem powstania tych ubytków, a gdy
nie można ustalić dnia ich powstania – z dniem ich stwierdzenia przez uprawniony organ;
7) w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o
których mowa w art. 38 ust. 6 – z dniem otrzymania przez podmiot prowadzący skład
podatkowy, z którego dokonano dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych
wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych
wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza
terytorium Wspólnoty Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa
powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu
obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego
dokumentu, w części objętej potwierdzeniem;
8) w przypadku nieotrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w terminie
czterech miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych,
dokumentu, o którym mowa w pkt 7, z potwierdzeniem dostawy tych wyrobów
akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia ich poza
terytorium Wspólnoty Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach
dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego
– następnego dnia po upływie tego terminu.
2. W przypadku gdy w stosunku do przemieszczanych przez terytorium Wspólnoty
Europejskiej wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
1) zostaną naruszone na terytorium kraju warunki tej procedury, co spowoduje jej
zakończenie, lub
2) nie można ustalić miejsca naruszenia warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, a
ich naruszenie zostanie stwierdzone na terytorium kraju
– właściwy naczelnik urzędu celnego pobiera akcyzę obliczaną z zastosowaniem stawek
akcyzy obowiązujących w dniu, w którym doszło do tego naruszenia, a jeżeli tego dnia nie
można ustalić – obowiązujących w dniu, w którym stwierdzono to naruszenie; naczelnik ten
jest obowiązany poinformować właściwe władze podatkowe państwa członkowskiego
Wspólnoty Europejskiej, z którego dokonano wysyłki, o naruszeniu procedury zawieszenia
poboru akcyzy oraz pobraniu akcyzy na terytorium kraju.
3. Podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, który otrzymał:
1) administracyjny dokument towarzyszący lub jego duplikat z potwierdzeniem odbioru albo
wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej wyrobów akcyzowych po
upływie terminów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, albo
2) dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium państwa członkowskiego, w
którym doszło do naruszenia lub stwierdzono naruszenie warunków procedury
zawieszenia poboru akcyzy, w kwocie odpowiadającej ilości wyrobów akcyzowych,
których dotyczyło to naruszenie, albo
3) dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, z potwierdzeniem dostawy na terytorium
państwa członkowskiego albo wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej
wyrobów akcyzowych po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 8
– przysługuje zwrot kwoty akcyzy zapłaconej przez ten podmiot od tych wyrobów na
terytorium kraju, na jego pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu
celnego.
34
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, może być złożony w terminie 5 lat, licząc od końca
roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności akcyzy.
Art. 41. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
rozporządzenia:
1) wzór formularza administracyjnego dokumentu towarzyszącego;
2) warunki, na jakich dokument handlowy może zastąpić administracyjny dokument
towarzyszący;
3) szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru
akcyzy, w szczególności sposób obiegu i terminy przekazywania kart administracyjnego
dokumentu towarzyszącego, dokumentowania procedury w przypadku zaginięcia lub
zniszczenia kart administracyjnego dokumentu towarzyszącego, sposób prowadzenia
ewidencji administracyjnych dokumentów towarzyszących oraz szczegółowy zakres
danych, które powinna zawierać ewidencja, sposób potwierdzania odbioru wyrobów
akcyzowych przez odbiorcę, warunki wykorzystania duplikatów administracyjnego
dokumentu towarzyszącego, a także sposób stosowania i dokumentowania procedury
zawieszenia poboru akcyzy w przypadku importu wyrobów akcyzowych;
4) szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy
odnośnie do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy,
objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, sposób ewidencji dokumentów
handlowych towarzyszących przemieszczaniu tych wyrobów oraz zakres danych, które
powinna zawierać ewidencja;
5) sposób postępowania w przypadku nieotrzymania administracyjnego dokumentu
towarzyszącego;
6) szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy w przypadkach, o których mowa w art. 40
ust. 3;
7) przypadki oraz warunki, na jakich pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych może być
zawieszony, jeżeli wyroby te otrzymały inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów
prawa celnego.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wydając rozporządzenie, o którym
mowa w ust. 1, uwzględni:
1) specyfikę poszczególnych wyrobów akcyzowych oraz obrotu tymi wyrobami;
2) konieczność skutecznego funkcjonowania procedury zawieszenia poboru akcyzy;
3) konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi;
4) konieczność zapewnienia przepływu informacji dotyczących przemieszczania wyrobów
akcyzowych, od których nie zapłacono akcyzy;
5) przepisy prawa Wspólnoty Europejskiej w zakresie akcyzy.
Art. 42. 1. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje również z
dniem:
1) cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego;
2) upływu okresu, na jaki zostało wydane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego,
jeżeli podmiot prowadzący skład podatkowy nie uzyskał nowego zezwolenia na
prowadzenie tego składu podatkowego, przed upływem tego okresu;
3) zaprzestania przez podmiot prowadzący skład podatkowy wykonywania czynności
podlegających opodatkowaniu akcyzą;
4) likwidacji przedsiębiorstwa podmiotu prowadzącego skład podatkowy;



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei