  • 1. Data: 2007-10-07 07:49:01
    Temat: weksel
    Od: "digia" <d...@w...pl>

    Witam

    Kilka lat temu podpisałem weksel + deklarację wekslową, sporządzoną na
    zwykłej kartce papieru "na kolanie". Rozmawiałem z wierzycielem o danej
    kwocie spłaty i spłacałem raty miesięcznie. Jednakże teraz wierzyciel
    wypisał tenże weksel na kwotę 2 razy większą od pierwotnego długu i żadą ode
    mnie zapłaty wzywając na posiedzenie ugodowe do sądu. Prawdopodobnie nic nie
    mogę zrobić pomimo tego, że płaciłem raty do tej pory i spłaciłem połowę
    pierwotnego długu. Wierzyciel ma prawo do całości kwoty jaką teraz zapisał w
    wekslu? Jak się bronić w tej sytuacji?

    Proszę o pomoc

  • 2. Data: 2007-10-07 08:04:27
    Temat: Re: weksel
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    digia napisał(a):
> [...]
    > pierwotnego długu. Wierzyciel ma prawo do całości kwoty jaką teraz zapisał w

    Jeśli spłacałeś weksel w ratach, to jego posiadacz - w Twoim
    interesie - powinien robić adnotację na drugiej stronie weksla "spłacono
    100zł, 10
    .08.2006r.". Jeśli jednak nie masz żadnych pokwitowań odnośnie spłaty
    weksla, to wierzyciel sprawę w sądzie wygra i będziesz musiał spłacić
    całość.

    Odnośnie deklaracji wekslowej - czy masz ją podpisaną przez
    wierzyciela? Jeśli nie, to spójrz, proszę, na
    http://www.liwiusz.republika.pl/weksel_umowa.html

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-10-07 08:51:49
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > zwykłej kartce papieru "na kolanie". Rozmawiałem z wierzycielem o danej
    > kwocie spłaty i spłacałem raty miesięcznie. Jednakże teraz wierzyciel

    Masz chociaz potwierdzenia ?

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl

  • 4. Data: 2007-10-07 08:55:10
    Od: "digia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <j...@n...ceti.pl> napisał w wiadomości

    > Masz chociaz potwierdzenia ?

    Mam każde potwierdzenie wpłaty na konto wierzyciela.

  • 5. Data: 2007-10-07 09:17:50
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    digia napisał(a):
    > Użytkownik "KrzysiekPP" <j...@n...ceti.pl> napisał w wiadomości

    > Mam każde potwierdzenie wpłaty na konto wierzyciela.

    Trochę orzeczeń:

    "Weksel jest papierem wartościowym, którego istotą jest, że dłużnik nie
    ma obowiązku płacić bez otrzymania weksla, płacąc zaś bez zachowania tej
    ostrożności nie jest wobec posiadacza wolny od zobowiązani" (1935r.)

    "Zarzut dłużnika wekslowego, że posiadacz weksla otrzymał już walutę,
    nie odnosi skutku wobec dalszego nabywcy weksla" (1928r.)

    Tak więc póki weksel jest w posiadaniu remitenta, możesz podnosić
    zarzut, że część zobowiązania została spłacona. Jeśliby weksel został
    puszczony w obieg, takiego zarzutu do nowego posiadacza nie masz.

  • 6. Data: 2007-10-07 14:02:32
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik digia napisał:
    [..]
    > wekslu? Jak się bronić w tej sytuacji?

    Idziesz do prokuratury i zgłaszasz przestępstwo wypełnienia podpisanego
    przez Ciebie dokumentu niezgodnie z ustaleniami.
    Radzę się pospieszyć i być absolutnie twardym - żadnej ugody itd.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 7. Data: 2007-10-07 19:54:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "digia" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Mam każde potwierdzenie wpłaty na konto wierzyciela.

    No to złożyć zawiadomienie o przestępstwie polegającym na wypełnieniu
    dokumentu in blanco niezgodnie z Twoja wolą. Twoja wola wynika z deklaracji
    wekslowej. Wypisanie na wyższą kwotę weksla jest przestępstwem. Tylko nie
    zapominaj o odsetkach, które przysługują wierzycielowi.