  • 21. Data: 2006-02-12 10:47:11
    Temat: Re: wypracowane godziny a etat - pomocy!
    Od: "bublik" <b...@f...com>

    Użytkownik "Ania" <xanis[bezx]@op.pl> napisał w wiadomości
    news:dsn1mg$jsi$1@news.onet.pl...

    > Czyli to nie moj problem i pracodawca nie moze mi odliczyc te godziny od
    > urlopu. Mozesz mi podac podstae prawna?

    Nie ma artykulu w KP, ktory mowi - nie mozna odliczac "niedogodziny" z
    urlopu. Co wiecej, nie ma w ogole takiego pojecia, czy sytuacji gdzie
    pracownik wypracowal za malo godzin. Dzieje sie tak dla tego, ze w przypadku
    stosunku o prace obowiazkiem pracodawcy jest zoorganizowanie pracy w ten
    sposob, aby takie sytuacje nie mialy miejsca - Art 94, punkt 2 KP.

    > Jestem zatrudniona na caly etat i zalozmy ze powinnam pracowac 160h w
    > miesiacu. I teraz jesli w jednym miesiacu bede pracowac znacznie mniej a w
    > nastepnym znacznie wiecej niz 160h to czy to beda nadgodziny? Czy
    > pracodawca ma prawo wyrownac tymi nadgodzinami poprzedni miesiac?

    Nadgodziny to praca wykonywana przez pracownika ponad ustalone normy pracy -
    Art 151, § 1, KP.
    Czyli nadgodziny beda mialy miejsce gdy bedziesz pracowala "znacznie wiecej
    niz 160h" - tylko wtedy.
    Oczywiscie, 160h nie jest liczba okreslona w KP - jest to SZACUNKOWY czas
    pracy dla pelnego etatu, w okresie jednego miesiaca przy zalozeniu, ze
    miesiac ma pelne 4 tygodnie, a tydzien ma 5 dni "pracujacych".
    Jesli chcesz podac pracodawcy konkretna ilosc godzin, to musisz to policzyc
    dla danego miesiaca przyjmujac, ze dobowy wymiar czasu dla pelnego etatu to
    8h.

    .

  • 22. Data: 2006-02-12 11:36:33
    Od: "Ania" <xanis[bezx]@op.pl>

> [...]
    > przypadku stosunku o prace obowiazkiem pracodawcy jest zoorganizowanie
    > pracy w ten sposob, aby takie sytuacje nie mialy miejsca - Art 94, punkt 2

    OK, rozumiem

> [...]
    > Jesli chcesz podac pracodawcy konkretna ilosc godzin, to musisz to
    > policzyc dla danego miesiaca przyjmujac, ze dobowy wymiar czasu dla

    Chyba sie nie rozumiemy (albo ja nie rozumiem Twojej odpowiedzi).
    Wiem ze te 160h to liczba szacunkowa i w kazdym miesiacu jest inna liczba
    godzin. Ale pracodawca ma prawo nagdodzinami z jednego miesiaca uzupelnic
    niedogodziny z drugiego

  • 23. Data: 2006-02-12 14:58:04
    Od: "bublik" <b...@f...com>

> [...]
    > godzin. Ale pracodawca ma prawo nagdodzinami z jednego miesiaca uzupelnic

    To moze prosciej - w polskim prawie pracy nie funkcjonuje termin
    "niedogodzin" lub jakikolwiek inny termin okreslajacy sytuacje rozumiana
    przez "niedogodziny".
    Jesli pracownik pracuje krocej niz ustalona norma czasowa poniewaz "nie ma
    pracy" na caly etat to jest to problem tylko i wylacznie pracodawcy.
    Pracodawca nie ma prawa obciazac pracownika jakimikolwiek konsekwencjami z
    tego tytulu, czyli np. zabrac mu urlop czy kazac pracowac dluzej aby
    "zalatac" dziure "niedogodzin" z zeszlego tygodnia.
    "Niedogodziny" to jest problem pracodawcy, a nie pracownika. Oczywiscie nie
    dot. to sytuacji gdy z winy pracownika powstaja "niedogodziny", np.
    pracownik umyslnie nie stawil sie do pracy w piatek i nie odpracowal
    naleznych 8 godzin.

    .

  • 24. Data: 2006-02-12 16:08:22
    Od: Filip <s...@s...pl>

    Ania wrote:

    > To co ma zrobic pracodawca jesli w caly roku wyjda niedogodziny?
    > I czy jesli w jednym miesiacu bede pracowac 150 godzin, a w nastepnym 170 to
    > sa wtedy nadgodziny?
    >
    > Pozdrawiam
    > Ania

    Jest coś takiego jak okres rozliczeniowy. Może on wynosić maksymalnie 4
    miesiące. Jeśli jeden okres rozliczeniowy to np. styczeń i luty, to
    ważne jest czy w sumie liczba godzin była nadliczbowa (tzn możne być
    tak, że pracownik styczniu dłużej pracował ale nie miał za to zapłacone,
    bo z kolei w lutym pracował krócej).
    A co do tego niedomiaru - pomijając już paragrafy: skoro pracodawca
    organizuje czas pracy pracownika to na jakiej podstawie to pracownik ma
    ponosić konsekwencje tego że pracodawca nie potrafi (albo robi to wręcz
    celowo) zapewnić pracownikowi godzin pracy.

    Pozdrawiam

  • 25. Data: 2006-02-12 18:59:07
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    bublik napisał(a) :

    > Nastepny pieniacz, do tego jeszcze poucza mnie z dziedziny, o ktorej sam ma
    > nikle pojecie - dobranoc kolego.

    O, kolejny niedowartościowany. Nie ma racji, więc stać go tylko
    na wyzwiska.

    > rzeczywiscie, slowo "urlop" ma pewne okreslone znaczenie, jest jednak takze
    > uzywane w jezyku potocznym do okreslenia czasu wolnego od pracy,

    To jest grupa o prawie, wskazana jest precyzja sformułowań. Przed
    wysłaniem posta.

    Zbyszek
    PGP key: 0xBA6D33B6

  • 26. Data: 2006-02-12 20:02:31
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:dso0hh$bcf$1@inews.gazeta.pl Zbynek Ltd.
    <s...@p...onet.pl> pisze:

    > To jest grupa o prawie, wskazana jest precyzja sformułowań. Przed
    > wysłaniem posta.
    Tak jest. Masz rację.

    Jotte