  • 1. Data: 2010-04-21 15:00:18
    Temat: Allegro - Płacę z Allegro - skarga do UOKiK
    Od: " " <f...@g...pl>

    Założyłem nowy wątek, bo w tamtym zrobiło się gęsto nie na temat.

    Mnie też zbulwersowało narzucenie przez Allegro przymusu pośrednictwa
    finansowego. Przede wszystkim, w opisach swoich aukcji podaję, że nie
    akceptuję narzuconej przez Allegro tej formy płatności i towar będzie wysłany
    wyłącznie po wpłynięciu należności na moje konto.

    Po drugie, zasięgnąłem porady:
    Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
    Ul. Gizów 6, 01-249 Warszawa
    Tel. 22 634 06 69
    Fax: 22 634 06 67
    Infolinia Konsumencka: 0 800 800 008
    www.skp.pl
    --------------------
    zadając pytanie dotyczące praktyk firmy QXL Poland Sp. z o.o., ul. Marcelińska
    90, 60-324 Poznań, prowadzącej serwis aukcyjny allegro.pl:
    W dniu 23 marca 2010 roku wprowadzono opcję płatności pod nazwą "Płacę z
    Allegro". Podmiotem świadczącym usługę Płacę z Allegro, jako agent
    rozliczeniowy, jest PayU S.A. z siedzibą w Poznaniu, 60-324 Poznań, przy
    ul. Marcelińskiej 90, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez
    Sąd Rejonowy Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy
    Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000274399. Opcja ta polega na tym, że
    kupujący, po dokonaniu zakupu na aukcji, przelewa pieniądze nie na dobro
    sprzedającego, ale na konto wskazane przez Allegro. Wybranie tego sposobu
    płatności nie jest dobrowolne, ale narzucone przez Allegro i nie ma możliwości
    nieskorzystania z tej opcji. Jednocześnie, zgodnie z punktem
    1.7. Regulaminu Płacę z Allegro za zakupy, "świadczenie usług przez Agenta
    Rozliczeniowego w ramach usługi Płacę z Allegro za zakupy dla Użytkownika
    Allegro podlegają opłatom wskazanym w art. 8 i 9 niniejszego Regulaminu."
    Na razie opłaty nie są pobierane, wynoszą 0 zł, ale w każdej chwli należy się
    spodziewać ich wprowadzenia.
    Uprzejmie proszę o informację, czy takie działanie jest zgodne z prawem. Moim
    zdaniem nie, gdyż jest to typowe wyłudzanie pieniędzy; obowiązek opłaty za
    coś, czego się nie chce, na co się nie zgadza.
    ----------------

    i dostałem odpowiedź:
    ----------------
    Przedstawiona przez Pana praktyka może stanowić naruszenie zbiorowych
    interesów konsumentów oraz zasad konkurencji, wobec czego skargę na działanie
    portalu należy zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    Plac Powstańców Warszawy 1,
    00-950 Warszawa
    tel.: 22 55 60 800
    e-mail: u...@u...gov.pl

    Z poważaniem,
    Jakub Dziekciowski
    Prawnik- konsultant
    --------------------

    Skargę złożyłem i Wam proponuję to samo. Im więcej takich sygnałów dotrze do
    UOKiK, tym prędzej i chętniej zajmą się tą sprawą. Zresztą, jak widać poniżej,
    konieczne jest "formalne zawiadomienie (art. 86 ust. 4 ustawy)", złożone na
    piśmie; właśnie takowe przygotowuję i Was też zachęcam :-)

    Cytuję pismo, które dostałem z UOKiK:

    -----------------
    Dziękujemy uprzejmie za kontakt z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
    Niniejsze wystąpienie potraktowane zostanie jako sygnał zauważonych
    nieprawidłowości i szczegółowo przeanalizowane pod kątem kompetencji Prezesa
    Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przypadku stwierdzenia w
    przedstawionej sprawie podstaw do podjęcia działań przez Prezesa UOKiK,
    podjęte będą stosowane kroki zgodnie
    z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów lub kodeksem postępowania
    cywilnego.
    Uprzejmie informujemy, iż Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji Konsumentów jest
    właściwy w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów podejmowanej jedynie w
    interesie publicznym (art. 1 ustawy), a zatem nie podejmuje działań w sprawach
    indywidualnych, mających charakter cywilnoprawny, jak również nie prowadzi
    działalności w zakresie poradnictwa ani na rzecz konsumentów ani na rzecz
    przedsiębiorców.
    Udzielaniem porad prawnych i pomocy prawnej konsumentom w sporach
    z przedsiębiorcami zajmują się organizacje konsumenckie oraz powiatowi
    (miejscy) rzecznicy konsumentów wykonujący zadania samorządu powiatowego w
    zakresie ochrony konsumentów. Lista oraz dane teleadresowe organizacji
    konsumenckich i powiatowych rzeczników konsumentów znajdują się na stronie
    internetowej Urzędu (www.uokik.gov.pl).

    Natomiast Prezes UOKiK realizuje cele ustawy o ochronie konkurencji
    i konsumentów, zgodnie z którą do jego zadań należy w szczególności
    sprawowanie kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów ustawy. I
    tak, Prezes UOKiK wydaje,
    w przypadkach określonych ustawą, decyzje w sprawach przeciwdziałania
    praktykom ograniczającym konkurencję, w sprawach koncentracji lub podziału
    przedsiębiorców oraz przeciwdziałania praktykom naruszającym zbiorowe interesy
    konsumentów, a także decyzji w sprawach kar (art. 31 pkt 1 i 2 ww. ustawy).

    Jednocześnie wyjaśniamy, że Prezes UOKiK informację na piśmie o sposobie
    załatwienia zgłoszonej sprawy wraz z uzasadnieniem przekazuje w odpowiedzi na
    formalne zawiadomienie (art. 86 ust. 4 ustawy). Zawiadomienie takie zgłasza
    się na piśmie wraz
    z uzasadnieniem (art. 86 ust. 1 i art. 100 ust. 1 ustawy), może ono w
    szczególności zawierać: wskazanie przedsiębiorcy, któremu jest zarzucane
    naruszenie ustawy o ochronie konkurencji
    i konsumentów, opis stanu faktycznego, uprawdopodobnienie naruszenia przepisów
    ustawy
    a także dane identyfikujące zgłaszającego zawiadomienie. Do zawiadomienia
    dołącza się wszelkie dokumenty, które mogą stanowić dowód naruszenia przepisów
    ustawy(art. 86
    ust. 2 i 3).

  • 2. Data: 2010-04-21 18:16:02
    Temat: Re: Allegro - Płacę z Allegro - skarga do UOKiK
    Od: BK <b...@g...com>

    On 21 Kwi, 17:00, " " <f...@g...pl> wrote:
> [...]
    > płatności nie jest dobrowolne, ale narzucone przez Allegro i nie ma możliwości

    Klamstwo nr 1 - kupujacy nie ma obowiazku korzystania z opcji Place z
    Allegro.

    Klamstwo nr 2 - nie ma oplaty :)

  • 3. Data: 2010-04-21 18:36:56
    Od: "gerger" <g...@g...pl>

    Użytkownik "BK" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com...
    On 21 Kwi, 17:00, " " <f...@g...pl> wrote:
> [...]
    > możliwości
    > nieskorzystania z tej opcji.

    >Klamstwo nr 1 - kupujacy nie ma obowiazku korzystania z opcji Place z

    Nie ma, ale po dokonaniu zakupu automatycznie pojawia się opcja zapłaty
    przez "Płacę z Allegro" i nie ma mowy o jakiejkolwiek innej metodzie
    zapłaty. Także opcja ta stała się dominująca. Dodatkowo po dokonaniu zakupu
    nie jest pokazywana RZECZ NAJWAŻNIEJSZA, czyli wiadomość dla kupującego od
    sprzedającego. Wiadomośc ta wcześniej była wyświetlana zaraz po dokonaniu
    zakupu i tam użytkownik mógł znaleźć numer konta sprzedawcy oraz WAŻNE
    informacje nt. transakcji. Wiadomość ta została celowo ukryta, aby
    użytkownicy płacili z PzA - tylko i wyłącznia jedyną słuszną metodą.

> [...]
    > zdaniem nie, gdyż jest to typowe wyłudzanie pieniędzy; obowiązek opłaty za
    > coś, czego się nie chce, na co się nie zgadza.

    No to zobaczysz niebawem... myślisz, że Allegro nie będzie chciało na tym
    zarobić i wprowadzić swojego kolejnego "podatku" - to jesteś naiwny jak
    dziecko.

  • 4. Data: 2010-04-21 19:40:45
    Od: tomekr <t...@n...pl>

    BK pisze:

    > Klamstwo nr 1 - kupujacy nie ma obowiazku korzystania z opcji Place z
    > Allegro.

    Osoba indywidualna (nie firma, nie działalność gospodarcza) kupująca od
    QXL usługę "aukcja Allegro" jest w konsumentem. Konsument ten - wg
    zapisów regulaminu Allegro - jest zmuszony (nie może odmówić)
    korzystania z pośrednictwa w płatnościach.

  • 5. Data: 2010-04-21 19:46:46
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 21 Kwi, 20:16, BK <b...@g...com> wrote:
    > On 21 Kwi, 17:00, " " <f...@g...pl> wrote:
    >

    > Klamstwo nr 1  - kupujacy nie ma obowiazku korzystania z opcji Place z
    > Allegro.

    > Klamstwo nr 2 - nie ma oplaty :)

    Czyli da sie zrobic aukcje gdzie NIE BEDZIE opcji PzA?

    Jest oplata. Wynosi ona 0 zlotych. Gdyby funkcja ta byla darmowa nie
    istnialo "podleganie pod oplaty wskazane w art 8 i 9".

  • 6. Data: 2010-04-21 19:54:10
    Temat: Re: Allegro - Place z Allegro - skarga do UOKiK
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Uzytkownik "SzalonyKapelusznik" <s...@g...com> napisal w
    wiadomosci
    d.googlegroups.com...

    > Czyli da sie zrobic aukcje gdzie NIE BEDZIE opcji PzA?

    Mylisz pojecia. Nie ulega watpliwosci, ze klient (kupujacy) ma mozliwosc
    zaplaty bez posrednictwa "platnosci allegro".

    > Jest oplata. Wynosi ona 0 zlotych. Gdyby funkcja ta byla darmowa nie
    > istnialo "podleganie pod oplaty wskazane w art 8 i 9".

    No i? Potrafisz zaplacic 0 zl, np. przelewem?

    Ja np. jako kupujacy (z allegro zawodowo nie mam nic wspólnego) cenie
    "platnosci allegro" i ciesze sie, ze UDOSTEPNIENIE "platnosci allegro" JAKO
    JEDNEJ Z MOZLIWYCH metody platnosci jest na sprzedajacych wymuszone.
    W koncu po cos te karty platnicze wymyslono.

  • 7. Data: 2010-04-21 20:23:10
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marcin Wasilewski wrote:
> [...]
    > allegro" JAKO JEDNEJ Z MOZLIWYCH metody platnosci jest na
    > sprzedajacych wymuszone. W koncu po cos te karty platnicze wymyslono.

    powiem nawet więcej wkurzało mnie od dawna ze tak rzadko można było
    normalnie za towar zapłacić kartą.

  • 8. Data: 2010-04-21 20:36:26
    Od: "gerger" <g...@g...pl>

    > powiem nawet więcej wkurzało mnie od dawna ze tak rzadko można było
    > normalnie za towar zapłacić kartą.

    Amerykanin z życiem na kredyt się znalazł :)

  • 9. Data: 2010-04-21 20:38:53
    Od: stasio <s...@c...pl>

    Marcin Wasilewski wrote:
> [...]
    > JEDNEJ Z MOZLIWYCH metody platnosci jest na sprzedajacych wymuszone.
    > W koncu po cos te karty platnicze wymyslono.

    w sklepie robisz awanturę jak nie mają terminala?

    stasiek

  • 10. Data: 2010-04-21 20:40:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    gerger pisze:

    > Amerykanin z życiem na kredyt się znalazł :)

    Ignorant, co uważa że każda karta musi być kredytowa.

    A każdy pijak to złodziej i każdy złodziej to pijak ;->