eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoumowa przedstepna notarialna a ujawnienie w ksiedze wieczystej › Re: umowa przedstepna notarialna a ujawnienie w ksiedze wieczystej
    From: kuba <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa przedstepna notarialna a ujawnienie w ksiedze wieczystej
    Date: Fri, 09 Oct 2009 17:14:22 +0200

    MZ pisze:

    > Czyli...rzeczywiście masz rację. W takim razie kajam się, pełen podziwu
    > dla uczciwości pewnego notariusza, który miał zwyczaj zaraz po
    > transakcji wysyłać aplikantkę do sądu z wnioskiem o wpis.

    I bardzo dobrze, choć i to czasami nie wystarcza niestety, w takich
    ekstremalnych sytuacjach, jak z mojego przykładu. Generalnie, im
    szybciej pojawi się wzmianka o wniosku, tym lepiej. Najlepiej byłoby,
    gdyby notariusz w momencie zawarcia umowy, rejestrował to w jakimś
    centralnym systemie.

    > faktycznie zaczyna obowiązywać art. 8, o wyłączeniu. Ponadto przy takiej
    > kasie zawsze można próbować wykorzystać art. 6 o działaniu w złej wierze
    > tych kolejnych kupujących - kwestia dobrej papugi :]

    Można, ale to bardzo ciężki kawałek chleba. Zauważ, że definicja
    ustawowa złej wiary w art. 6 mocno chroni nabywcę, stwierdzając, że w
    złej wierze jest ten, kto wiedział lub z łatwością mógł się dowiedzieć,
    podczas, gdy w typowej definicji doktrynalnej zamiast "z łatwością"
    byłoby "przy zachowaniu należytej staranności".

    > Z drugiej jednak strony patrząc na art. 12 o pierwszeństwie
    > ograniczonych praw rzeczowych, to rejestrując umowę przedwstępną lepiej
    > być tym pierwszym niż ostatnim.

    Prior tempore potior iure;) choć to nie zasada bezwzględna - patrz
    choćby art. 310 KC. A jeszcze w kwestii technicznej, nie stosujemy art.
    12 wprost, a przez odesłanie z art. 20.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl