eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wakacje 2012 a prawa konsumentów

Wakacje 2012 a prawa konsumentów

2012-07-13 11:23

Przeczytaj także: Wakacje a prawa konsumenta


Prawo

Prawa podróżnych, korzystających z usług linii lotniczych są chronione następującymi dokumentami:
  • Dyrektywa Rady Wspólnot Europejskich z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek (90/314/EWG)
  • Rozporządzenie (WE) nr 2027/97 z dnia 9 października1997 w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu przewozu pasażerów i ich bagażu drogą powietrzną
  • Konwencja Montrealska, która weszła w życie poprzez Rozporządzenie (WE) nr 889/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 maja 2002 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu wypadków lotniczych i ujednoliciła treść istniejących przepisów regulujących ruch powietrzny, należne pasażerom przywileje i odszkodowania.
  • Rozporządzenie (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 261/2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów, w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
  • Projekt Karty Praw Pasażera Samolotu jest obecnie opracowywany w Kongresie USA – będzie on chronił podróżnych na terenie tego kraju, bo dotychczas nie wprowadzono tam regulacji podobnych do tych europejskich.

Nocowanie w hotelu

Podstawowym kryterium, kształtującym ceny w hotelach i innych ośrodkach noclegowych jest standard obsługi, wyposażenia i wyżywienia. W przypadku hoteli określają go gwiazdki - oznaczenia, pomagające kategoryzować obiekty hotelowe. Gwiazdki nie mają wyłącznie formalnego czy ozdobnego charakteru, wiąże się z nimi odmienny standard i ceny. Za każdą gwiazdkę płacimy więcej. Dlatego przed wyborem hotelu, jeśli nie chcesz przepłacać trzeba koniecznie sprawdzić, czy hotel, który reklamuje się jako 4-gwiazdkowy rzeczywiście nim jest.

Wiedz, za co płacisz

Informację o tym, czy wybrany przez nas obiekt w Polsce jest hotelem i do jakiej kategorii został zakwalifikowany, można uzyskać na stronach internetowych Ministerstwa Sportu i Turystyki: www.turystyka.gov.pl, a także u marszałka konkretnego województwa.

Warto pamiętać, że kategoryzacje hoteli w innych krajach - zwłaszcza tych egzotycznych - mogą być inne i standard, który tam oznaczono czterema gwiazdkami, niekoniecznie odzwierciedla ten, który znamy i z którego korzystamy podczas urlopu. Pomocnym narzędziem weryfikacyjnym zagranicznych są opinie turystów o tysiącach obiektów na świecie, agregowane przez Trip Advisor. Z recenzjami turystów i informacjami o hotelach dostarczanymi przez Trip Advisor możesz zapoznać się w serwisie Tani-Hotel.com.pl.

Za co domagać się odszkodowania?

1.

Rzeczywisty standard hotelu nie odpowiada deklarowanemu

Na terenie Polski przepisy hotelowe reguluje kodeks prawa cywilnego i Ustawę o Usługach Turystycznych. Zgodnie z jej zapisami możesz dochodzić swoich praw, jeśli masz uzasadnione podejrzenie, że standard hotelu nie idzie w parze z liczbą gwiazdek, czy ceną. Ustawa jasno określa typy obiektów noclegowych: hotel, motel, pensjonat, gospodarstwo agroturystyczne. Prawo precyzuje też kategorie obiektów. Nadawane one są przez władze samorządowe, kontrolujące standardy w nich panujące.

O obowiązkach obiektów informuje turystów również UOKiK. Zgodnie z jego wskazaniami na każdym polskim obiekcie noclegowym powinny być umieszczone w widocznym miejscu:
  • nazwa i adres przedsiębiorcy świadczącego usługi,
  • tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu,
  • informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami
  • informacje o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych.

Hotel ma też obowiązek przyjęcia Twojej reklamacji i rozpatrzenia zażądania rekompensaty lub innej formy zadośćuczynienia za niewywiązanie się hotelu z warunków umowy (zbyt niski standard, brak mediów, hałas, nienależyty poziom czystości pokoi etc.)

poprzednia  

1 ... 7 8 9 ... 11

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: