eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Układ zbiorowy pracy a dane o sytuacji ekonomicznej

Układ zbiorowy pracy a dane o sytuacji ekonomicznej

2010-01-11 09:41

Przeczytaj także: Reprezentatywna zakładowa organizacja związkowa


Przy okazji warto podkreślić, że wspomniane w niniejszym tekście sprawozdania przekazywane przez pracodawcę do GUS mają charakter jawny, a co za tym idzie zawarte w nich informacje nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa. Nierzadko nawet zdarza się, że przedsiębiorstwa same publikują wyniki swej działalności, chcąc w ten sposób uzyskać pozytywny wizerunek w oczach klientów czy akcjonariuszy.

Kiedy przyda się ekspert?

Każda ze stron uczestniczących w rokowaniach w sprawie układu zbiorowego pracy ma prawo powołać eksperta, którego zadaniem jest przedstawienie opinii w sprawach związanych z przedmiotem rokowań. Niezwykle istotną rolę odgrywają tu eksperci merytoryczni dysponujący fachową wiedzą w danej materii (np. ekonomiści w zakresie kształtowania warunków wynagradzania czy inżynierowie w kwestiach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy).

Powołany ekspert powinien- biorąc pod uwagę warunki zakładu pracy- wskazać zainteresowanym, co jest możliwe do zrealizowania, a co wręcz przeciwnie. Należy jednak pamiętać, że jego rola ma jedynie charakter doradczy. Nie powinien on rozwiązywać problemów, a jedynie służyć radą i pomocą w rozstrzyganiu zapalnych kwestii.

O ile nie zostało postanowione inaczej, koszty ekspertyzy pokrywa strona, która zażądała powołania eksperta.

WAŻNE!

Powyższe unormowania nie naruszają regulacji w zakresie ochrony tajemnicy państwowej oraz służbowej. W praktyce oznacza to, iż w czasie rokowań mogą znaleźć zastosowanie przepisy ustawy z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.)

W świetle powołanej ustawy, tajemnicą państwową jest informacja określona w wykazie rodzajów informacji (załącznik nr 1 ustawy), której nieuprawnione ujawnienie może spowodować istotne zagrożenie dla podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa, stosunków międzynarodowych lub gospodarczych państwa.

Objęte tajemnicą państwową mogą być m.in.:
  • planowanie, realizacja, wyniki badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych o szczególnie ważnym znaczeniu dla obronności i bezpieczeństwa państwa,
  • projekty wynalazcze uznane za tajne zgodnie z przepisami prawa o własności przemysłowej, czy też
  • technologia produkcji i system zabezpieczeń znaków akcyzy w przedsiębiorstwach wytwarzających te znaki.

Natomiast za tajemnicę służbową uznaje się informację niejawną niebędąca tajemnicą państwową, uzyskaną w związku z czynnościami służbowymi albo wykonywaniem prac zleconych, której nieuprawnione ujawnienie mogłoby narazić na szkodę interes państwa, interes publiczny lub prawnie chroniony interes obywateli albo jednostki organizacyjnej.
Przeczytaj także: Układy zbiorowe pracy Układy zbiorowe pracy

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: