Nowy Kodeks pracy a zmiany w BHP
2009-01-25 12:28
Przeczytaj także: Zatrudnienie pracownika z Ukrainy - co z wymaganiami BHP?
Art. 207 § 2 K.p.
W obecnym brzmieniu K.p. na pracodawcę nałożone zostały dodatkowe obowiązki w zakresie:
- reagowania na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywania środków podejmowanych w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, przy uwzględnieniu zmieniających się warunków wykonywania pracy,
- zapewnienia rozwoju spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy,
- uwzględniania ochrony zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych.
Warto przypomnieć, że nowe powinności obarczają również przedsiębiorców niebędących pracodawcami, organizujących pracę wykonywaną przez osoby fizyczne na innej podstawie niż stosunek pracy oraz osoby, które prowadzą działalność gospodarczą na własny rachunek (por. art. 304 § 3 K.p.).
Art. 207 § 21 K.p.
Koszty działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie bhp nie mogą w żaden sposób obciążać jego podwładnych. Wprowadzenie przepisu w tym brzmieniu przesądza np. o zakazie zobligowania pracowników do zakupu odzieży roboczej czy też odbycia szkolenia bhp, które mieliby pokrywać z własnej kieszeni.
Art. 2071 § 1 i 2 K.p.
To kolejny z nowych przepisów, który nakłada na pracodawcę dodatkowe obowiązki. Obliguje on szefa do przekazywania podwładnym informacji o:
- zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników,
- działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, o których mowa powyżej,
- pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy oraz wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników (informacja w tym zakresie obejmuje imię i nazwisko, miejsce wykonywania pracy, numer telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej).
Ustawodawca nie określił sposobu, w jaki powyższe informacje mają trafić do wiadomości pracowników. Można jednak założyć, że może do tego dojść w sposób, który jest zwyczajowo przyjęty u danego pracodawcy, a więc np. poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Choinka w miejscu pracy, czyli świąteczne BHP
-
Nowe przepisy BHP i wyposażenia stanowisk pracy weszły w życie
-
Praca w sezonie świątecznym - czego oczekiwać od pracodawcy?
-
Kontrola pracownika zdalnego - uprawnienia pracodawcy po 7 kwietnia
-
Jakie obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?
-
Z ZUS uzyskasz dofinansowanie obszaru BHP. Nabór rusza na początku 2023 roku
-
Praca sezonowa? Też musi być bezpieczna
-
Rażąco naruszyłeś przepisy BHP? Sprawdź, jak dużo będzie cię to kosztować
-
Obowiązki bhp pracodawcy wobec zleceniobiorcy