  • 1. Data: 2004-10-16 17:09:11
    Temat: wyzsza konieczość inaczej
    Od: "Markus" <A...@o...pl>

    Wnioskując z waszych odpowiedzi sądzę ,że chyba dobrze zrozumiałem stan
    wyższej konieczności.
    Posłużmy się teraz innym przykładem:
    Załóżmy że dowiaduje się że pewna bliska mi osoba wymaga niemal
    natychmiastowej kosztownej(100000zł) ratującej życie operacji a ja
    oczywiście nie posiadam takich pieniędzy.
    Ponieważ jednak pracuje w banku , wykorzystując stan wyższej konieczności
    biorę z kasy 100000zł i wpłacam na operację chorej osoby(dla siebie nie
    zostawiam ani grosza , wszystkie pieniądze idą na operację) , dzięki czemu
    osoba ta przeżyła.
    Zaraz na następny dzień oczywiście wszystko zgłaszam do banku bo niby czemu
    mam się ukrywać.
    W tym wypadku poświęciłem dobro niższe (100000zł) dla ratowania ludzkiego
    życia, które z pewnością jest dobrem wyższym w związku z czym zwolniony
    jestem z odpowiedzialności karnej i cywilnej , zgadza się?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-10-16 17:20:55
    Temat: Re: wyzsza konieczość inaczej
    Od: "xmarcel" <x...@b...pl>

    Użytkownik "Markus" <A...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Wnioskując z waszych odpowiedzi sądzę ,że chyba dobrze zrozumiałem
    stan
    > wyższej konieczności.
    > Posłużmy się teraz innym przykładem:

    tylko w bardzo specyficznych okolicznosciach.
    teoretycznie w polsce wszystkie zabiegi ratujace zycie i zdrowie sa
    bezplatne.
    jakis czas temu (pewnie z rok) byla na grupie dyskusja o takiej
    interpretacji "wyzszej koniecznosci"

    pozdro

  • 3. Data: 2004-10-16 17:25:08
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Markus wyskrobał(a):
> [...]
    > życia, które z pewnością jest dobrem wyższym w związku z czym zwolniony
    > jestem z odpowiedzialności karnej i cywilnej , zgadza się?

    Nagiąłeś. Uratować życie tej osobie można by na dziesiątki innych sposobów:
    lekarze mogliby odstąpić od wynagrodzenia, mógłbyś uczciwie zarobić,
    otrzymać wsparcie od jakiejś fundacji itp. Po drugie przeznaczając pieniądze
    na operację nie ratujesz nikogo przed bezpośrednim niebezpieczeństwem.
    Wykonanie operacji nie gwarantuje, że pacjent wyzdrowieje. Po trzecie -
    uważasz, że taka sytuacja powinna być chroniona przez prawo? Jeżeli jakiś
    wewnętrzny głos mówi Ci, że jednak nie to znaczy, że - w przypadku roszczeń
    cywilnoprawnych - taka argumentacja rozsypie się w zderzeniu z art. 5 KC
    (zasady współżycia społecznego).

    --
    Bartek Gliniecki

  • 4. Data: 2004-10-16 17:32:12
    Od: "Markus" <A...@o...pl>

    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Markus wyskrobał(a):
    >
    > Nagiąłeś. Uratować życie tej osobie można by na dziesiątki innych
    > sposobów:

    Mam jeden dzień , osoba jest umierająca , ciekawe jakie to sposoby???

    > lekarze mogliby odstąpić od wynagrodzenia,
    Ale nie odstępują , tutaj chodzi o to co ja mogę zrobić.

    >mógłbyś uczciwie zarobić,
    :))))) Już mówiłem że nie posiadam takich pieniędzy a zarobienie 100000zł to
    chyba niezła sztuka , szczególnie w 1dzień.

> [...]
    > pieniądze na operację nie ratujesz nikogo przed bezpośrednim
    > niebezpieczeństwem. Wykonanie operacji nie gwarantuje, że pacjent

    Gaszenie palącego się człowieka futrem również nie gwarantuje że przeżyje,
    takich gwarancji nigdy nie ma.

    >Po trzecie -
    > uważasz, że taka sytuacja powinna być chroniona przez prawo?

    Uważam że jezeli można poświęcić futro to również można poświęcić i
    100000zł.
    Prawo powinno traktować wszystkich równo i nie rozumiem dlaczego bank ma
    mieć w tym przypadku przywilej.

    >Jeżeli jakiś wewnętrzny głos mówi Ci, że jednak nie

    Wewnętrzny głos mówi mi że nie powinno istnieć coś takiego jak wyższa
    konieczność.

    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2004-10-16 19:01:32
    Od: "Ares" <a...@o...pl>

    Witam,
    nie jest to zgodne z przepisami prawa czyniąc ,,dobrze" popełniać
    przestępstwo zagarnięcia kasy, dla celu tego ,,dobra". Pozdrawiam. Ares

  • 6. Data: 2004-10-16 19:28:47
    Od: "Markus" <A...@o...pl>

    Użytkownik "Ares" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > nie jest to zgodne z przepisami prawa czyniąc ,,dobrze" popełniać
    > przestępstwo zagarnięcia kasy, dla celu tego ,,dobra". Pozdrawiam. Ares
    A jak to się ma do przykładu z futrem?

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2004-10-16 19:48:50
    Od: "Ares" <a...@o...pl>

    > A jak to się ma do przykładu z futrem?
    >
    > Pozdrawiam

    W większości poruszamy się na ulicy, będąc ubrani. W tym celu należy używać
    do gaszenia swojego,,pierwej przyodzienia" licząc się z konsekwencjami.
    Pozdrawiam.Ares.

  • 8. Data: 2004-10-16 22:49:01
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Sat, 16 Oct 2004 19:09:11 +0200, Markus naskrobał(a):

> [...]
    > życia, które z pewnością jest dobrem wyższym w związku z czym zwolniony
    > jestem z odpowiedzialności karnej i cywilnej , zgadza się?

    Nie - niestety będziesz odpowiadał za to karnie za kradzież a potem
    cywilnie z powództwa banku.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 9. Data: 2004-10-17 07:16:18
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Sebol wrote:

    > Nie - niestety będziesz odpowiadał za to karnie za kradzież
    > a potem cywilnie z powództwa banku.

    ATSD to czy banki nie są czasem ubezpieczone od kradzieży/napadów?

    Bo jeśli tak, to nie dość, że poniekąd jest wyższa konieczność, to
    jeszcze niska szkodliwość społeczna - bank kasy nie straci, a
    ubezpieczyciel ryzyko ma wliczone...

  • 10. Data: 2004-10-17 11:32:36
    Od: _ValteR_ <s...@n...thx>

    *Andrzej Lawa* wrote in <news:ckt683$n89$1@news2.ipartners.pl> :

> [...]
    >
    > Bo jeśli tak, to nie dość, że poniekąd jest wyższa konieczność, to
    > jeszcze niska szkodliwość społeczna - bank kasy nie straci, a

    dodaj może jakąś buźkę czy co, bo bez tego to jest wypowiedź durnego
    bolszewika. MSPANC

    --
    Siwy włos jest oznaką podeszłego wieku, a nie rozumu.