  • 1. Data: 2008-05-26 09:31:57
    Temat: zakup na alegro a wiarygodnosc faktury, odpowiedzialnosc?
    Od: "Michał Trych" <gg:2200099@nomail.pl>

    witam,
    jak wyglada sprawa odpowiedzialnosci w przypadku, kiedy kupie cos na alegro
    ( np poza alegro, albo odbior osobisty itp) dostaje fakture, ale np gosc ma
    lewa firme itp. Czesto sie umawiam na odbior osobisty w jakims innym miejscu
    niz np " sklep" wiec nawet nie za bardzo jest jak posiwadczyc od kogo sie
    kupilo, bo numer telefonu to moze byc np karta wiec na dobra sprawe to nie
    jestem w stanie wskazac kowalskiego ktory mi to sprzedal ( chyba ze sie
    spisze z dowodu, ale to inna bajka).

    Pozdrawiam
    Michal

  • 2. Data: 2008-05-26 10:47:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 May 2008, Michał Trych wrote:

    > witam,
    > jak wyglada sprawa odpowiedzialnosci w przypadku,

    CZYJEJ (Twojej czy sprzedawcy)
    ZA CO (za podatki? za to że towar był kradziony?)
    Nie sądzę aby komuś chciało się książkę pisać z listą możliwości :)

    > kiedy kupie cos na alegro
    > ( np poza alegro,

    No, tu jest niewątpliwie odpowiedzialność z regulaminu allegro :D

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-05-26 13:22:28
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Michał Trych" <gg:2200099@nomail.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jestem w stanie wskazac kowalskiego ktory mi to sprzedal ( chyba ze sie spisze

    a myslisz, że facet mając sklep nie może mieć go na lewo?

  • 4. Data: 2008-05-26 17:27:51
    Od: "Michał Trych" <gg:2200099@nomail.pl>

    > CZYJEJ (Twojej czy sprzedawcy)
    > ZA CO (za podatki? za to że towar był kradziony?)
    > Nie sądzę aby komuś chciało się książkę pisać z listą możliwości :)

    Mojej, jesli przy jakiejs kontroli wyjdzie ze mam f-re z firmy ktorej nie
    ma:) Wiadomo - odlicza sie vat itp.
    Domyslam sie ze zeby doszli ze takiej firmy nie ma to musieliby sprawdzac
    kazda fre i kto wystawia, o ile wiem nie jest to normalne przy zwyklych
    kontrolach, ale co jesli taka sytuacja ma miejsce? Spisywac dodatkowa umowe
    z dowodu? troche bez sensu:) ?
    pozdrawiam
    michal

  • 5. Data: 2008-05-26 20:20:20
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > Mojej, jesli przy jakiejs kontroli wyjdzie ze mam f-re z firmy ktorej nie
    > ma:) Wiadomo - odlicza sie vat itp.

    Dostając fakturę w siedzibie firmy z marmurami i garniturami też nie wiesz,
    czy wystawca zaewidencjonował ją u siebie

  • 6. Data: 2008-05-26 22:15:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 May 2008, Michał Trych wrote:

    > Mojej, jesli przy jakiejs kontroli wyjdzie ze mam f-re z firmy ktorej nie
    > ma:) Wiadomo - odlicza sie vat itp.

    Idź na .podatki, mi się już zaczęło kiełbasić która wersja
    "odpowiedzialności domniemanej" obowiązuje, bo AFAIR sprawa
    odliczania VAT od "nielegalnych" f-r rownież była w TK.
    Ale raczej w przypadku niezaksięgowania przez istniejącą firmę.
    "Faktura" wystawiona przez nieistniejący podmiot to nie faktura,
    czyli najpierw trzeba będzie się wytłumaczyć (najprawdopodobniej
    w ten sposób, że wystąpi się jako świadek w sprawi karnej przeciw
    oszustowi), później wyjaśnić dlaczego "nie dochowano staranności"
    (objaśnienie niżej przy haśle EDG) a potem... "tylko" oddać
    VAT :) Z odsetkami :>
    Oczywiście o ów "niesłusznie odliczony VAT" można później pozywać
    oszusta (pamiętając że wcześniej w kolejce stoi sąd - o koszta
    i grzywny - oraz US - też o podatki i mandaty).

    > Domyslam sie ze zeby doszli ze takiej firmy nie ma to musieliby sprawdzac
    > kazda fre i kto wystawia, o ile wiem nie jest to normalne przy zwyklych
    > kontrolach

    Szukaj hasła "kontrola krzyżowa".
    Nie muszą sprawdzać każdej f-ry, jak ktoś fałszuje masowo to nakryją
    taką operację przy kontrolach wyrywkowych.

    > ale co jesli taka sytuacja ma miejsce? Spisywac dodatkowa umowe
    > z dowodu? troche bez sensu:) ?

    Bez sensu.
    Po pierwsze: przy zawieraniu transakcji wskaźnikiem wiarygodności
    jest podanie numeru wpisu do ewidencji DG.

    Nie NIP, nie REGON, ale EDG właśnie (spółki i bogaci jednoosobowi
    dla odmiany KRS).
    EDG łatwo sprawdzić - AFAIR nawet telefonicznie, jest JAWNA.

    Tu masz przykład "łatwo weryfikowalnej" oferty z allegro (losowe
    trafienie po szukaniu na tekst "EDG"):
    http://www.allegro.pl/item365265430_obciazenia_1_kg_
    thorn_zeliwne.html

    Sprawdzasz PRZED pójściem po odbior osobisty i wszystko wiesz.
    "Nie ma numeru EDG/KRS - nie kupuje się się na fakturę na firmę".
    Kropka.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-05-26 22:16:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 May 2008, William wrote:

    > Dostając fakturę w siedzibie firmy z marmurami i garniturami też nie wiesz,
    > czy wystawca zaewidencjonował ją u siebie

    Ale niezaewidencjonowanie przez sprzedawcę to co innego, niż "papier"
    wystawiony przez nieistniejący podmiot! (który to "papier" nie
    będzie fakturą)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-05-27 05:04:04
    Od: "Michał Trych" <gg:2200099@nomail.pl>

    > Sprawdzasz PRZED pójściem po odbior osobisty i wszystko wiesz.
    > "Nie ma numeru EDG/KRS - nie kupuje się się na fakturę na firmę".
    > Kropka.
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Dzieki za wyjasnienie:)
    pozdrawiam