Układ zbiorowy pracy a dane o sytuacji ekonomicznej
2010-01-11 09:41
Przeczytaj także: Reprezentatywna zakładowa organizacja związkowa
Przy okazji warto podkreślić, że wspomniane w niniejszym tekście sprawozdania przekazywane przez pracodawcę do GUS mają charakter jawny, a co za tym idzie zawarte w nich informacje nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa. Nierzadko nawet zdarza się, że przedsiębiorstwa same publikują wyniki swej działalności, chcąc w ten sposób uzyskać pozytywny wizerunek w oczach klientów czy akcjonariuszy.
Kiedy przyda się ekspert?
Każda ze stron uczestniczących w rokowaniach w sprawie układu zbiorowego pracy ma prawo powołać eksperta, którego zadaniem jest przedstawienie opinii w sprawach związanych z przedmiotem rokowań. Niezwykle istotną rolę odgrywają tu eksperci merytoryczni dysponujący fachową wiedzą w danej materii (np. ekonomiści w zakresie kształtowania warunków wynagradzania czy inżynierowie w kwestiach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy).
Powołany ekspert powinien- biorąc pod uwagę warunki zakładu pracy- wskazać zainteresowanym, co jest możliwe do zrealizowania, a co wręcz przeciwnie. Należy jednak pamiętać, że jego rola ma jedynie charakter doradczy. Nie powinien on rozwiązywać problemów, a jedynie służyć radą i pomocą w rozstrzyganiu zapalnych kwestii.
O ile nie zostało postanowione inaczej, koszty ekspertyzy pokrywa strona, która zażądała powołania eksperta.
WAŻNE!
Powyższe unormowania nie naruszają regulacji w zakresie ochrony tajemnicy państwowej oraz służbowej. W praktyce oznacza to, iż w czasie rokowań mogą znaleźć zastosowanie przepisy ustawy z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.)
W świetle powołanej ustawy, tajemnicą państwową jest informacja określona w wykazie rodzajów informacji (załącznik nr 1 ustawy), której nieuprawnione ujawnienie może spowodować istotne zagrożenie dla podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa, stosunków międzynarodowych lub gospodarczych państwa.
Objęte tajemnicą państwową mogą być m.in.:
- planowanie, realizacja, wyniki badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych o szczególnie ważnym znaczeniu dla obronności i bezpieczeństwa państwa,
- projekty wynalazcze uznane za tajne zgodnie z przepisami prawa o własności przemysłowej, czy też
- technologia produkcji i system zabezpieczeń znaków akcyzy w przedsiębiorstwach wytwarzających te znaki.
Natomiast za tajemnicę służbową uznaje się informację niejawną niebędąca tajemnicą państwową, uzyskaną w związku z czynnościami służbowymi albo wykonywaniem prac zleconych, której nieuprawnione ujawnienie mogłoby narazić na szkodę interes państwa, interes publiczny lub prawnie chroniony interes obywateli albo jednostki organizacyjnej.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Układ zbiorowy pracy - liczy się lojalność
-
Układ zbiorowy pracy- zawieszenie a prawo do nagrody
-
Układ zbiorowy pracy- postanowienia obligacyjne
-
Zawieszenie układu zbiorowego pracy
-
Układ zbiorowy pracy - postanowienia normatywne
-
Przejście zakładu pracy a układ zbiorowy
-
Rozwiązanie układu zbiorowego pracy
-
Rozwiązywanie sporów zbiorowych wg KPP
-
5 rzeczy, które warto wiedzieć o regulaminie pracy