Zmiany dla prowadzących sklepy internetowe
2012-08-23 09:47
Przeczytaj także: Handel w Internecie - prawa i obowiązki
Jakie zalety ma zmieniona regulacja ?
Obok licznych obowiązków Nowa Dyrektywa wprowadza również w art. 4 jednolity poziom harmonizacji dla wszystkich Państw Członkowskich. Oznacza to, że nie mogą one wprowadzać przepisów łagodniejszych ani surowszych niż zawartych w Nowej Dyrektywie (chyba, że przepisy dyrektywy wprost dopuszczają taką możliwość). Oznacza to, że obowiązki prawne nakładane na przedsiębiorców w związku z wykorzystaniem umów zawieranych na odległość w każdym z Państw Członkowskich powinny być takie same. W konsekwencji Nowa Dyrektywa gwarantuje zapewnienie podobnych warunków konkurencji dla przedsiębiorców z całej Unii Europejskiej.
Dotychczas mimo, obowiązywania dyrektywy 97/7/WE poziom ochrony konsumentów różnił się w zależności od Państwa Członkowskiego. Przykładowo w Niemczech już w obecnym stanie prawnym obowiązuje 14 dniowy termin na odstąpienie od umowy przez konsumenta (§ 355 BGB), w sytuacji gdy w Polsce ten termin wynosi 10 dni. Podobne rozbieżności kształtują się na tle obowiązku pokrycia przez przedsiębiorcę kosztów przesyłki w razie odstąpienia od umowy. W Niemczech już teraz sprzedawca ponosi koszty oraz ryzyko utraty i uszkodzenia towaru w czasie transportu, jeżeli towar jest warty mniej niż 40 Euro (§ 357 ust. 2 BGB). Nowa Dyrektywa wprowadzając „sztywne” regulacje wyeliminuje tego typu rozbieżności występujące pomiędzy systemami prawa Państw Członkowskich.
Wnioski
Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego Nowej Dyrektywy może przyczynić się do zwiększenia kosztów działalności sklepów internetowych oraz innych przedsiębiorców, którzy oparli swój biznes na umowach zawieranych na odległość. Może to być spowodowane, że po stronie przedsiębiorcy pojawi się obowiązek pokrycia kosztów przesyłki towaru w razie odstąpienia od umowy przez konsumenta. Pozostaje otwartym pytanie czy przedsiębiorcy przerzucą te koszty na konsumentów poprzez podwyższenie cen towarów oferowanych w sieci czy poszukają oszczędności gdzie indziej. Niewątpliwie w pierwszym przypadku spowoduje to spadek konkurencyjności e-handlu w porównaniu z klasycznymi sklepami. Wiąże się to również z obowiązkiem dostosowania regulacji wewnętrznych i regulaminów przez przedsiębiorców prowadzących taka działalność, w taki sposób by maksymalnie zabezpieczyć własną sytuację prawną.
Przeczytaj także
-
Sklepy internetowe - podstawowe obowiązki
-
Operatorzy komórkowi i handel w sieci: raport UOKiK
-
Zakupy online: jak odzyskać porzucone koszyki?
-
Ustawa o prawach konsumenta nakłada nowe obowiązki informacyjne
-
E-commerce w Polsce 2022. Są najnowsze dane
-
E-commerce powoli hamuje
-
Zakupy online: jak zatrzymać klientów porzucających koszyki?
-
Poznaj 5 mitów na temat e-commerce
-
UOKiK eliminuje klauzule niedozwolone w e-commerce
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)