  • 11. Data: 2009-10-09 14:35:01
    Temat: Re: umowa przedstepna notarialna a ujawnienie w ksiedze wieczystej
    Od: kuba <p...@o...pl>

    MZ pisze:

    > Ekhm, rozwiń myśl bo coś niejasno wyszło. W skrajnym przypadku pojawi
    > się kilka wpisów w dziale III. Wg mnie to właśnie pierwszy
    > "zarejestrowany" kupujący jest chroniony, a pozostali muszą odzyskać
    > wpłacone pieniądze od oszusta, co wcale nie musi być łatwe (patrz wątek
    > Bahamy). Natomiast pierwszy może sądownie wymóc sprzedaż na warunkach
    > ustalonych w umowie przedwstępnej.

    Wytłumaczę Ci na przykładzie:

    W dniu 9.10 o godzinie 11.00 X będący właścicielem mieszkania stawia się
    w kancelarii notarialnej i sprzedaje mieszkanie A, wskutek czego A
    nabywa własność w momencie podpisania umowy.
    O godzinie 12.00 X stawia się w innej kancelarii i sprzedaje mieszkanie
    B, wskutek czego B nabywa własność, ze względu na treść art. 5 Ustawy o
    księgach wieczystych i hipotece.
    O godzinie 13.00 X stawia się w jeszcze innej kancelarii i sprzedaje
    mieszkanie C. C nabywa własność z tych samych względów, co B.

    Załóżmy, że na tym koniec.

    Mieszkanie jest własnością C, a A i B mogą sobie ścigać X-a, wpakować go
    do pierdla i walczyć co najwyższej o odszkodowanie.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 12. Data: 2009-10-09 14:38:24
    Od: kuba <p...@o...pl>

    MZ pisze:

    > To jak wg Ciebie ma wygrywać "ostatni" skoro ostatni teoretycznie
    > zawiera transakcję już po pojawieniu się wpisu?

    Nie rozumiem... Przeczytaj art. 5 i 8 Ust. o Księgach wieczystych i
    hipotece.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 13. Data: 2009-10-09 14:54:51
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    kuba pisze:

> [...]
    >
    > Mieszkanie jest własnością C, a A i B mogą sobie ścigać X-a, wpakować go
    > do pierdla i walczyć co najwyższej o odszkodowanie.

    Pozwolisz że przytoczę treść artykułu na który się powołujesz:

    Art. 5.
    W razie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w
    księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym treść księgi rozstrzyga
    na korzyść tego, kto przez czynność prawną z osobą uprawnioną według
    treści księgi nabył własność lub inne prawo rzeczowe (rękojmia wiary
    publicznej ksiąg wieczystych).

    Czyli...rzeczywiście masz rację. W takim razie kajam się, pełen podziwu
    dla uczciwości pewnego notariusza, który miał zwyczaj zaraz po
    transakcji wysyłać aplikantkę do sądu z wnioskiem o wpis. W tym momencie
    faktycznie zaczyna obowiązywać art. 8, o wyłączeniu. Ponadto przy takiej
    kasie zawsze można próbować wykorzystać art. 6 o działaniu w złej wierze
    tych kolejnych kupujących - kwestia dobrej papugi :]

    Z drugiej jednak strony patrząc na art. 12 o pierwszeństwie
    ograniczonych praw rzeczowych, to rejestrując umowę przedwstępną lepiej
    być tym pierwszym niż ostatnim.

    --
    MZ

  • 14. Data: 2009-10-09 15:14:22
    Od: kuba <p...@o...pl>

    MZ pisze:

    > Czyli...rzeczywiście masz rację. W takim razie kajam się, pełen podziwu
    > dla uczciwości pewnego notariusza, który miał zwyczaj zaraz po
    > transakcji wysyłać aplikantkę do sądu z wnioskiem o wpis.

    I bardzo dobrze, choć i to czasami nie wystarcza niestety, w takich
    ekstremalnych sytuacjach, jak z mojego przykładu. Generalnie, im
    szybciej pojawi się wzmianka o wniosku, tym lepiej. Najlepiej byłoby,
    gdyby notariusz w momencie zawarcia umowy, rejestrował to w jakimś
    centralnym systemie.

    > faktycznie zaczyna obowiązywać art. 8, o wyłączeniu. Ponadto przy takiej
    > kasie zawsze można próbować wykorzystać art. 6 o działaniu w złej wierze
    > tych kolejnych kupujących - kwestia dobrej papugi :]

    Można, ale to bardzo ciężki kawałek chleba. Zauważ, że definicja
    ustawowa złej wiary w art. 6 mocno chroni nabywcę, stwierdzając, że w
    złej wierze jest ten, kto wiedział lub z łatwością mógł się dowiedzieć,
    podczas, gdy w typowej definicji doktrynalnej zamiast "z łatwością"
    byłoby "przy zachowaniu należytej staranności".

    > Z drugiej jednak strony patrząc na art. 12 o pierwszeństwie
    > ograniczonych praw rzeczowych, to rejestrując umowę przedwstępną lepiej
    > być tym pierwszym niż ostatnim.

    Prior tempore potior iure;) choć to nie zasada bezwzględna - patrz
    choćby art. 310 KC. A jeszcze w kwestii technicznej, nie stosujemy art.
    12 wprost, a przez odesłanie z art. 20.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 15. Data: 2009-10-09 17:09:37
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> writes:

> [...]
    > na korzyść tego, kto przez czynność prawną z osobą uprawnioną według
    > treści księgi nabył własność lub inne prawo rzeczowe (rękojmia wiary

    Nie rozumiem. Zgodnie z moim naiwnym rozumiemiem tego zapisu wszyscy
    trzej nabywcy pasuja. Nie widze zapisu o kolejnosci.

    MJ

  • 16. Data: 2009-10-09 19:03:45
    Od: kam <...@...pl>

    Michal Jankowski pisze:

    > Nie rozumiem. Zgodnie z moim naiwnym rozumiemiem tego zapisu wszyscy
    > trzej nabywcy pasuja. Nie widze zapisu o kolejnosci.

    trzech właścicieli być nie może...

    KG

  • 17. Data: 2009-10-10 13:10:39
    Od: "eg" <e...@w...pl>

    Strasznie to wszystko skomplikowane.

    Ja gdzies czytalem artykul w gazecie o takiej wlasnej realnej sytuacji, jak
    jeden gosc sprzedal trzy razy ta sama nieruchomosc u roznych notariuszy
    chyba w ciagu jednego dnia, albo jakims rownie krotkim okresie, juz nie
    pamietam. Komentarz prawny byl taki, ze w takiej sytuacji "wygrywa", czyli
    zostaje wlascicielem mieszkania ten, ktorego akt notarialny jako pierwszy
    dotrze do sadu (czyli ani pierwszy, ani ostatni ktory zawarl umowe wg czasu,
    ale po prostu kwestia szybkosci notariusza i troche przypadku). Choc nie
    przytocze juz argumentacji prawnej....

    Jak zmniejszyc ryzyko? Czy sa np. jakies komercyjne ubezpieczenia od takiej
    sytuacji? Bo jednak jedyny pomysl jaki mi przychodzi do glowy to ta umowa
    przedstepna z wpisem do ksiegi wieczystej. Nikt mi tu jasno tego nie
    potwierdzil, ani nie zaprzeczyl (albo przynajmniej ja nie zrozumialem), ale
    wtedy mozna co najwyzej stracic kwote zadatku, czy tak (np. jesli tego
    samego dnia co ja zawieram umowe przedwstepna, gosc zawrze akt notarialny
    sprzedazy z innym czlowiekiem i ten akt jako pierwszy trafi do sadu)?

    Jesli dobrze rozumiem, jak pojawi sie wzmianka o czekajacej na wpis w
    ksiedze mojej umowie przedwstepnej, generalnie ja bede mial prawo do tego
    mieszkania (zakladajac ze bedzie to pierwsza wzmianka). Bo nawet gdyby inna
    osoba pozniej je kupila, zanim ja podpisze umowe glowna i zanim dotrze do
    sadu, to ze wzgledu na moje prawo wynikajace z umowy przedwstepnej bedzie to
    transakcja nie wazna, czy tak?

  • 18. Data: 2009-10-10 13:23:44
    Od: "eg" <e...@w...pl>

    i jeszcze jedno - jak myslicie lepiej kupic mieszkanie od developera czy na
    rynku wtornym powiedzmy ok. 10 lat?

    jedno pytanie oczywiscie co rodzi mniejsze ryzyko jesli chodzi o mozliwosc
    wtopienia pieniedzy? ale tez jakie inne pozaprawne zalety moze miec jedna
    lub druga opcja?

  • 19. Data: 2009-10-12 11:22:25
    Od: kuba <p...@o...pl>

    eg pisze:

> [...]
    > sadu, to ze wzgledu na moje prawo wynikajace z umowy przedwstepnej bedzie to

    Teraz uważaj - będzie ważna, ale będziesz mógł żądać uznania jej za
    bezskuteczną w stosunku do ciebie, jako że uniemożliwia uczynienie
    zadość twojemu roszczeniu, o którym strony transakcji wiedziały (art. 59
    KC).

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 20. Data: 2009-10-12 13:02:57
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    eg pisze:
> [...]
    > wtopienia pieniedzy? ale tez jakie inne pozaprawne zalety moze miec jedna

    1. rynek wtórny - mieszkanie "używane" ale zwykle wykończone (ma
    podłogi, drzwi wew, pomalowane ściany, biały montaż, kafelki itd), tyle
    że niekoniecznie dokładnie tak jak byś chciał - więc prawdopodobny
    remont, chociaż niekoniecznie.
    10 lat to mieszkanie "dojrzałe", więc choroby wieku dziecięcego budynku
    już wyszły (osiadające ściany, cieknący dach, pękające mury, krzywiące
    się okna). To również raczej uregulowana sytuacja prawna (pozakładane
    KW, wydzielona działka, ustalona wspólnota i zarządca)
    Otoczenie pewnie też już jakoś urządzone (droga dojazdowa, chodniki,
    trawniki itp). Sąsiedzi mieszkają, więc możesz sprawdzić kogo/czego się
    spodziewać. Dodatkowo 10 lat temu budowali w lepszych lokalizacjach.
    Ogólnie: dokładnie widzisz co kupujesz, pod warunkiem że dokładnie
    obejrzysz towar.
    2. rynek pierwotny - dodaj "nie" do każdego elementu punktu 1. Na plus
    fakt że chyba (ale po ostatnich zmianach nie jestem pewien) od kredytu
    na zakup mieszkania na rynku pierwotnym odsetki możesz sobie od dochodu
    odliczać. Ogólne: kupujesz wizję developera, lub mieszkanie w którym
    jeszcze wszystko się może zdarzyć.

    "Prawnie" łatwiej chyba z mieszkaniem z wtórnego - na pierwotnym często
    gęsto developer zwleka z podziałem działki (jeśli wybudował kilka
    budynków lub robi inwestycję etapami) co baaardzo nie spodoba się bankowi.

    --
    MZ