eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt dotyczy: liberalizacji wymogów formalnych dla zastosowania stawki 0% w eksporcie i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1046
  • Data wpłynięcia: 2008-06-23
  • Uchwalenie: wycofany dnia 26-05-2011

1046

Warszawa, 22 lipca 2008 r.


BAS – WAEM – 1786/08


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Marek Wikiński)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r., Nr 23, poz. 398
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:


1.

Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zmianami). Zmiana dotyczy
opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz obowiązku
posiadania przez podatnika dowodów takiej dostawy.

2
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Zagadnienia dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie
unijnym zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Podstawowe znaczenie ma w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z
dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości
dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. s. 1, ze zmianami; dalej: dyrektywa
2006/112).

3
Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z postanowieniami dyrektywy 2006/112.



4 Konkluzje
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług nie
jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski



Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, podatek VAT

2
KOPIA

Warszawa, 22 lipca 2008 r.


BAS – WAEM – 1786/08


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Marek Wikiński)



Opracował: Andrzej Kurkiewicz
Weryfikował: Bartosz Pawłowski

3

projekt
USTAWA
z dnia ………… 2008 r.

o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług


Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.1)) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 41 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy towary zostały objęte procedurą
wywozu.”;
2) w art. 42:
a) ust.1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według
stawki podatku 0 %.
2. Podatnik zobowiązany jest posiadać dowody, że towary będące przedmiotem
wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zostały wywiezione z terytorium
kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż
terytorium kraju.”,
b) w ust. 3 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Dowodami, o których mowa w ust. 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie
potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem
wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na
terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:”,
c) w ust.11 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają
jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa
członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których
mowa w ust. 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, w szczególności:”,
d) uchyla się ust. 12 i 13,
e) ust. 14 otrzymuje brzmienie:
„14. Przepisy ust. 1-4 i 11 stosuje się odpowiednio do wewnątrzwspólnotowej
dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3.”,
f) w ust.15 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) przepisy Wspólnoty Europejskiej.”.

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029, z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr 192,
poz. 1382 oraz z 2008 r. Nr 74, poz. 444.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
UZASADNIENIE


1.
Wyjaśnienie celu ustawy.
Przedstawiony projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług ma na celu
zliberalizowanie wymogów formalnych dla zastosowania stawki 0% w eksporcie i
wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

2. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Zliberalizowanie wymogów formalnych dla zastosowania stawki 0% w eksporcie i WDT.
Zgodnie ze stanowiskiem niektórych urzędów skarbowych w przypadku braku dokumentu
potwierdzającego wywóz towarów poza UE do momentu złożenia deklaracji za miesiąc
dokonania eksportu, aby zastosować stawkę 0% w eksporcie towarów w kolejnym miesiącu
po dokonaniu eksportu (pod warunkiem uzyskania potwierdzenia wywozu przed złożeniem
deklaracji za ten miesiąc), należy dysponować albo oryginałem niepotwierdzonej karty SAD
3, albo jego uwierzytelnioną przez UC kopią, albo zaświadczeniem wydanym przez UC.
Oznacza to, że w każdym przypadku eksportu towarów np. transportem drogowym bez
procedury tranzytu, należy uzyskać od UC dodatkowe potwierdzenie rozpoczęcia procedury
wywozu. W przeciwnym razie, w przypadku braku potwierdzenia wywozu w terminie, należy
naliczyć VAT już za miesiąc dokonania eksportu. Jedynym zaś dokumentem celnym, który
otrzymuje podatnik przy rozpoczęciu procedury wywozu, jest karta 3 SAD, która musi być
potwierdzona przez graniczny urząd celny Wspólnoty, więc przekazywana jest na granicę UE
wraz z towarem (nawet w niektórych polskich urzędach granicznych czas odesłania do
podatnika potwierdzonej karty 3 SAD trwa dłużej niż miesiąc).
Niespójne przepisy celne i VAT w tym zakresie (a co za tym idzie różnorodne i często
sprzeczne ze sobą interpretacje urzędów skarbowych) powodują, że podatnik, aby mieć
pewność, że ma prawo do zastosowania stawki VAT 0% w kolejnym miesiącu po dokonaniu
eksportu, jeśli nie uzyska potwierdzenia dokonania eksportu na czas tzn. przed złożeniem
deklaracji podatkowej za miesiąc dokonania eksportu (a nie może być pewien, czy otrzyma
ten dokument, aż do momentu złożenia deklaracji), w wielu przypadkach (transport drogowy
bez tranzytu) musi uzyskiwać dodatkowe potwierdzenie z urzędu celnego, w którym
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: