  • 1. Data: 2003-02-18 20:12:16
    Temat: Długi męża. Co robić ?
    Od: " Anetazy" <a...@N...gazeta.pl>

    Witam

    Piszę na grupę pierwszy raz i proszę o wyrozumiałość, bo nie jestem biegła w
    prawie (właśnie dlatego piszę). Mój problem nie jest pewnie wyjątkowy,
    dotyczy długów współmałżonka. Sprawa przedstawia się w następujący sposób.
    Przed ślubem mój mąż (wtedy jeszcze nie) zrobił debet na koncie, którego do
    tej pory nie spłacił i o którym nie miałam pojęcia. W czasie trwania naszego
    małżeństwa stracił pracę i podjął działalność gospodarczą. Ja osobiście nie
    byłam wtajemniczona w jego interesy i nie miałam pojęcia o tym jakie zaciągał
    zobowiązania, i jak wyglądał przepływ kapitału w jego firmie. Po trzech
    latach prowadzenia działalności rozwiązał firmę. Jakiś czas temu przyznał mi
    się, że w tym czasie nie regulował zobowiązań wobec ZUS i zrobił nowy debet
    na koncie, którego też nie spłacił. Niedawno zadzwonił na mój *służbowy* (nie
    mam pojęcia z jakiego źródła go uzyskał) telefon człowiek z firmy
    windykacyjnej i zaczął mnie wypytywać o mojego męża i jego długi. Podałam mu
    nr telefonu do niego i na tym się skończyło. Od kilku miesięcy nie mieszkamy
    razem i nie mam z nim kontaktu ale wiem, że utrzymuje się z jakichś
    dorywczych prac i na pewno nie ma na tyle pieniędzy żeby spłacić swoje
    zobowiązania.

    Moje pytania są następujące:
    1. Czy komornik może zająć moje wynagrodzenie bez wyroku sądu ?
    2. Czy ew. rozwód, który planuję rozwiąże moje problemy tzn. czy będę
    odpowiadała za długi mojego męża ?
    3. Czy istnieje jakieś sensowne wyjście z tej sytuacji ?

    Dziękuję za ewentualne odpowiedzi i pozdrawiam

    Anetazy

  • 2. Data: 2003-02-18 21:35:59
    Temat: Re: Długi męża. Co robić ?
    Od: "Robert Kondraciuk" <m...@N...gazeta.pl>

    > 1. Czy komornik może zająć moje wynagrodzenie bez wyroku sądu ?

    nie może

    > 2. Czy ew. rozwód, który planuję rozwiąże moje problemy tzn. czy będę
    > odpowiadała za długi mojego męża ?

    będziesz odpowiadała za długi męża które powstały w trakcie
    małżeństwa.

  • 3. Data: 2003-02-19 08:37:42
    Od: "Jan Kalina" <k...@f...polbox.pl>

    Użytkownik "Robert Kondraciuk" <m...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości

    > nie może

    > będziesz odpowiadała za długi męża które powstały w trakcie
    > małżeństwa.

    bzdurne uproszczenie!

    Sąd może ograniczy lub wyłączyć możliwość zaspokojenia się
    z majątku wspólnego przez wierzyciela, którego dłużnikiem
    jest tylko jeden z małżonków ze względu na charakter
    wierzytelności albo stopień przyczynienia się małżonka
    będącego dłużnikiem do powstania majątku wspólnego
    - zaspokojenie może być w takim wypadku sprzeczne
    z zasadami współżycie społecznego. *

    Art 41 K.r.o. a także kilka tożsamych.

    Jeżeli posiadacie wspólną nieruchomość, lokal (mąż
    ma prawo do lokalu w którym mieszkasz), działalność gospodarczą
    sugeruję sądowe zniesienie wspólności majątkowej
    lub też separację bądź rozwód. Na gruncie prawa; obydwie
    czynności prowadzą do uznania rozdzielności majątkowej,
    a także _mogą_ prowadzić (wniosek) do podziału
    majątku wspólnego.

    jk

    * jednak nie liczyłbym zbytnio.

  • 4. Data: 2003-02-19 09:13:14
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Jan Kalina" <k...@f...polbox.pl> wrote in message

    > bzdurne uproszczenie!
    >

    > * jednak nie liczyłbym zbytnio.

    Czyli w sumie nie takie bzdurne? Jak często sądkorzysta z tych możliwości?
    Raczej sporadycznie i wyjątkowych wypadkach. Zasadą pozostaje
    odpowiedzialność małżonków za długi drugiego z majątku wspólnego. Zobacz, że
    nawet umowa majątkowa małżeńska nie wyłącza w każdym przypadku tej
    odpowiedzialności.

    Ale zgadzam się, że to było uproszczenie ( ale czemu od razu bzdurne? ) i
    jest szansa na unikniecie odpowiedzialności ( IMO raczej mała ).

    Depi.

  • 5. Data: 2003-02-19 11:30:44
    Od: "Jan Kalina" <k...@f...polbox.pl>

    Użytkownik "Marcin Olender" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

    > "Jan Kalina" <k...@f...polbox.pl> wrote in message

    > Czyli w sumie nie takie bzdurne?

    bzdurne! ponieważ tylko szaleniec nie korzysta
    z przyznanych mu praw.

    > Jak często sądkorzysta z tych możliwości?

    zawsze jeżeli wpółodpowiedzialny małżonek
    sam zechce z nich skorzytać.

    > Raczej sporadycznie i wyjątkowych wypadkach.

    bohater narodowy: pan Marian Zagórny, ocalił
    w ten sposób cały swój zadłużony na kilkaset tys. złotych
    majątek.

> [...]
    >
    > Ale zgadzam się, że to było uproszczenie ( ale czemu od razu bzdurne? ) i
    > jest szansa na unikniecie odpowiedzialności ( IMO raczej mała ).

    mała dlatego, że firma windykacyjna (profesionaliści) zrobi wszystko,
    aby odzyskać pieniądze - problem w tym, że wspólne pożycie
    ustało zaledwie kilka miesięcy temu i na pewno wierzyciele
    będą starali się przekonać sąd, że małżonka doskonale wiedziała
    o poczynaniach męża i ich rozwód służy jedynie obejściu prawa.
    trzeba szykować się na długą i zaciętą walkę.

    > Pozdrawiam

    i ja również

    jk

  • 6. Data: 2003-02-20 05:10:41
    Temat: Odp: Długi męża. Co robić ?
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Jan Kalina <k...@f...polbox.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b2vfsc$nl6$...@n...onet.pl...
    > Jeżeli posiadacie wspólną nieruchomość, lokal (mąż
    > ma prawo do lokalu w którym mieszkasz), działalność gospodarczą
    > sugeruję sądowe zniesienie wspólności majątkowej

    zgadza się z wsteczną datą lecz wobec US i ZUS nie zda to egzaminu ...

    > lub też separację bądź rozwód.

    tu sie nie wydaje z datą wsteczną ....

    Na gruncie prawa; obydwie
    > czynności prowadzą do uznania rozdzielności majątkowej,

    hm na pewno obydwie?

    > a także _mogą_ prowadzić (wniosek) do podziału
    > majątku wspólnego.

    solidarność za długi współmałżonka mówi coś ?

    Sandra

  • 7. Data: 2003-02-20 05:10:44
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Anetazy <a...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b2u430$g61$...@i...gazeta.pl...

    > Moje pytania są następujące:
    > 1. Czy komornik może zająć moje wynagrodzenie bez wyroku sądu ?

    nie jak wcześniej odpowiedziano

    > 2. Czy ew. rozwód, który planuję rozwiąże moje problemy tzn. czy będę
    > odpowiadała za długi mojego męża ?

    hm rozwod ? tak od momentu wydania wyroku nie odpowiadasz za bieżące
    długi,które powstaną

    > 3. Czy istnieje jakieś sensowne wyjście z tej sytuacji ?

    tylko zniesienie wspólności majątkowej z datą wsteczną jednak względem US i
    ZUS też to nic nie da...

    Sandra

  • 8. Data: 2003-02-20 11:58:08
    Od: "Jan Kalina" <~kalinapl@free.polbox.pl>

    > Użytkownik Jan Kalina <k...@f...polbox.pl> w wiadomości do grup
    > dyskusyjnych napisał:b2vfsc$nl6$...@n...onet.pl...
    >
    > zgadza się z wsteczną datą lecz wobec US i ZUS nie zda to egzaminu ...

    doktrynerzy wystrzegają się wstecznej daty jak ognia
    i sądy bardzo niechętnie z niej korzystają.

    > tu sie nie wydaje z datą wsteczną ....
    >
    > Na gruncie prawa; obydwie
    >
    > hm na pewno obydwie?

    obydwa orzeczenia :)
    Ustanie wspólności ustawowej:

    1. Rozwód, unieważnienie małżeństwa
    2. SEPARACJA ART 61.5 K.r.o
    3. Z mocy prawa: ubezwłasnowolnienie jednego z małżonków.
    4. Wpólność wyłączona umownie.
    5. Zniesienie wspóności w trybie Art 52. K.r.o

    > solidarność za długi współmałżonka mówi coś ?

    :-) absolutnie nic. _solidarność za długi współmałżonka_
    :-) proszę podaj mi literaturę najlepiej ze stroną,
    bo w życiu nie spotkałem się z określeniem:

  • 9. Data: 2003-02-20 11:59:10
    Od: " " <a...@N...gazeta.pl>

    Robert Kondraciuk <m...@N...gazeta.pl> napisał(a):

    > nie może

    > będziesz odpowiadała za długi męża które powstały w trakcie
    > małżeństwa.

    Nawet jeśli nie miałam o nich pojęcia ?

    Pozdrawiam
    Anetazy

  • 10. Data: 2003-02-20 12:02:33
    Od: " " <a...@N...gazeta.pl>

    Jan Kalina <k...@f...polbox.pl> napisał(a):

> [...]
    > czynności prowadzą do uznania rozdzielności majątkowej,
    > a także _mogą_ prowadzić (wniosek) do podziału

    Nie posiadam żadnego majątku wspólnego z mężem.
    Czy długi, o których nie wiedziałam są takim majątkiem wspólnym?

    Pozdrawiam
    Anetazy