  • 1. Data: 2010-12-01 08:20:54
    Temat: jak nie stać się operatorem ?
    Od: gary <g...@c...pl>

    Witam
    Mam taki problem do rozgryzienia.
    Jestem pracownikiem szpitala który chciałby udostępnić za darmo
    bezprzewodowy dostęp do internetu dla pacjentów i gości (poczekalnie w
    poradniach etc.)
    Technicznie wszystko jest gotowe do włączenia
    Od strony bezpieczeństwa również (całkowite odseparowanie od sieci
    szpitalnych).
    Pozostaje tylko kwestia prawna.
    Ponoć każdy kto celowo udostępnia połączenie z internetem staje się
    "operatorem" i MUSI rejestrować ruch w udostępnionej sieci (kto kiedy i
    z czym się łączył) na potrzeby policji prokuratury i innych służb.
    Wiąże się to z koniecznością posiadania i utrzymywania na chodzie
    odpowiedniej infrastruktury (koszty)
    oraz rejestrację użytkowników chociażby na okoliczność przeczytania
    regulaminu korzystania z sieci.
    Komplikuje to całą sprawę bo generuje dodatkowe koszty (nie małe) i
    angażuje personel który będzie musiał się tym zajmować.
    Nie szukam rozwiązania technicznego które może to maksymalnie uprościć
    (odbieranie pinów aktywujących SMSem itp ) tylko szukam rozwiązania
    prawnego które zwolniłoby szpital z prowadzenia takiej ewidencji i w
    przypadku wystąpienia jakiegoś incydentu (pogróżki, próba ataku itp) nie
    naraziło by szpital na konsekwencje prawne.
    Ponoć samo zaakceptowanie regulaminu wystarczy żeby przenieść
    odpowiedzialność ze szpitala na użytkownika, ale co w sytuacji gdy po
    akceptującym regulamin pozostaje nam tylko adres IP (dynamiczny) i mac
    adres karty sieciowej czyli szukaj wiatru w polu.
    Skoro sama ustawa jest niedoprecyzowana to może da się to
    niedoprecyzowanie użyć na własną korzyść i uniknąć komplikowania całej
    sprawy.
    Co o tym sądzicie
    Pozdrawiam
    Romek

  • 2. Data: 2010-12-01 08:30:07
    Temat: Re: jak nie stać się operatorem ?
    Od: "Stokrotka" <o...@a...pl>

    Nie mam o prawie w tym względzie zielonego pojęcia,
    ale jak idę do kawiarni internetowej, to poza ip
    też nic po mnie nie zostaje, jeśli po drodze do wejścia nie było kamer.

  • 3. Data: 2010-12-01 08:58:18
    Temat: Re: jak nie sta? si? operatorem ?
    Od: gary <g...@c...pl>

    W dniu 2010-12-01 09:30, Stokrotka pisze:
    > Nie mam o prawie w tym wzgl?dzie zielonego poj?cia,
    > ale jak id? do kawiarni internetowej, to poza ip
    > te? nic po mnie nie zostaje, je?li po drodze do wej?cia nie by?o kamer.

    I to jest rozwiązanie do którego dążę.
    Pytanie czy właściciel tej kawiarni robi to na własne ryzyko czy ma
    opinię prawną, że może tak robić i nie odpowiada za nic.
    Też nie chcę komplikować nikomu (zwłaszcza sobie )życia, ale jak to w
    instytucjach, najważniejszy jest ten papier z pieczątką w tym wypadku
    prawnika, że to co robimy nie łamie prawa. (nawet jeśli łamie)

    Romek

  • 4. Data: 2010-12-01 09:02:43
    Od: "Konrad" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Stokrotka" <o...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Nie mam o prawie w tym względzie zielonego pojęcia,
    > ale jak idę do kawiarni internetowej, to poza ip
    > też nic po mnie nie zostaje, jeśli po drodze do wejścia nie było kamer.

    Tylko że są, niestety.

    Konrad

  • 5. Data: 2010-12-01 09:09:46
    Od: Michał Pysz <p...@w...pl>

    W dniu 2010-12-01 10:02, Konrad pisze:

    > Użytkownik "Stokrotka"<o...@a...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Tylko że są, niestety.
    Ale kamera nie ma związku z pierwotnym pytaniem.
    Jak jest obowiązek rejestrowania to kamera i tak nic nie daje.

    mp.

  • 6. Data: 2010-12-01 15:19:10
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "gary" <g...@c...pl> napisał
    > Ponoć każdy kto celowo udostępnia połączenie z internetem staje się
    > "operatorem" i MUSI rejestrować ruch w udostępnionej sieci (kto kiedy i z
    > czym się łączył)

    Patrzyłeś co dokładnie mówi Ustawa Prawo telekomunikacyjne?

  • 7. Data: 2010-12-02 09:38:46
    Od: "tadeusz" <t...@o...pl>

    Może problem wyjaśni Ci link:

    http://www.grupy.egospodarka.pl/retencja-danych-tele
    komunikacyjnych-a-prywatny-hotspot,t,319764,8.html

    niestety nie ma tam dobrych wiadomości dla właścicieli Hot spotów
    pozdrawiam

    Tadeusz

  • 8. Data: 2010-12-02 13:23:33
    Od: gary <g...@c...pl>

    Po przeanalizowaniu podesłanych przez Państwa informacji (dziękuję)
    nasuwają mi się następujące wnioski.

    - Ustawa Prawo Telekomunikacyjne nakazywała przechowywanie "logów" przez
    12 mies a później przez 24 mies. w art. 165 ust. 1

    ...fragment...
    Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawca publicznie
    dostępnych usług telekomunikacyjnych przetwarzający dane transmisyjne
    dotyczące abonentów i użytkowników końcowych jest obowiązany, z uwagi na
    realizację przez uprawnione organy zadań i obowiązków na rzecz
    obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku
    publicznego, dane te przechowywać przez okres 2 lat.

    W zeszłym roku (Dz.U.09.85.716 USTAWA z dnia 24 kwietnia 2009 r.)
    uchyliła cały ust. 1 dotyczący przechowywania logów

    - w tekście podanym przez użytkownika" tadeusz" na portalu e-gospodarka.pl

    http://www.grupy.egospodarka.pl/retencja-danych-tele
    komunikacyjnych-a-prywatny-hotspot,t,319764,8.html

    UKE w odpowiedzi na zapytanie petenta stwierdza:
    "Prawo Telekomunikacyjne z założenia określa prawa i obowiązki
    przedsiębiorców telekomunikacyjnych (art. 1 ust. 1 pkt 2 Pt), zakres
    art. 165 ust. 1 Pt nie może dotyczyć osób fizycznych, udostępniających
    swoje łącze nieodpłatnie, które niewątpliwie nie są przedsiębiorcami
    telekomunikacyjnymi."

    Można wysunąć śmiały wniosek że szpital nie jest przedsiębiorstwem
    telekomunikacyjnym i nie stosuje się do niego przepisów ustawy PT tylko
    ustawy z dnia 18 lipca 2002 r.o świadczeniu usług drogą elektroniczną
    (Dz.U.02.144.1204).

    - w odpowiedzi UKE informuje: "Zgodnie z treścią art. 18 ust. 6 tej
    ustawy, usługodawca udziela informacji o danych usługobiorcy..."
    Tymczasem ustawa mówi w tym ustępie "
    "Usługodawca może przetwarzać następujące dane osobowe usługobiorcy
    niezbędne do nawiązania, ukształtowania treści, zmiany lub rozwiązania
    stosunku prawnego między nimi:
    ust. 6 adresy elektroniczne usługobiorcy.

    Zwraca fakt że użyto określenia "może" a nie "musi" i nie wspomina się
    nic w rodziale 2 (obowiązki usługodawcy) o obowiązkach rejestrowania i
    przekazywania tych adresów jakimkolwiek służbom.

    - Dodatkowo ustawa zwalnia usługodawcę z odpowiedzialności
    Art. 12. 1. (12) Usługodawca, który świadczy usługi drogą elektroniczną
    obejmujące transmisję w sieci telekomunikacyjnej danych przekazywanych
    przez odbiorcę usługi lub zapewnienie dostępu do sieci
    telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo
    telekomunikacyjne, nie ponosi odpowiedzialności za treść tych danych,
    jeżeli:
    1) nie jest inicjatorem przekazu danych;
    2) nie wybiera odbiorcy przekazu danych;
    3) nie wybiera oraz nie modyfikuje informacji zawartych w przekazie.

    Oprócz tego zwalnia usługodawcę z odpowiedzialności za przechowywanie
    przez usługobiorców nielegalnych treści jeżeli usługodawca o tym nie
    wiedział. (nie dotyczy usługi planowanej przez szpital)

    Zatem sytuacja chyba nie jest taka beznadziejna, albo ja przeoczyłem coś
    grubego między wierszami.

  • 9. Data: 2010-12-02 14:03:51
    Od: "tadeusz" <t...@o...pl>

    > Zatem sytuacja chyba nie jest taka beznadziejna, albo ja przeoczyłem coś
    > grubego między wierszami.

    Abyś jednak już teraz zapoznał się z problemami których możesz doświadczyć,
    wpisz w googlach zdanie:

    wyrok w sprawie korzystania z hot spota

    Były już nawet wyroki skazujące właścicieli źle zabezpieczonych domowych
    WiFi gdyż nie byli w stanie wskazać przestępcy.

    pozdrawiam i życzę optymizmu

    Tadeusz

  • 10. Data: 2010-12-02 21:15:42
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2010-12-02 15:03, tadeusz pisze:

> [...]
    >
    > Były już nawet wyroki skazujące właścicieli źle zabezpieczonych domowych
    > WiFi gdyż nie byli w stanie wskazać przestępcy.

    W Polsce??? Sygnaturę poproszę.