eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Rodzaje umów z pracownikiem

Rodzaje umów z pracownikiem

2004-08-19 21:44

Przeczytaj także: Rodzaje umów pracy i współpracy



Zawarcie STOSUNKU PRACY zachodzi przez zgodne oświadczenie woli pracodawcy i pracownika. Zalicza się tu takie postaci stosunku pracy jak:

* Umowa o pracę jest najkorzystniejszym z punktu widzenia pracownika sposobem zatrudnienia. Zakłada ona równorzędność stron, która pozwala na wprowadzanie zmian w warunkach umowy lub jej rozwiązanie zarówno przez pracownika jak i pracodawcę. Pracownik wykonuje pracę na rzecz firmy pod kierownictwem przełożonego a w zamian zyskuje przywilej szeroko rozumianej ochrony przed zwolnieniem.

* Powołanie stosowane jest w przypadku stanowisk kierowniczych i samodzielnych, gdy wymagana jest większa swoboda w obsadzaniu wakatów. Akt ten ma charakter jednostronny, co oznacza, że pracodawca może odwołać pracownika - rozwiązać stosunek pracy bez wypowiedzenia - za pomocą takiego samego dokumentu.

* Mianowanie to metoda zawierania stosunku pracy (dotycząca wysokich stanowisk) najczęściej stosowana w instytucjach publicznych - "aparacie państwowym", np.: w sądownictwie, samorządzie terytorialnym. Status tak zatrudnianych pracowników określają odrębne ustawy.

* Wybór stosowany jest w organizacjach społecznych, stowarzyszeniach, partiach politycznych lub w związkach zawodowych. Stosunek pracy istnieje od dnia wyboru kandydata do sprawowania określonej funkcji do momentu jego odwołania.

* Spółdzielcza umowa o pracę obejmuje pracowników spółdzielni pracy. Osoby te mają prawo do zwierania również innych umów o świadczenie pracy (np. pracę nakładczą, czy umowy cywilnoprawne). Spółdzielcze umowy o pracę wiążą się z posiadaniem statusu członka spółdzielni i regulowane są przez odpowiednie przepisy Prawa Spółdzielczego i statut spółdzielni.


SAMOZATRUDNIENIE - często nazywane przez pracowników ucieczką od bezrobocia to przejście z etatu na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej, czyli praca na własny rachunek. W obecnej sytuacji ta forma zatrudnienia jest korzystna tylko wówczas, gdy ma się stałych zleceniodawców. Możliwość stabilnej współpracy z jedną firmą, która korzysta z usług tak zatrudnionego pracownika, zapewnia stałe źródło utrzymania. Niewątpliwie zaletami samozatrudnienia (obok szansy zdobycia pracy) jest duża samodzielność w organizowaniu swojego warsztatu pracy, pracownik staje się własnym "szefem" i ma możliwość realizowania swoich pomysłów. Korzyścią jest również to, że wszelkie zakupy, wyjazdy, które mają związek z charakterem świadczonych usług mogą zostać wliczone w koszty i odliczone od podatku. Nie należy jednak zapominać, że samozatrudnienie powoduje przejęcie całej odpowiedzialności przez pracownika a zabezpieczenie socjalne jest niższe niż, gdy jest się zatrudnionym "najemnie". Dodatkowo ponosi się pełną odpowiedzialność majątkową związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: