  • 1. Data: 2004-11-17 17:50:02
    Temat: wykonana usługa a proces sądowy
    Od: "Del Mar" <m...@o...pl>

    Potrzebujuę porady w pewnej sprawie. Na prośbę znajomego, zgodziłem się
    wykonać dla niego - odpłatnie - pewną usługę zwiazaną z montażem urządzeń
    komputerowych. Znajomy za usługę mi zapłacił, choć na jego prośbę nie
    podpisaliśmy żadnej umowy, wszystko odbyło się więc "na czarno" - bez
    rachunków, umów, gwarancji, za to taniej. Z chwilą zakończenia usługi
    wszystko działało perfekcyjnie - na co mam kilku świadków. Problemy zaczeły
    się po kilku tygodniach, kiedy to przy wykorzystanych w tym celu
    urządzeniach zaczęły majstrować najróżniejsze osoby. Kilkukrotnie, z własnej
    dobrej woli, usówłem usterki. Po kolejnych majstrowaniach, które
    najprawdopodobniej doprowadziły do mechanicznego uszkodzenia jednego z
    komponentów odmówiłem już naprawy na własny koszt. Ku mojemu zaskoczeniu
    dostałem pismo wzywające mnie do przywrócenia sprawności urządzenia, w
    przypadku odmowy straszony jestem sprawą sondową. Czy w tej sytuacji (braku
    umowy i gwarancji, obecności świadków potwierdzających sprawność urządzeń i
    fakcie majstrowania przy tychże nieupoważnionych osób) mogę przegrać
    ewentualny proces sądowy (do którego najprawdopodobniej dojdzie, gdyż nie
    stać mnie na wyłożenie z własnej kieszeni neizbędnej do naprawy sumy)? Czy w
    jakiś sposób mogę przygotować się do konfrontacji?

    bardzo liczę na pomoc z Państwa strony, Del Mar.

  • 2. Data: 2004-11-17 19:24:36
    Temat: Re: wykonana usługa a proces sądowy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Del Mar" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    rzeczony znajomy będzie musiał dowieść przed sądem, że wadliwie wykonałeś
    umowę. Skoro od tego czasu tak wiele osób tak grzebało, to nie bardzo to
    widzę. Tak więc ja bym go raczej uświadomił, ze nie ma racji.

  • 3. Data: 2004-11-17 19:31:28
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

> [...]
    > jakiś sposób mogę przygotować się do konfrontacji?
    >
    > bardzo liczę na pomoc z Państwa strony, Del Mar.

    Czy znajomy jest przedsiębiorcą?
    Na moje oko była to umowa zlecenie (rozumiem, że nie prowadzisz działalności
    gospodarczej w tej branży), ergo znajomy jest płatnikiem ZUSu i podatku.
    Teraz pytanie, czy transakcja miała miejsce w tym roku - jeśli tak, to
    jesteśmy w domciu, gdyż ty nie popełniłeś żadnego przestępstwa. Co więcej,
    wykaż w zeznaniu podatkowym przychód w kwocie jaką dostałeś i odprowadź od
    tego podatek, wyjaśniając Urzędowi Skarbowemu na piśmie, że nie bardzo
    wiesz, jak się z tego rozliczyć, bo płatnik nie przysłał ci w terminie PIT-a
    (któregośtam, z rozliczeniem zaliczek na podatek dochodowy).

    Nic na czarno z twojej strony - umowa nie musi być stwierdzona pismem, ty
    masz obowiązek wykazać dochód w zeznaniu za dany rok podatkowy złożonym do
    30 kwietnia roku następnego - zleceniodawca musi w terminie 20 dni od upływu
    miesiąca zapłacić zaliczkę na twój podatek - on tego nie zrobił, więc na
    czarno, to robił twój znajomy, a nie ty. Upewnij mnie proszę, że twój
    znajomy jest przedsiębiorcą! Opisz co robi i w jakiej formie prawnej.

    p.
    W,

  • 4. Data: 2004-11-18 10:12:58
    Od: "195.164.8.132" <e...@p...pl>

    W. ma rację, zawsze możesz powiedzieć znajomemu, że właśnie złozyłeś
    zeznanie podatkowe i wykazałeś przychód z tej własnie pracy, więc tenże
    znajomy powinien jak najszybciej uzupełnic swoje zaległości wobec US.
    ER

  • 5. Data: 2004-11-18 19:25:04
    Od: pawap <p...@i...pl>

    Użytkownik Del Mar napisał:
    > Potrzebujuę porady w pewnej sprawie. Na prośbę znajomego, zgodziłem się
    > wykonać dla niego - odpłatnie - pewną usługę zwiazaną z montażem urządzeń
    > komputerowych.

    ciezko jest doradzac na odleglosc ale punktem wyjscia jest co bylo
    przedmiotem umowy, w szczególnosci co bylo montowane, czyje to bylo,
    sa w kc ograniczenia dowodowe w kc - art. 74

    raczej potrzebne wiecej informacji zeby cos sensownego napisac