  • 1. Data: 2008-05-26 10:45:25
    Temat: Zdjęcie do zakładowej bazy danych
    Od: "Nemo" <c...@g...pl>

    Witam!

    Pewien pracodawca umyślił sobie, by w komputerowej bazie danych o
    pracownikach przechowywać ich zdjęcia. O ile wiem, już wcześniej podchodzono
    do skanowania zdjęć z podań o pracę, lecz się wycofano (może ktoś
    zasugerował, że to nielegalne, bo dane z podania mogły być użyte tylko do
    celów rekrutacyjnych). Potem proszono o uatkualnienie bazy danych
    kontaktowych, szczególny nacisk kładąc na prywatne numery telefonów.

    Aktualnie - jak mi doniesiono - trwa obfotografowywanie petentów działu kadr.
    Znalazłem notkę GIODO: DOLIS-035-219/07/461/08, ale ona nie mówi wprost o
    takiej właśnie sytuacji, tylko o podobnej. Czy pracodawca ma prawo wymagać
    udostępnienia wizerunktu pracownika do takiej wewnętrznej bazy danych (celem
    ułatwienia identyfikacji pracowników przez dział kadr)? Czy pozostaje to w
    sferze dowolności "nosiciela facjaty"? Szef firmy ponoć wydał "stosowne
    zarządzenie", ale czy ono stanowi przepis wewnętzny, o jakim mowa w
    interpretacji GIODO?

    Por. http://tnij.org/giodo.foto.legalne

    Pozdrawiam

    Nemo

  • 2. Data: 2008-05-26 11:40:24
    Temat: Re: Zdjęcie do zakładowej bazy danych
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 26.05.2008 Nemo <c...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    > ułatwienia identyfikacji pracowników przez dział kadr)? Czy pozostaje to w

    Czy wymagać to nie wiem, ale dysponować wizerunkiem w tym zakresie MZ
    może. Jedyne co tu może być (ponownie MZ) naruszone to prawa autorskie do
    zdjęcia ale też w 99% pracownik nie będzie tu pewnie stroną.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2008-05-26 12:03:07
    Od: " Nemo" <c...@g...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> napisał(a):

    > Czy wymagać to nie wiem, ale dysponować wizerunkiem w tym zakresie MZ
    > może. Jedyne co tu może być (ponownie MZ) naruszone to prawa autorskie do
    > zdjęcia ale też w 99% pracownik nie będzie tu pewnie stroną.

    1. Gdyby pracownik sam dostarczył fotografię (do zeskanowania, albo w postaci
    cyfrowej), to nie ma wątpliwości - udostępnił swój wizerunek dobrowolnie w
    znanych mu celach.
    2. Czy pracodawca ma prawo tego żądać?
    3. Zdjęcia są wykonywane przez pracownika firmy w ramach obowiązków
    słuzbowych (polecenie szefa) i służbowym sprzętem w celach określonych
    dyspozycją szefa. Więc chyba rzecz nie rozbija się o prawa autorskie.

    Pozostają więc nie rozstrzygnięte kwestie z mojego pierwszego postu:

    4. Czy do takich działań niezbędna jest zgoda fotografowanego?

    Nowe pytanie:

    5. Czy zwalniając się z pracy (w dowolnym trybie) pracownik ma prawo zażądać
    usunięcia swojego wizerunku z bazy nawet, jeśli udostepnił go dobrowolnie?

    Nemo

  • 4. Data: 2008-05-26 12:20:21
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 26 May 2008 12:03:07 +0000, Nemo napisał(a):

    > 2. Czy pracodawca ma prawo tego żądać?

    Nie ma prawa tego żądać. Ma prawo proponować. Ale wyciąganie konsekwencji
    byłoby znacznym nadużyciem.

    > 3. Zdjęcia są wykonywane przez
    > pracownika firmy w ramach obowiązków słuzbowych (polecenie szefa) i
    > służbowym sprzętem w celach określonych dyspozycją szefa. Więc chyba
    > rzecz nie rozbija się o prawa autorskie.

    Nieistotne.

    > 4. Czy do takich działań niezbędna jest zgoda fotografowanego?

    Oczywiście, art. 81 pr.aut. i art. 23 kc nie przestają obowiązywać w
    zakładzie pracy ;-)

    > 5. Czy zwalniając się z pracy (w dowolnym trybie) pracownik ma prawo
    > zażądać usunięcia swojego wizerunku z bazy nawet, jeśli udostepnił go
    > dobrowolnie?

    Zawsze, nie tylko zwalniając się z pracy.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    czytej Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 5. Data: 2008-05-26 12:40:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 26.05.2008 Olgierd <n...@r...org> napisał/a:
    > Oczywiście, art. 81 pr.aut. i art. 23 kc nie przestają obowiązywać w
    > zakładzie pracy ;-)

    Gdzie tu rozpowszechnianie? Co do 23kc to jakoś umieszczenie w bazie
    wizerunku nie wydaje mi się w kontekscie tego art. jakimś zamachem na
    osobiste dobro.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2008-05-26 13:22:15
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 26 May 2008 20:40:34 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]

    > Gdzie tu rozpowszechnianie? Co do 23kc to jakoś umieszczenie w bazie
    > wizerunku nie wydaje mi się w kontekscie tego art. jakimś zamachem na

    Hmm zrozumiałem, że baza służyć ma rozpowszechnianiu, nie zaś
    kolekcjonowaniu zdjęć pracowników.

  • 7. Data: 2008-05-26 14:04:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > Hmm zrozumiałem, że baza służyć ma rozpowszechnianiu, nie zaś
    > kolekcjonowaniu zdjęć pracowników.

    No ja z kolei, że wgląd będą mieli pracownicy działu kadr w celu
    łatwiejszej identyfikacji.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2008-05-26 20:31:38
    Od: "Nemo" <c...@g...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> napisał(a):

    > No ja z kolei, że wgląd będą mieli pracownicy działu kadr w celu
    > łatwiejszej identyfikacji.

    Dziękuję Państwu za dyskusję. Reasumując - wizerunek pracownika nie jest
    chroniony przed fotografowaniem i umieszczaniem w zakłądowej bazie danych do
    użytku wewnętrznego? Można tak do jednego zdania uprościć sprawę?

    Nemo

  • 9. Data: 2008-05-26 21:54:26
    Od: Mikaichi <m...@v...pl>

    Użytkownik Nemo napisał:

    > Dziękuję Państwu za dyskusję. Reasumując - wizerunek pracownika nie jest
    > chroniony przed fotografowaniem i umieszczaniem w zakłądowej bazie danych do
    > użytku wewnętrznego? Można tak do jednego zdania uprościć sprawę?

    A ja tak zapytam - a co za problem wlasciwie z tym wizerunkiem?
    Wstydzisz sie go? Po firmie chodzisz z twarza zakryta bandana albo w
    kominiarce? A moze zdjecia sa robione nago? No bo nie wiem?

  • 10. Data: 2008-05-27 00:13:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > chroniony przed fotografowaniem i umieszczaniem w zakłądowej bazie danych do
    > użytku wewnętrznego? Można tak do jednego zdania uprościć sprawę?

    Przed fotografowaniem nie jest zdecydowanie. Przed samym umieszczeniem w
    bazie tez nie jest. Jedynie, gdyby ta baza była jakoś dostępna publicznie
    to w grę wchodziłoby rozpowszechnianie co jest bez zgody zainteresowanych
    zabronione.

    --
    Marcin