  • 1. Data: 2010-04-22 08:26:02
    Temat: zawracanie na drodze z pierwszenstwem
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    mam pytanie, a wlasciwie prosbe w wyniku pewnej dyskucji wyniknal spor o
    pierwszenstwo podczas zawracania ot chocby przy takiej sytuacji
    http://www.bankfotek.pl/view/621372

    dla mnie oczywistym bylo ze pierwszenstwo ma 1, jednak podobno cos sie
    zmienilo w kodeksie, jedni twierdza ze w 2005, inni ze w 1999, kopie od
    dluzszego czasu i nie moge nic wykopac, pord wypowiada sie tylko w kwesti
    przecinania sie kierunkow ruchu, a co za tym idzie potwierdza to co mysle

    zreszta w takiej sytuacji jak pojazd zawracajacy znajduje sie na wysokosci
    pasa zieleni, to skad nadjezdzajacy podporzadkowana ma wiedziec czy on
    skreca czy zawraca

    zatem prosba, moze ktos poratowac linkiem do tego przepisu?

  • 2. Data: 2010-04-22 08:42:30
    Temat: Re: zawracanie na drodze z pierwszenstwem
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Użytkownik szerszen napisał:
> [...]
    > wiedziec czy on skreca czy zawraca
    >
    > zatem prosba, moze ktos poratowac linkiem do tego przepisu?

    wiedzieć może stąd że widział skąd ten pojazd nadjechał, a jeśli tego
    nie wie to niech nie uważa że ma pierwszeństwo tylko dostosuje się do
    znaku "ustąp pierwszeństwa" i ustąpi pojazdowi który widzi na drodze głównej

  • 3. Data: 2010-04-22 08:47:14
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "cyklista" <c...@k...pl> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > wiedzieć może stąd że widział skąd ten pojazd nadjechał, a jeśli tego nie
    > wie to niech nie uważa że ma pierwszeństwo tylko dostosuje się do znaku
    > "ustąp pierwszeństwa" i ustąpi pojazdowi który widzi na drodze głównej

    pomijam fakt ze juz nie znajduje sie na drodze glownej, znak o ktorym
    wspominales, nie obliguje go do ustepowania tym jadacym z przeciwka i
    skrecajacym w lewo, takze nie musi wszystkim ustepowac

    a ja czekam na poparcie konkretnymi przepisami, bo tak, to bic piane mozna
    dlugo

  • 4. Data: 2010-04-22 09:25:46
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W ustawie z 1983 był zapis:

    4. Kierujący pojazdem zawracając jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa
    również pojazdom wjeżdżającym z drogi podporządkowanej.

    W obecnej ustawie (od 1997) nic takiego na temat zawracania nie ma.

    Wygląda na to, że trzeba zgadywać, skąd pojazd nadjechał.

    MJ

  • 5. Data: 2010-04-22 09:31:46
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    szerszen w <news:hqp16h$jc6$1@news.task.gda.pl>:

> [...]

    > przecinania sie kierunkow ruchu, a co za tym idzie potwierdza to co mysle

    <http://www.money.pl/podatki/akty_prawne/ustawa;z;dn
    ia;1;lutego,dziennik,ustaw,1983,006,35.html>

    art. 19
    4. Kierujący pojazdem zawracając jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa
    również pojazdom wjeżdżającym z drogi podporządkowanej.

    a tu już tego nie ma:
    <http://msp.money.pl/akty_prawne/ustawa;z;dnia;20;cz
    erwca,dziennik,ustaw,1997,098,602.html>

    > zatem prosba, moze ktos poratowac linkiem do tego przepisu?

    Proszę.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2010-04-22 09:38:03
    Temat: Re: zawracanie na drodze z pierwszeństwem
    Od: cyklista <c...@k...pl>

> [...]
    > wspominales, nie obliguje go do ustepowania tym jadacym z przeciwka i
    > skrecajacym w lewo, takze nie musi wszystkim ustepowac

    pomijasz ten fakt dobrze bo on jest nieprawdziwy, ten samochód cały czas
    znajduje się na głównej drodze z pierwszeństwem niezależnie od tego
    jakie manewry dokonuje, dopiero jak opuści skrzyżowanie to może znaleźć
    się na innej drodze

    (tak jak i jadący z przeciwka nie nabywa pierwszeństwa po dojechaniu do
    pasa pomiędzy jezdniami)

    > a ja czekam na poparcie konkretnymi przepisami, bo tak, to bic piane
    > mozna dlugo

    jakie ty chcesz konkretne przepisy, przecież widzisz znak i wiesz co on
    oznacza, więc jeśli widziałeś że pojazd nadjechał z naprzeciwka to masz
    pierwszeństwo (i z tym się zgadzasz), a jeśli nie widziałeś to tego
    pierwszeństwa nie masz (nawet jak istnieje ono dla ciebie wirtualnie to
    bez nagrania tego co się działo na skrzyżowaniu przed twoim przyjazdem
    nie udowodnisz że to ty miałeś rację)

    więc oficjalnie wiadomo kto ma pierwszeństwo, ty chcesz teraz wymagać od
    kierowców daleko-czaso-widzenia żeby dojeżdżając do skrzyżowania nie
    opierali się na sytuacji aktualnej ale na tym co się tam działo przed
    ich przyjazdem, i na to nie ma żadnego przepisu i go nikt ci nie wskaże

  • 7. Data: 2010-04-22 09:45:55
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w wiadomości grup

> [...]
    >
    > W obecnej ustawie (od 1997) nic takiego na temat zawracania nie ma.
    >
    > Wygląda na to, że trzeba zgadywać, skąd pojazd nadjechał.

    no tyle to ja wiem, tylko mam rowniez wrazenie, ze niektorzy ze znikniecia
    tego punktu, wyinterpetowali sobie bezwzgledne pierwszenstwo

  • 8. Data: 2010-04-22 09:47:09
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości grup
    valid...

    > Proszę.

    to ze tego nie ma, to ja wiem, jednak to nadal niczego nie zmienia w kwestii
    art 25.1 ktory obowiazywal i obowiazuje nadal

  • 9. Data: 2010-04-22 09:52:57
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "cyklista" <c...@k...pl> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    > manewry dokonuje, dopiero jak opuści skrzyżowanie to może znaleźć się na

    a to dziwne, bo krzyzuja sie dwie drogi, wiec czemu zakladasz ze znajduje
    sie na jednej, a nie na drugiej i skad ma to wiedziec kierowca pojazdu,
    ktory zastal zawracajacego na srodku i nie widzial co robil wczesniej?

    > (tak jak i jadący z przeciwka nie nabywa pierwszeństwa po dojechaniu do
    > pasa pomiędzy jezdniami)

    no wlasnie, nie nabywa, a jak odroznic stojacego na srodku, skad wiecz czy
    nadjechal z naprzeciwka i skreca w lewo, czy zawraca?
    i dlaczego sugerujesz ze przed jednym masz pierwszenstwo a drugiemu musisz
    ustapic?

    > jakie ty chcesz konkretne przepisy, przecież widzisz znak i wiesz co on
    > oznacza, więc jeśli widziałeś że pojazd nadjechał z naprzeciwka to masz
    > pierwszeństwo (i z tym się zgadzasz

    a dlaczego ty zapominasz od art 25.1

    > więc oficjalnie wiadomo kto ma pierwszeństwo,

    tak wiadomo bo wskazuja na to znaki oraz art o ktorym wspomnialem wyzej

    > ty chcesz teraz wymagać od kierowców daleko-czaso-widzenia żeby
    > dojeżdżając do skrzyżowania nie opierali się na sytuacji aktualnej

    ja?
    ja wlasnie daleki jestem od tego, dlatego dla mnie bezwzgledne pierwszenstwo
    zawracajacego jest pomylka

  • 10. Data: 2010-04-22 09:57:09
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    szerszen w <news:hqp5uk$tju$1@news.task.gda.pl>:

> [...]

    > to ze tego nie ma, to ja wiem, jednak to nadal niczego nie zmienia w kwestii
    > art 25.1 ktory obowiazywal i obowiazuje nadal

    Oczywiście, że masz rację:

    Art. 25. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest
    obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi
    nadjeżdżającemu z prawej strony,

    Sam na rysunku narysowałeś, że 2 nadjeżdża z prawej strony 1, tak więc nawet
    znaków nie trzeba by wiedzieć, który ma pierwszeństwo...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]