  • 1. Data: 2004-08-30 07:40:40
    Temat: urlop macierzyński ojca, gdy matka nie jest zatrudniona
    Od: "Roman" <o...@a...waw.pl>

    Czy przysługuje prawo do urlopu macierzyńskiego dla ojca jeśli żona nie
    jest zatrudniona? jesli tak to w jakim wymiarze ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-08-30 07:51:49
    Od: "och karol" <o...@N...gazeta.pl>

    Roman <o...@a...waw.pl> napisał(a):
    > Czy przysługuje prawo do urlopu macierzyńskiego dla ojca jeśli żona nie
    > jest zatrudniona? jesli tak to w jakim wymiarze ?

    Niestety tej grupy nie odwiedzają fachoiwcy od zasiłków z ubezpieczenia
    społecznego (kilka p;ostów bez echa) - a szkoda. Ale znalazłem w necie na
    www.kobiety.com :
    "Ponadto, co może zainteresować także panów, istnieje podobno instrukcja
    Prezesa ZUS zgodniez którą prawo do urlopu (a także do zasiłku)
    macierzyńskiego przysługuje również ojcu dziecka gdy: opiekuje się dzieckiem
    w wieku do jednego roku, matka dziecka nie żyje, porzuciła je lub nie może
    sprawować opieki z powodu choroby bądź pozbawienia lub ograniczenia władzy
    rodzicielskiej."
    Pogoogluj trochę. Ja googluje od września ub. roku i walczę z ZUSem o wyskość
    zasiłu macierzyńskiego dla żony.

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2004-08-30 09:51:00
    Od: Elżbieta Tekieli <e...@w...pl>

    Użytkownik "Roman" <o...@a...waw.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Pozdrawiam
    >

    > W art. 180 KP znajdziesz regulację o urlopach macierzyńskich. I tak § 5
    tegoż art. stanowi:
    "Pracownica, po wykorzystaniu po porodzie co najmniej 14 tygodni
    urlopu macierzyńskiego, ma prawo zrezygnować z pozostałej części tego
    urlopu; w takim przypadku niewykorzystanej części urlopu macierzyńskiego
    udziela się pracownikowi - ojcu wychowującemu dziecko, na jego pisemny
    wniosek."
    Z tego wynika więc, że tylko matce pracującej przysługuje urlop
    macierzyński, z którego części może ona zrezygnować na rzecz ojca. Może on
    się jednak starać o urlop wychowawczy - tu odsyłam do art.186 KP.