eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wakacje 2012 a prawa konsumentów

Wakacje 2012 a prawa konsumentów

2012-07-13 11:23

Przeczytaj także: Wakacje a prawa konsumenta


Dużo trudniejsza sytuacja jest zagranicą. W Unii Europejskiej nadal bowiem nie ma spójnego prawa obowiązującego we wszystkich krajach członkowskich. Również poza państwami europejskimi standardy hoteli oraz ich zobowiązania wobec gości są regulowane odrębnymi przepisami prawa obowiązującego w danym kraju. Tym samym hotel 2-gwiazdkowy w Egipcie może nie dorównywać standardem bezklasowym i bezgwiazdkowym obiektom we Francji, ale już 3-gwiazdkowy może przewyższać standard luksusowego paryskiego hotelu 4-gwiazdkowego. Również w tym wypadku warto zatem zdać się na społeczności podróżników i poszukiwać wiarygodnych opinii o hotelach, potwierdzonych przez wielu użytkowników.

2.

Utrata mienia w hotelu

Kodeks cywilny mówi jasno, że hotel odpowiada za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez gości. Wniesionych, czyli takich, które w czasie korzystania przez gościa z usług hotelu lub podobnego zakładu znajdują się w tym hotelu lub podobnym zakładzie. Hotel odpowiada również za rzeczy pozostawione u niego na krótki czas po opuszczeniu pokoju już po wymeldowaniu się. W tym wypadku zatem ostrzeżenie "Za rzeczy pozostawione w hotelu nie ponosimy odpowiedzialności", które można spotkać w miejscach noclegowych, nie ma racji bytu.

Hotelarz odpowiada w tej sytuacji na zasadzie ryzyka, ale to gość hotelowy w momencie, kiedy dojdzie do kradzieży rzeczy pozostawionych w pokoju, musi udowodnić, że je rzeczywiście posiadał i że były to „rzeczy wniesione” zgodnie z art. 846 § 2 kodeksu cywilnego. Konieczne będzie też wykazanie, że rzeczy te zostały uszkodzone czy skradzione.

Zgłoszenie utraty mienia - kiedy, jak, ile, gdzie?

Jeśli potrafisz to wykazać, hotel jest zobowiązany zrekompensować Ci poniesioną szkodę. Może jednak starać się uwolnić od odpowiedzialności, twierdząc, że poszkodowany nie zawiadomił go o szkodzie w sposób zgodny z przepisami. Dlatego tutaj, jak i w każdej innej sytuacji, gdy w grę wchodzi domaganie się respektowania praw turysty, liczy się czas. O szkodzie należy poinformować hotel niezwłocznie po jej zaistnieniu, na ile okoliczności na to pozwalają.

Zawiadomienie hotelu może nastąpić w dowolnej formie: osobiście lub np. telefonicznie, bezpośrednio z pokoju. Może być skierowane w zasadzie do dowolnej osoby zatrudnionej/ reprezentującej hotel. Warto w tej sytuacji mieć pisemne potwierdzenie zdarzenia oraz czasu zawiadomienia.

3.

Szkody z winy hotelu

Jeśli szkoda została wyrządzona przez właściciela lub pracowników hotelu (lub innego obiektu noclegowego) lub gdy przyjął on daną rzecz na przechowanie, nie masz obowiązku niezwłocznego zawiadamiania o szkodzie. Dotyczy to sytuacji, gdy utrzymujący hotel wie o powstaniu szkody. Mimo że w takich przypadkach przepisy tego nie wymagają, dla bezpieczeństwa lepiej o szkodzie zawiadomić.

Kwoty odszkodowania za szkody gościa poniesione w hotelu, reguluje je art. 849 kodeksu cywilnego. Zgodnie z jego zapisem w przypadku utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych do hotelu (lub podobnego zakładu) hotelarz zobowiązany jest do naprawienia szkody. Zakres tego obowiązku ogranicza się jednak względem jednego gościa do ściśle określonej wysokości, liczonej za jedną dobę. Przepisy prawa mówią o stukrotnej należności za dostarczone gościowi mieszkanie. Jednak odpowiedzialność za każdą rzecz nie może przekraczać pięćdziesięciokrotnej wysokości tej należności.

Inaczej mówiąc, wysokość tej rekompensaty będzie zależała od ceny zapłaconej przez jednego gościa za dobę hotelową. Cena ta jest podstawą ustalenia maksymalnej wysokości odszkodowania, na jakie możesz liczyć i jest mnożona przez 100 lub 50. Następnie ustala się, ile wynosi rzeczywista szkoda poniesiona przez gościa hotelowego. Ostatni etap to porównanie kwoty maksymalnej i rzeczywistej, oszacowanej straty.

Nie stosuje się ograniczeń odpowiedzialności za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przyjętych na przechowanie (depozyty hotelowe) lub gdy hotelarz odmówił przechowania (a miał obowiązek je przyjąć). Odpowiedzialność jest też nieograniczona, gdy szkoda wynikała z winy lub rażącego niedbalstwa hotelarza lub osoby u niego zatrudnionej.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: