  • 1. Data: 2017-01-30 17:59:24
    Temat: zakaz robienia zdjęć na wystawach
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    Z tego co mi wiadomo polskie prawo pozwala na nagrywanie zdarzeń, w
    których się uczestniczy i nikogo nie trzeba prosić o zezwolenie. Dopiero
    chcąc opublikować zarejestrowany materiał trzeba w mniejszym lub
    większym stopniu zainteresować się obostrzeniami w tej kwestii.

    Jeśli się mylę w powyższym to proszę poprawcie. Właściwe pytanie mam
    następujące: jak polskie prawo ma się do zakazów fotografowania typu
    "dlaczego nie? bo nie" na, na przykład, wystawach? Idę na wystawę z
    rodziną, chciałbym mieć pamiątkę, zrobić dziecku zdjęcie na tle
    eksponatu itp. Ogólnie nic wielkiego i chyba w większości przypadków
    raczej nie naruszającego niczyich dóbr. Czy to są już te czasy, że muszę
    wystąpić o pozwolenie do właściciela wystawy na pstryknięcie kilku fotek
    przysłowiową małpką?

    JaceK

  • 2. Data: 2017-01-30 18:36:50
    Temat: Re: zakaz robienia zdjęć na wystawach
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30-01-17 o 17:59, JaceK pisze:

    Było tu już kilka razy wałkowane. Samo fotografowanie nie jest
    zabronione. Jeśli pracownik ochrony podchodzi, to grzecznie acz
    stanowczo go pytasz, czy to prośba, czy polecenie - jeśli polecenie to
    przekracza swe uprawnienia wynikające z Ustawy o ochronie osób i mienia.
    Sytuacja jest po prostu patowa, bo pracownik ochrony legalnie nie może
    nic robić.

    Nie może Cię zatrzymać - bo nie popełnisz czynu zabronionego.
    Nie może Ci odebrać aparatu - bo by go ukradł.
    Nie może wobec Cibie użyć Środków Przymusu - bo fotografowania nie ma
    wśród warunków jego użycia.

    Może jedynie "apelować" :-)

    Życie wymusza czasem na ochroniarzach interweniowanie, bo niedouczeni
    zleceniodawcy wymyślają takie "figury". No i teraz od Ciebie zależy, czy
    chce Ci się "kopać z koniem", czy ulegniesz. Nie wykluczone, że czasem
    trafia się jakiś "szeryf", który chce zaistnieć, no ale wyjaśnienie mu,
    że wezwiesz Policję przeważnie jego zapędy doskonale hamuje.

    Od powyższych zasad oczywiście jest kilka wyjątków. Nie wolno robić
    zdjęć w strefach bezpieczeństwa bez zezwolenia - Ustawa o ochronie
    informacji niejawnych i wydane na jej podstawie rozporządzenia. Nie
    możesz fotografując zakłócać spokoju, czyli przykładowo przesuwać innych
    (bo w kadr wchodzą), błyskać fleszem itd, ale rozumiem, że nie o to chodzi.

    Na jednej z latarń morskich znajdujących się niedaleko posterunku
    radarowego OPL Latarnik wymyślił takie coś, że można fotografować, ale
    nie w kierunku tych radarów. Zapytałem go, czy mam zadzwonić po
    kontrwywiad, bo zdekonspirował tajne radary. Nie wracaliśmy już do tego
    tematu - fotki mam.

  • 3. Data: 2017-01-30 19:57:06
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    On 30.01.2017 18:36, Robert Tomasik wrote:
> [...]

    > (bo w kadr wchodzą), błyskać fleszem itd, ale rozumiem, że nie o to chodzi.

    Dzięki! Mam jeszcze jedno pytanie, bo robienie zdjęć czasem wymaga
    użycia lampy błyskowej. Oczywiście nie chcę zakłócać niczyjego spokoju,
    ale w automacie to małpka sama decyduje czy użyć flesza czy nie. Muszę
    się liczyć z zakazem używania lampy błyskowej?

  • 4. Data: 2017-01-30 20:10:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30-01-17 o 19:57, JaceK pisze:

> [...]
    > ale w automacie to małpka sama decyduje czy użyć flesza czy nie. Muszę
    > się liczyć z zakazem używania lampy błyskowej?

    W muzeach wynika on z badań, że światło szkodzi eksponatom. W pozostałym
    zakresie to kwestia zdrowego rozsądku. Ja co do zasady wyłączam flesz.

  • 5. Data: 2017-01-31 09:32:41
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Mon, 30 Jan 2017 19:57:06 +0100
    JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el> wrote:

    > ale w automacie to małpka sama decyduje czy użyć flesza czy nie. Muszę
    > się liczyć z zakazem używania lampy błyskowej?

    Kup lepszą małpkę, albo dobry telefon, tam będziesz miał możliwość wyłączenia lampy
    błyskowej. :)

    --
    pozdrawiam
    szerszeń

  • 6. Data: 2017-01-31 21:22:18
    Od: "rg" <n...@o...pl>

    Tue, 31 Jan 2017 09:32:41 +0100, w
    <2...@t...pl>, szerszen <s...@t...pl>
    napisał(-a):

    > dobry telefon, tam będziesz miał możliwość wyłączenia lampy błyskowej.

    W telefonach nie ma lampy błyskowej :)

  • 7. Data: 2017-01-31 23:32:52
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Tue, 31 Jan 2017 21:22:18 +0100, rg napisał(a):

    > W telefonach nie ma lampy błyskowej :)
    A czym Twoim zdaniem jest ta słabiutka diodka doświetlająca tak +/- 15cm
    przed obiektywem z plastiku?

    --
    pozdro
    poreba

  • 8. Data: 2017-01-31 23:50:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31-01-17 o 23:32, poreba pisze:

    > A czym Twoim zdaniem jest ta słabiutka diodka doświetlająca tak +/- 15cm
    > przed obiektywem z plastiku?

    No trudno to lampą błyskową nazwać. Jakieś tam doświetlenie.

  • 9. Data: 2017-02-01 02:30:55
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Powiedz to ochroniarzowi w "Stodole" (lub podobnym przybytku), gdy dopadnie Cię na
    rejestracji koncertu ;-))

    -----

  • 10. Data: 2017-02-01 11:22:56

    W dniu 2017-01-31 o 21:22, rg pisze:
    > W telefonach nie ma lampy błyskowej :)

    SEK800, 810, LG KU990 (ta cienka była), SE Satio, Nokia N8, a obecnie
    Lumia 1020

    Dzieciaku :-)