  • 1. Data: 2004-12-08 20:07:43
    Temat: zus ??
    Od: "onasis" <o...@a...pl>

    witam
    obecnie pracuję w prywatnej firmie gdzie mam opłacane wszystkie składki ale
    chcę otworzyć własną działalność godpodarczę (równolegle do obecnej pracy)

    czy fakt otworzenia własnj działalności muszę zgłaszać mojemu obecnemu
    pracodawcy ??

    czy muszę płacic drugi raz ZUS ??

    Dzięki i pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-12-08 20:33:08
    Temat: Re: zus ??
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    onasis wrote:
> [...]
    > do obecnej pracy)
    >
    > czy fakt otworzenia własnj działalności muszę zgłaszać mojemu obecnemu

    Faktu prowadzenia nie musisz,
    ale musisz powiadomić pracodawcę o ewentualnych
    zmianach w sposobie rozliczania tzw kwoty wolnej od podatku.
    Jeśli więc sposób rozliczenia
    z fiskusem podatku z Twojej działalności będzie uwzględniał
    tę kwotę (np KPiR na zasadach 19/30/40), to musisz o tym powiadomić -
    a pracodawca już reszty się może domyślić.
    Ale jeśli sposób opodatkowania
    nie będzie uwzględniał kwoty wolnej
    (np KPiR 19 lub ryczałt),
    to nic nie musisz zgłaszać pracodawcy.

    > czy muszę płacic drugi raz ZUS ??

    Jak to drugi raz? :-)
    A kiedy płaciłeś pierwszy raz?
    Jeśli na umowę o pracę zarabiasz więcej
    niż najwyższa krajowa (824zł), to z działalności
    płacisz tylko zdrowotne. Jeśli mniej,
    to wszystkie składki z DG płacisz.

  • 3. Data: 2004-12-08 20:36:19
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > niż najwyższa krajowa (824zł)

    Mam nadzieję, że jestem złym prorokiem :-)
    Oczywiście chodzi o minimalną płacę.

  • 4. Data: 2004-12-08 20:39:39
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Faktu prowadzenia nie musisz,
    > ale musisz powiadomić pracodawcę o ewentualnych

    Z ustawy o zakazie konkurencji tez pare obowiazkow wynika.

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 5. Data: 2004-12-08 22:09:25
    Od: "onasis" <o...@a...pl>

    w takim razie
    jeżeli zamierzam otworzyć działalność która nie pokrywa się z moją obecną
    pracą ( tak by uniknąć ustawy o zakazie konkurencji )
    jaką formę rozliczenia powinienem przyjąć by nie musieć tego faktu w żaden
    sposób zgłaszać pracodawcy ??

    a jeśli chodzi o kwote wolną od podoatku to czy nie wyjdzie mi ona dopiero
    na koniec roku podatkowego gdy będę się rozliczał ??

    dzieki i pozdrawiam

  • 6. Data: 2004-12-09 17:01:12
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    onasis wrote:
> [...]
    > obecną pracą ( tak by uniknąć ustawy o zakazie konkurencji )
    > jaką formę rozliczenia powinienem przyjąć by nie musieć tego faktu w

    Taką, która nie powoduje rozliczenia kwoty wolnej
    w ramach działalności.

    > a jeśli chodzi o kwote wolną od podoatku to czy nie wyjdzie mi ona
    > dopiero na koniec roku podatkowego gdy będę się rozliczał ??

    Nie. Rozliczasz ją już od pierwszego miesiąca.