  • 1. Data: 2009-10-08 14:48:21
    Temat: mandat a sąd grodzki
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

    Witam
    Dlaczego wszyscy sie tak boją odmówić podpisania mandatu, gdy policjant straszy
    sądem.
    Czy w sytuacji bez świadków- np policjant stwierdzi ze przejechałem na
    pomarańczowo-czerwonym a ja bede tweirdził ze na zielono- pomarańczowym. Mam
    szanse na wygraną ?

  • 2. Data: 2009-10-08 15:12:49
    Temat: Re: mandat a sąd grodzki
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    BETON wrote:
> [...]
    > Czy w sytuacji bez świadków- np policjant stwierdzi ze przejechałem na
    > pomarańczowo-czerwonym a ja bede tweirdził ze na zielono-

    taką jak rzut monetą. Sedzia poduma i coś wymyśli w zależności od
    pogody, temperatuty, humoru, humoru jego żony itp itd.

  • 3. Data: 2009-10-08 19:02:06
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > Czy w sytuacji bez świadków- np policjant stwierdzi ze przejechałem na
    > pomarańczowo-czerwonym a ja bede tweirdził ze na zielono-
    > pomarańczowym. Mam szanse na wygraną ?

    Jeśli już ktoś nie przyjmie mandatu, to zwykle dostaje pocztą nakaz karny od
    sądu. Wtedy jest wielkie halo, że skazali bez rozprawy, w mniemaniu
    deliwenta. Ma 7 dni na sprzeciw. W tym momencie większość daje sobie spokój
    i odpuszcza.
    Ci co mają większą ochotę na walkę z systemem sprawiedliwości sprzeciwiają
    się i idą na rozprawę.
    Tu, jeśli policjant niczego nie sknoci, napisze "spójnie i logicznie"
    notatkę, całkiem możliwe, że uwierzą jemu, a nie tobie.
    Zostanie Ci prawo do drugiej instancji. Tam może, jak zobaczą, że obywatel
    tak mocno się broni to moooże mówi go wreszcie wysłuchają i dla spokoju
    ducha uniewinnią;) Tyle, że minie conajmniej kilkanaście miesięcy tej
    przygody.

  • 4. Data: 2009-10-08 20:00:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "BETON" <b...@m...pl> napisał w wiadomości

    Sadzę, że przyczyną są względy czysto praktyczne. Mandat z reguły nie jest
    jakoś porażająco wysoki, a koszy udowadniania swoich racji przeliczone na
    zdrowie, nerwy, stracony czas a i ewentualnego adwokata spore. Stąd prosty
    rachunek ekonomiczny podpowiada, że czasem lepiej mandat przyjąć i się "z
    koniem nie kopać". Oczywiście tak być nie powinno, ale życie czasem
    niekoniecznie jest idealne.

    Co do mocy dowodowej zeznań policjanta, to o ile nie wykażesz jakiś
    sprzeczności w jego zeznaniu, albo nie przekonasz sądu, że miał on interes
    w ukaraniu akurat Ciebie (załóżmy w przedszkolu go kopnąłeś i teraz mści
    się z pozycji swojego urzędu), to przeważnie sąd daje jednak wiarę
    policjantowi. Jest to o tyle uzasadnione, że policjant działa tylko do
    jednego błędu. Po pierwszym wykazaniu, że kłamał konsekwencje dla niego są
    o wiele poważniejsze, niż kłamstwo zwykłego obywatela.

    Oczywiście nie można tu wykluczyć jakiś nieprawidłowości, bo to tylko
    ludzie. Kilka tygodni temu była w Bułgarii afera z wymuszaniem mandatów.
    Również i w Polsce bywały takie sprawy, choć sądzę, że sporo zarzutów w tym
    zakresie jest jednak wynikiem chęci udowodnienia swojej niewinności. Tego
    typu nieprawidłowości wzmagają naciski przełożonych na nakładanie mandatów,
    czy załóżmy uznawanie ich ilości za wyznacznik jakości pracy policjantów
    prewencji - co moim zdaniem jest błędem, ale być może się na tym nie znam.

    Natomiast, jeśli już człowiek postanawia nie przyjmować mandatu, to o
    wiele - moim zdaniem - lepsze rokowanie ma nie tyle wdawanie się w spór co
    do prawdziwości zeznań policjanta, a raczej przekonanie sądu, że czyn nie
    stanowi wykroczenia z powodu istnienia okoliczności powodujących, że nie
    wyczerpano wszystkich znamion ustawowych. Jeśli nawet sąd nie przychyli się
    do naszego stanowiska, to zawsze istnieje spora szansa, ze jednak uzna, iż
    działaliśmy w stanie błędu i wymierzy niską karę.

  • 5. Data: 2009-10-08 20:20:21
    Od: kuba <p...@o...pl>

    BETON pisze:
> [...]
    > Czy w sytuacji bez świadków- np policjant stwierdzi ze przejechałem na
    > pomarańczowo-czerwonym a ja bede tweirdził ze na zielono-

    Prawdą jest niestety, że większość takich spraw jest przez sądy grodzkie
    po prostu przyklepywana po dosłownie rzuceniu okiem na akta.

    Doradzałem ostatnio wujkowi w podobnej sprawie (mandat 300 zł za
    spowodowanie kolizji). Wszystko było przez policję spartolone od samego
    początku: zeznania osoby rzekomo poszkodowanej były niespójne a wujek
    dostał z policji zawiadomienie o zaniechaniu wystąpienia z wnioskiem o
    ukaranie (coś jakby umorzenie postępowania wyjaśniającego).

    Za jakieś pół roku przychodzi wyrok nakazowy, gdzie w samej sentencji
    zawarty był nonsens. Mianowicie uznano, go winnym tego, że "zbliżył się
    do osi jezdni, wskutek czego doszło do otarcia z jadącym z naprzeciwka
    pojazdem".

    W sprzeciwie od wyroku wskazałem na to, że skoro on zbliżył się do osi
    jezdni, a doszło do otarcia, to oczywiste jest, że drugi pojazd musiał
    tę oś przekroczyć - co wskazuje właśnie na winę tego drugiego. Wnosiłem
    o umorzenie z powodu oczywistego braku podstaw obwinienia. Co prawda to
    nie przeszło, ale ostatecznie został uniewinniony. Sędzia -
    przewodniczący skrytykował całokształt działań policji w tej sprawie.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 6. Data: 2009-10-08 21:19:42
    Od: "atman" <r...@w...pl>

> [...]
    > Czy w sytuacji bez świadków- np policjant stwierdzi ze przejechałem na
    > pomarańczowo-czerwonym a ja bede tweirdził ze na zielono-

    Nie wszyscy. Parę dni temu nie przyjąłem mandatu.
    Moje zdanie naprzeciw policjanta bez świadków.
    Oddał dokumenty i zakomunikował że spotkamy się w sądzie grodzkim.
    Ano spotkamy się, jestem bardzo ciekaw co z tego wyniknie.

  • 7. Data: 2009-10-08 22:29:08
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "atman" <r...@w...pl> wrote
    > Oddał dokumenty i zakomunikował że spotkamy się w sądzie grodzkim.
    > Ano spotkamy się, jestem bardzo ciekaw co z tego wyniknie.

    Chetnie poczytamy. Jakiego typu wykroczenie? Pewnie najpierw przyjdzie
    nakaz, pilnuj terminów.

  • 8. Data: 2009-10-09 11:50:57
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > ... ja bede tweirdził ze na zielono- pomarańczowym. Mam
    > szanse na wygraną ?

    Jeśli będziesz w stanie wykazać że sygnalizator pokazywał właśnie takie
    światło to pewnie masz szansę, bo wskazywałoby to na jego uszkodzenie ;-)))

  • 9. Data: 2009-10-12 17:42:57
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (08.10.2009 22:00), Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > spore. Stąd prosty rachunek ekonomiczny podpowiada, że czasem lepiej
    > mandat przyjąć i się "z koniem nie kopać".

    Dodajmy, że często rozprawa jest jakieś kilkaset kilometrów od miejsca
    zamieszkania delikwenta.

    p. m.