  • 1. Data: 2010-12-01 09:03:31
    Temat: wypowiedzenie umowy a podpis
    Od: beherit / pn <b...@s...firenet.eu.org>

    Witam,
    pytam czysto teoretycznie, gdyż na logikę podpis na wypowiedzeniu umowy
    jest istotny :), ale załóżmy mamy taką sytuację:

    1) Umowa w TPSA czas nieokreślony.
    2) wypowiedzenie z data 05.10.2010/fax - bez podpisu
    3) kontakt z błękitną linią 22.11.2010, gdzie konsultant poinformował,
    iż wypowiedzenie jest nieważne gdyż nie zawierało podpisu a taki jest
    wymagany zgodnie z *regulaminem* usługi, wcześniej brak skutecznego
    kontaktu ze strony TPSA, mimo ich prób. W tym samym dniu wysłano ponowne
    pismo z podpisem/fax .
    4) w regulaminie brak informacji o konieczności podpisania takiego pisma,
    5) w prawie telekomunikacyjnym brak wzmianki j.w.

    Pismo z dnia 22.11 wskazujące wszelkie powyższe ZA (pkt. 3,4,5) zostało
    podpisane i traktowane jest przez TPSA jako ważne wypowiedzenie umowy.
    Pismo z dnia 05.10 jest przez TPSa uważane za nieważne bo mógł wysłać
    sąsiad, albo ktoś z ulicy:
    1) czy takie postępowanie TPsa ma podstawy prawne?
    2) czy w przypadku wysłania potwierdzenia, uzupełnienia pisma z 05.10
    pismem z 22.11 TPSA ma możliwość realizacji dyspozycji z 05.10?

    Pozdrawiam,
    p.

  • 2. Data: 2010-12-01 10:54:04
    Temat: Re: wypowiedzenie umowy a podpis
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 12/1/2010 3:03 AM, beherit / pn wrote:
> [...]
    > 2) czy w przypadku wysłania potwierdzenia, uzupełnienia pisma z 05.10
    > pismem z 22.11 TPSA ma możliwość realizacji dyspozycji z 05.10?

    jakiekolwiek pismo niepodpisane jest tyle warte co papier toaletowy,
    wiec dopiero 22.11 wypowiedziales umowe.
    To co bylo wczesniej możesz potraktowac jako niebyłe.

  • 3. Data: 2010-12-01 11:01:52
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 01 Dec 2010 04:54:04 -0600, witek napisał(a):

    > jakiekolwiek pismo niepodpisane jest tyle warte co papier toaletowy,
    > wiec dopiero 22.11 wypowiedziales umowe. To co bylo wczesniej możesz
    > potraktowac jako niebyłe.

    Tak by było gdyby PT mówiło o skutku w postaci nieważności czynności
    dokonanej bez zachowania formy pisemnej. A tu się okazuje, że owszem,
    forma prawna jest zastrzeżona -- acz ze skutkiem ad probationem.

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 4. Data: 2010-12-01 11:10:04
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 12/1/2010 5:01 AM, Olgierd wrote:
    > Tak by było gdyby PT mówiło o skutku w postaci nieważności czynności
    > dokonanej bez zachowania formy pisemnej.

    a nie mówi?
    bo mi sie wydaje, że jednak to gdzies widzialem, ale teraz to sie do
    mojego regulaminu nie dokopię.
    na co dzień mam dialog.

    no to dosłać podpis.... a potem do sądu :)

  • 5. Data: 2010-12-01 11:59:13
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 01-12-2010 12:01, Olgierd pisze:

    > Tak by było gdyby PT mówiło o skutku w postaci nieważności czynności
    > dokonanej bez zachowania formy pisemnej. A tu się okazuje, że owszem,
    > forma prawna jest zastrzeżona -- acz ze skutkiem ad probationem.

    A nie ma tu problemu, że operator nie wie, kto próbował dokonać
    czynności w imieniu abonenta?
    Oczywiście, podpis można podrobić, ale operator musi chyba dołożyć
    minimum starań, żeby się upewnić czy np. rozwiązanie umowy wyszło od
    osoby uprawnionej. A weryfikacja podpisu to takie minimum.

    Konsekwencje przyjęcia pisma z rozwiązaniem umowy, na którym nie ma
    podpisu abonenta, mogą być dużo poważniejsze dla operatora niż skutki
    niezadowolenia klienta z faktu, że jego umowa potrwa jeszcze jeden okres
    rozliczeniowy.

    Oczywiście, wypadałoby, jak się dostanie takie anonimowe pismo, spytać
    abonenta, czy może coś wysyłał i zapomniał się podpisać.

    Pytanie - czy fakt, że coś tam nie wymaga formy pisemnej, oznacza, że
    operator nie może postawić warunku przynajmniej pobieżnej weryfikacji
    tożsamości osoby, która wydaje dyspozycję?

    I czy czasem takie wypowiedzenie nie jest oświadczeniem woli?
    Czy oświadczenie woli jest ważne bez podpisu osoby, która je składa?

    ps. Kto przy zdrowych zmysłach świadomie nie podpisuje się na ważnych
    dla niego pismach???

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2010-12-02 07:13:30
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl>

    > ps. Kto przy zdrowych zmysłach świadomie nie podpisuje się na ważnych dla
    > niego pismach???

    Kto mówi, że świadomie ?

  • 7. Data: 2010-12-04 09:54:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Dec 2010, Maddy wrote:

    > A nie ma tu problemu, że operator nie wie, kto próbował dokonać czynności
    > w imieniu abonenta?

    ...to pierwsze co przychodzi na myśl.
    Ciekawe co by abonent powiedział, jakby mu znienacka operator
    wyłączył usługi a na reklamację odpowiedział "przecież mamy
    pismo z dnia ...., co prawda nie podpisane, ale zawiera wniosek
    o wyłączenie telefonu i internetu".

    > I czy czasem takie wypowiedzenie nie jest oświadczeniem woli?

    Poproszę o przetłumaczenie tego pytania na inną odmianę polskiego,
    bo "nie jest" w (takim) pytaniu nie jest jednoznaczne, sugeruje
    "czy jednak jest", a nie "czy jest (nie oświadczeniem)", a sądzę
    że chodziło o to ostatnie.
    Inaczej: co będzie oznaczać odpowiedź "tak"? :)

    > Czy oświadczenie woli jest ważne bez podpisu osoby, która je składa?

    Zdecydowanie tak, przecież jak palcem pokazuję gazetę w kiosku
    to tam żadnego mojego podpisu nie ma.
    Jak Ci wręczę niepodpisany papier zawierający treść, w sposób
    wskazujący (zarówno co do treści jak i formy wręczenia) że
    jest to moje "wyrażenie woli", to będzie pełniło rolę owego
    "wskazania palcem".
    Niewątpliwie nie będzie to "forma pisemna" wyrażenia woli.

    Pytaniem wtedy staje się jak strony udowodnią wyrażone wyżej
    zastrzeżenia (podobnie jak przy "wskazaniu palcem").

    > ps. Kto przy zdrowych zmysłach świadomie nie podpisuje się na ważnych dla
    > niego pismach???

    Y tam, zaraz świadomie.
    Kiedyś złożyłem niepodpisaną deklarację VAT :> (w terminie złożyłem
    korektę różniącą się obecnością podpisu, co zaskutowało wezwaniem :))

    pzdr, Gotfryd