  • 1. Data: 2005-04-13 16:58:14
    Temat: wódka/ piwo weselne, a prawo
    Od: "m&m" <(marcin)_kepczynski@yahoo.co.uk>

    Witam,

    Organizuję imprezę na której chcę rozdawać piwo (wyłącznie osobom
    pełnoletnim). Ale mam taki pomysł, żeby na etykiecie była taka nazwa, jaką
    sobie sam wymyślę.

    Jest to piwo kupione za granicą, ale w granicach Unii Europejskiej. Na
    etykiecie przepiszę wszystkie informacje z oryginalnej etykiety: nazwę
    producenta, skład, normy jakości, datę przydatności do spożycia.

    Czy jeśli ktoś się tym piwem zatruje, to odpowiadam ja, czy ktoś kto je
    wyprodukował.
    Czy muszę poinformować producenta, że planuję zrobić coś takiego?

    Chodzi o kwestię przepisów, a nie odczucia, bo pewnie na upartego można to
    po prostu zrobić i wogóle się nie przejmować.

    Będę zobowiązany za wspólne rozgryzienie problemu.

    M.

  • 2. Data: 2005-04-13 18:14:15
    Temat: Re: wódka/ piwo weselne, a prawo
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "m&m" <(marcin)_kepczynski@yahoo.co.uk> napisał w wiadomości

    Jeśli to będzie zamknięta impreza dla znajomych, to możesz cokolwiek na
    tych etykietach pisać. Jeśli to komercja, to nie przejdzie. Rozdawanie
    alkoholu jest jego promocją i jest generalnie zabronione.

  • 3. Data: 2005-04-13 18:39:25
    Od: Jarek Grabek <j...@g...com>

    > Jeśli to będzie zamknięta impreza dla znajomych, to możesz cokolwiek na
    > tych etykietach pisać. Jeśli to komercja, to nie przejdzie. Rozdawanie
    > alkoholu jest jego promocją i jest generalnie zabronione.

    Czy jesteś pewien, że to co napisałeś na temat rozdawania alkoholu w ramach
    akcji promocyjnych jest zabronione? Bo znam kilka takich miejsc w
    Warszawie, gdzie w ten sposób reklamuje sie choćby Sobieski. Alkohol
    roznoszą hostessy i za darmo częstują klientów.
    Nie napiszę gdzie to jest, bo akurat jest ustawowy zakaz reklamowania
    takich przybytków.
    Jarek
    gg-2023904

  • 4. Data: 2005-04-13 19:02:40
    Od: "m&m" <(marcin)_kepczynski@yahoo.co.uk>

    A co z odpowiedzialnością? Powiedzmy, że ktoś połknie jakąś truciznę, o
    której ja nic nie wiem (bo nie ja rozlewałem piwo), kto wtedy jest winny?

    A jeśli chodzi o rozdawanie, to można to robić, ale tylko w "miejscu do
    wyznaczonym do sprzedaży alkoholu", to definiowane jest osobnym wejściem i
    osobną kasą (w przypadku sklepu). A rozdawanie w naszym sensie, to po prostu
    zaproszenie na piwo i zafundowanie go, czyli to nie podlega kwestii, że
    można.

  • 5. Data: 2005-04-13 22:13:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jarek Grabek" <j...@g...com> napisał w wiadomości

    Pewny? Cóż, zacytuję ustawę:

    USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i
    przeciwdziałaniu alkoholizmowi

    Art. 2(1). Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    2) promocja napojów alkoholowych - publiczną degustację napojów
    alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi,
    organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne
    formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych,

    Art. 13(1). 1. Zabrania się reklamy i promocji na obszarze kraju napojów
    alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest
    dozwolona, pod warunkiem iż nie jest kierowana do małoletnich lub
    prowadzona poprzez budowanie skojarzeń z:
    1) atrakcyjnością seksualną,
    2) relaksem lub wypoczynkiem,
    3) sprawnością fizyczną,
    4) nauką, pracą lub sukcesem zawodowym,
    5) zdrowiem lub sukcesem życiowym.

    Art. 45(2). 1. Kto wbrew postanowieniom zawartym w art. 131 prowadzi
    reklamę lub promocję napojów alkoholowych lub informuje o sponsorowaniu
    imprezy masowej, z zastrzeżeniem art. 131 ust. 5 i 6, podlega grzywnie
    od 10.000 do 500.000 złotych.
    2. Orzekanie w sprawach o czyn wymieniony w ust. 1 następuje na
    podstawie przepisów o postępowaniu karnym.
    3. Jeżeli czyn określony w ust. 1 został popełniony w zakresie
    działalności przedsiębiorcy, za sprawcę czynu zabronionego uznaje się
    osobę odpowiedzialną za zlecenie lub prowadzenie reklamy napojów
    alkoholowych.

    Moim zdaniem nie ma żadnej wątpliwości, ze rozdawanie alkoholu innego
    niż piwo jest zakazane. Jest jeszcze kilka orzeczeń sądu do tego.