  • 1. Data: 2003-02-18 18:51:17
    Temat: ustalenie ojcostwa
    Od: Amphi <a...@p...gazeta.pl>

    Czesc,

    Czy moglbym prosic o odpowiedz na nastepujace pytanka:

    Jaka jest procedura ustalania ojcostwa? Tzn. co trzeba zrobic - jakis
    'pozew cywilny' czy cos takiego (przepraszam za niescisle terminy ktore
    beda sie w tym poscie pojawialy - mam wyksztalcenie techniczne) ?

    Wyobrazmy sobie taka sytuacje - dziecko ma juz kilka lat i jego
    biologiczny ojciec chcialby je uznac (wczesniej nie bylo to zalatwione).
    Sytuacja jest chyba niezbyt skomplikowana jesli matka aprobuje ta
    decyzje? Czy w takim przypadku potrzebny jest ciagle proces cywilny, czy
    tez zalatwia sie to inaczej?

    A teraz troche trudniejsza sytuacja: biologiczny ojciec juz nie zyje,
    matka chcialaby ustalic ojcostwo dziecka (to jest wazne, ze wzgledu na
    mozliwosc otrzymywania renty rodzinnej). Czy mozliwe jest pomyslne
    przeprowadzenie takiej sprawy? Jakie dowody sa potrzebne?

    Dzieki.

    Amphi

  • 2. Data: 2003-02-18 19:52:05
    Temat: Re: ustalenie ojcostwa
    Od: "Jan Kalina" <k...@f...polbox.pl>

    Użytkownik "Amphi" <a...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Sytuacja jest chyba niezbyt skomplikowana jesli matka aprobuje ta
    > decyzje? Czy w takim przypadku potrzebny jest ciagle proces cywilny, czy

    Uznanie dziecka można dokonać albo przed kierownikiem urzędu
    stanu cywilnego (polecam) albo przed sądem opiekuńczym. Jeżeli dziecko
    jest małoletnie, należy uzyskać zgodę matki.

> [...]
    > mozliwosc otrzymywania renty rodzinnej). Czy mozliwe jest pomyslne
    > przeprowadzenie takiej sprawy? Jakie dowody sa potrzebne?

    hmmm... po krótce: najlepiej wytoczyć sprawę w imieniu dziecka
    jako jego przedstawiciel ustawowy (zwolni to z kosztów procesu),
    gdy ojciec nie żyje, w jego miejsce wchodzi kurator sądowy.
    czasami zamiast dowodów wystaczy domniemanie - za ojca będzie
    uznany ten, kto obcował z matką dziecka nie dawniej niż w 300
    i nie później niż w 181 dniu przed urodzeniem dziecka.
    to domniemanie można obalić, chociaż jest to trudne.

    jk