2022-05-25 11:22
Mijają cztery lata od wejścia w życie RODO © Krzysztof - Fotolia.com
Przeczytaj także: W pandemii chętniej udostępniamy dane osobowe, ale mamy wymagania
Klienci w Polsce są świadomi swoich praw i możliwości wynikających z RODO. Żądania wykazane w RODO stanowią jedne z częstszych dyspozycji naszych klientów - mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departamentu Prawnego i Compliance w Wonga. – W 2019 r. próśb związanych z RODO było blisko 30 tys., rok później ponad 36 tys., a w ubiegłym roku ponad 42 tys.
fot. Krzysztof - Fotolia.com
Mijają cztery lata od wejścia w życie RODO
Klienci w Polsce są świadomi swoich praw i możliwości wynikających z RODO.
Klient ma prawo do otrzymania kopii danych osobowych, które administrator przetwarza na jego temat. Raport dotyczący danych osobowych powinien zawierać informację o tym jakie dane o kliencie są przetwarzane oraz skąd zostały pozyskane, czyli jakie jest ich źródło. Należy pamiętać, że jeżeli osoba, której dane dotyczą, zwraca się o kopię drogą elektroniczną i nie zaznaczy inaczej, informacji udziela się w powszechnie stosowanej formie elektronicznej – mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec.
Oprócz raportu z danymi osobowymi administrator jest obowiązany również przedstawić klientowi szereg informacji o przetwarzaniu danych osobowych. Są to informacje o celu przetwarzania naszych danych osobowych (np. marketingowe, oceny zdolności kredytowej), o ich odbiorcach (jeśli firma przekazuje nasze dane innemu podmiotowi), jak i planowanym okresie przechowywania danych osobowych. Bardzo ważną kwestią jest aspekt bezpieczeństwa. To po stronie administratora leży obowiązek zabezpieczenia przygotowanej wysyłki elektronicznej składającej się m.in. z raportu z danymi osobowymi, aby trafiła ona w ręce osoby, która złożyła dyspozycję – wyjaśnia Aneta Miśkowiec-Majewska, inspektor ochrony danych osobowych w Wonga.
Nawet jeśli administrator jest prawnie zobowiązany do przechowywania danych osobowych klientów przez kolejne lata, można zwrócić się do niego z żądaniem usunięcia danych osobowych. Administrator dokona czynności do których będzie zgodnie z prawem uprawniony czy zobowiązany, w szczególności dokona wycofania zgód, jeśli takowe zostały przez klienta wyrażone. W ten sposób dane nie będą wykorzystywane do kolejnych działań usługowych lub marketingowych – mówi Aneta Miśkowiec-Majewska z Wonga.
oprac. : eGospodarka.pl
Dzień Ochrony Danych Osobowych. Jak radzimy sobie z RODO?
Sklep internetowy: przechowywanie i przetwarzanie danych
Monitoring wizyjny w kontekście RODO
Ocena skutków przetwarzania danych dla ich ochrony
Dane osobowe dłużników a RODO
RODO - kiedy należy stosować się do jego przepisów?
RODO w centrum handlowym. Wnioski i wskazówki
RODO w Polsce: główne zagrożenia dla firm
Ochrona danych osobowych kontra przedsiębiorca
Dzień dobry, jestem pracownikiem służby BHP u generalnego wykonawcy. Mamy wielu podwykonawców na budowie. Do czasu wprowadzenia RODO wysyłali ...
Przez 4 lata mój pracodawca wiedział o orzeczeniu o niepełnosprawności. Zatrudnił nowego koordynatora (mojego nowego przełożonego). Zapytał ...
Podatek od nieruchomości: czego dotyczy, ile wynosi i czy można go obniżyć?
e-Zakupy poza Unią Europejską a podatki. Poradnik dla konsumentów.
Spadek popytu na kredyty mieszkaniowe pogłębia się
Dobra passa Catalyst
Ataki ransomware są coraz silniejsze
Panoramiqa - nowe mieszkania na Starołęce w Poznaniu od BPI Real Estate Poland
Ile wyniosą składki ZUS dla przedsiębiorcy po zmianie formy opodatkowania za 2022 r.?