  • 1. Data: 2003-11-20 19:22:56
    Temat: zasadnosc przeszukania
    Od: "M" <m...@o...pl>

    czy w sytuacji, gdy policja zatrzyma sprawce na goracym uczynku popelnienia
    przestepstwa - wlamania do sklepu - , zabezpieczy wszystkie skradzione
    przedmioty - to czy istnieja podstawy prawne do przeszukania mieszkania tego
    zlodzieja w oparciu o legitymacje - a nie decyzje prokuratora? taki przyklad:
    zlodziej zostal zatrzymany o godzinie 20.00, wsadzony do aresztu. czy
    nastepnego dnia o godzinie 6 rano policja miala prawo przeszukac jego
    mieszkanie na podstawie legitymacji? czy policjanci nie naruszyli prawa? czy
    musieli miec nakaz prokuratora?
    pozdrawiam
    m.

  • 2. Data: 2003-11-20 19:38:26
    Temat: Re: zasadnosc przeszukania
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "M" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nastepnego dnia o godzinie 6 rano policja miala prawo przeszukac jego
    > mieszkanie na podstawie legitymacji? czy policjanci nie naruszyli prawa?

    nie mieli prawa przeszukać na podstawie legitymacji. Ten tryb jest
    przewidziany do stosowania w sytuacjach nagłych, gdy czakanie na nakaz
    mogłoby mieć negatywny wpływ na przebieg dochodzenia (grożba ukrycia,
    zniszczenia rzeczy) albo gdy przeszuaknie jest bezpośrednim następstwem
    pościgu. W innych przypadkach winni przedstawić nakaz - niekoniecznie
    prokuratorski, wystarczy polecenie przeszukania wystawione przez ich
    przełożonego. Zapewne w tym przypadku tak było.

  • 3. Data: 2003-11-20 19:50:40
    Od: "m" <m...@o...pl>

> [...]

    > prokuratorski, wystarczy polecenie przeszukania wystawione przez ich
    > przełożonego. Zapewne w tym przypadku tak było.

    zaraz, to z tego co napisales zrozumialam, ze nastepnego dnia policja nie miala
    prawa zrobic przeszukania w oparciu o legitymacje, ale dgyby przeszukali
    mieszkanie na podstawie "polecenia przelozonego"/jak to okresliles/ - to jest
    to dozwolone? nie musial byc nakaz prokuratora?

    pozdr

  • 4. Data: 2003-11-20 20:44:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Oczywiście masz rację. Przeszukanie na legitymację ewentualnie było by w
    takim wypadku uzasadnione, gdyby z jakiś powodów nie było możliwości
    uzyskania nakazu kierownika jednostki. Na przykład policjanci wyjechali na
    przeszukanie natychmiast, ale nie mogli znaleźć domu, a jak już znaleźli,
    to było późnow nocy, więc czekali pod domem do 6:00.

    Ale chciałbym przedyskutować inną kwestię. Zakładając, że brak jest
    dowodów na to, że gość popełnił inne przestępstwo, to jaki sens ma
    przeszukanie u niego w domu, skoro wiadomo, że żadne dowody tam znaleźć
    się nie mogą. Gdyby wcześniej wydano postanowienie o przedstawieniu
    zarzutów, no to ewentualnie rozumiał bym, że szukali rzeczy do
    tymczasowego zabezpieczenia na poczet kar i roszczeń odszkodowawczych. Ale
    zakładając, że postanowienia nie wydano, to się zastanawiam nad sensem
    dowodowym takiej czynności.

    Wiem, że jest to praktyka niemal powszechna, więc po prostu chcę wywołać
    dyskusje, bo moim zdaniem przeszukanie takie jest bezprawnym naruszeniem
    prawa.

  • 5. Data: 2003-11-22 10:28:06
    Od: "M" <m...@o...pl>

> [...]
    > dowodów na to, że gość popełnił inne przestępstwo, to jaki sens ma
    > przeszukanie u niego w domu, skoro wiadomo, że żadne dowody tam znaleźć

    no wlasnie. wydaje mi sie, ze w tym opisanym przeze mnie przypadku przeszukanie
    bylo bezpodstawne

    > Wiem, że jest to praktyka niemal powszechna, więc po prostu chcę wywołać
    > dyskusje, bo moim zdaniem przeszukanie takie jest bezprawnym naruszeniem
    > prawa.

    moglaby byc ciekawa dyskusja prawnikow.
    pozdr

  • 6. Data: 2003-11-22 21:11:02