  • 1. Data: 2017-01-24 21:41:21
    Temat: Re: Przestepstwo wyborcze
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24-01-17 o 21:30, J.F. pisze:

    > No to ja juz nie wiem - nie osiagnal czy osiagnal, czy po zabezpieczeniu
    > wrzucono do urny ? :-)

    W pozostałym zakresie nie zajmę stanowiska, bo już nad tym się
    zastanawialiśmy i w sumie nie za bardzo widzę podstawę do zakazu
    wynoszenia karty wyborczej z lokalu komisji. Przecież nie można
    wykluczyć, że następnie by przyszedł i ją wrzucił. Fakt, taki zakaz
    powinien poniekąd być, bo te karty do głosowania, to nie jakieś banknoty
    i podejrzewam, że w stosunkowo prosty sposób dałoby się je podrobić
    choćby na kolorowej drukarce, co w dalszej kolejności wprowadziłoby
    spore zamieszane wynikające z faktu, że w urnie byłoby więcej kart, niż
    wydano.

    Natomiast kategorycznie w mojej ocenie masz rację co co "usiłowania". No
    albo uznamy, że nie miał prawa wynosić tej karty, a zatem mamy do
    czynienia z przestępstwem dokonanym (znaleziono w samochodzie). Albo
    uznamy,że albo wyniesienie nie jest przestępstwem. Jedyne co mi do łba
    przychodzi, to że sprawca złożył obciążające go wyjaśnienia ina tym
    oparto zarzut.

  • 2. Data: 2017-01-24 22:24:47
    Od: "A. Filip" <a...@b...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > uznamy,że albo wyniesienie nie jest przestępstwem. Jedyne co mi do łba
    > przychodzi, to że sprawca złożył obciążające go wyjaśnienia ina tym

    Na logikę "nie prawnika" mógł być oskarżany o usiłowanie KK-248.5
    (odstąpienie karty innej osobie) ale prokuratura wybrała KK-248.3
    (zniszczenie, uszkodzenie, ukrywanie lub podrabianie dokumentu
    wyborczego) jako bardziej "elastyczne" szczególnie przy
    obfotografowywaniu. Można skazać za usiłowanie (potem) podrobienia,
    za (nieskuteczne) ukrywanie, za usiłowanie zniszczenia zależnie jak
    Wysokiemu Sądowi się akurat zechce spodobać.

    KK-248 http://prawo.money.pl/kodeks/karny/czesc-szczegolna/
    rozdzial-xxxi-przestepstwa-przeciwko-wyborom-i-refer
    endum/art-248
    KK-13 http://prawo.money.pl/kodeks/karny/czesc-ogolna/rozd
    zial-ii-formy-popelnienia-przestepstwa/art-13

    --
    A. Filip
    Nie dla psa kiełbasa, nie dla kota spyrka. (Przysłowie polskie)

  • 3. Data: 2017-01-25 10:24:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości
    W dniu 24-01-17 o 21:30, J.F. pisze:

> [...]
    >banknoty
    >i podejrzewam, że w stosunkowo prosty sposób dałoby się je podrobić

    Jest pieczatka komisji jeszcze

    >co w dalszej kolejności wprowadziłoby
    >spore zamieszane wynikające z faktu, że w urnie byłoby więcej kart,
    >niż
    >wydano.

    Owszem, ale z tym sie IMO trzeba liczyc.
    Ktos w drukarni mogl zeskanowac, hacker plik przechwycic, ktos
    niezauwazony wyniesie, albo sprytnie podmieni na czysta kartke i
    wyniesie, a potem wrzuci kilka naraz.
    Ale nie chcemy chyba glosowac w atmosferze przeszukania osobistego.

> [...]
    >łba
    >przychodzi, to że sprawca złożył obciążające go wyjaśnienia ina tym

    W KK stoi "ukrywa dokument", i jesli podciagnac, to moze i usilowanie
    ukrycia bylo.

    J.

  • 4. Data: 2017-01-25 10:49:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25-01-17 o 10:24, J.F. pisze:

    > W KK stoi "ukrywa dokument", i jesli podciagnac, to moze i usilowanie
    > ukrycia bylo.

    Jak usiłowanie, skoro wyszedł i schował w samochodzie?

  • 5. Data: 2017-01-25 14:00:50
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Robert Tomasik"

> [...]

    choćby na kolorowej drukarce, co w dalszej kolejności wprowadziłoby
    spore zamieszane wynikające z faktu, że w urnie byłoby więcej kart, niż
    ---
    I zakaz rozwiąże ten problem ? W jaki sposób ? Przecież nadal da się taką
    kartę wynieść.

  • 6. Data: 2017-01-25 14:02:48
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "J.F."

> [...]
    >powinien poniekąd być, bo te karty do głosowania, to nie jakieś banknoty
    >i podejrzewam, że w stosunkowo prosty sposób dałoby się je podrobić

    Nie w kij pierdział :-)

> [...]

    wyniesie, a potem wrzuci kilka naraz.
    Ale nie chcemy chyba glosowac w atmosferze przeszukania osobistego.
    Wystarczy zliczać oddawane karty na bieżąco

  • 7. Data: 2017-01-25 17:20:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A. Filip" napisał w wiadomości grup
    >Na logikę "nie prawnika" mógł być oskarżany o usiłowanie KK-248.5
    >(odstąpienie karty innej osobie)

    Wypadaloby czyms poprzec zamiar odstapienia.

    > ale prokuratura wybrała KK-248.3
    >(zniszczenie, uszkodzenie, ukrywanie lub podrabianie dokumentu
    >wyborczego) jako bardziej "elastyczne" szczególnie przy
    >obfotografowywaniu.

    A w czym przeszkadza fotografowanie ?

    >Można skazać za usiłowanie (potem) podrobienia,

    Jak wyzej - wypadaloby miec jakas podkladke.
    A tymczasem podrabianie za pare godzin traci sens ...

    >za (nieskuteczne) ukrywanie, za usiłowanie zniszczenia zależnie jak
    >Wysokiemu Sądowi się akurat zechce spodobać.

    No ale trzeba w akcie oskarzenia napisac ktore punkty konkretnie.

    Ukrywanie tu od biedy pasuje, zniszczenie sadzac po opisie - tez, ale
    skuteczne :-)

    J.

  • 8. Data: 2017-01-25 17:30:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25-01-17 o 14:02, re pisze:

> [...]
    > ---
    > Wystarczy zliczać oddawane karty na bieżąco

    W jakim sensie? Po każdym kliencie otwierać urnę?

  • 9. Data: 2017-01-25 23:39:38
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    > W jakim sensie? Po każdym kliencie otwierać urnę?

    Po otwarciu porównać liczbę głosów z wydanymi drukami.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2017-01-26 00:33:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25-01-17 o 23:39, RadoslawF pisze:

    > Po otwarciu porównać liczbę głosów z wydanymi drukami.

    To się zawsze roi. Masz przecież w protokole.