  • 1. Data: 2002-05-11 11:03:04
    Temat: szacowanie dochodu+sprawozdanie finansowe
    Od: "ont" <i...@w...pl>

    Hejka
    Czy organ podatkowy (lub kontroli skarbowej) ma prawo na do określenia
    podstawy opodatkowania w drodze oszacowania (art 23 ordynacji podatkowej), w
    przypadku, gdy sprawozdanie finansowe spółki za kontrolowany okres było
    zbadane przez biegłego, z wydaną opinią bez zastrzeżeń, i zatwierdzone przez
    walne zgromadzenie ?. Byłbym wdzięczny za odpowiedź poparta odpowiednim
    przepisem (bo sam nie znalazłem żadnego który by taką możliwość wykluczał
    lub dopuszczał) lub ewentualnym orzecznictwem (na razie sam pewną logiczną
    analizę zrobiłem, ale czy jest ona zgodna z logiką sędziów to nie wiem:).
    pozdrawiam
    ont

  • 2. Data: 2002-05-12 20:27:58
    Temat: Re: szacowanie dochodu+sprawozdanie finansowe
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik ont <i...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:abitfr$i68$...@s...man.poznan.pl...
> [...]
    > analizę zrobiłem, ale czy jest ona zgodna z logiką sędziów to nie wiem:).

    Ja też się nie spotkałem z przepisem mówiącym o przypadku wydania opinii
    przez biegłego. Ale jeżeli US znalazł coś konkretnego co pozwala pominąć
    dokumenty księgowe i ustalić zob.pod. na drodze oszacowania to chyba opinia
    biegłego nie ma tu znaczenia. Mam np. sprawę sądową, w której dwóch biegłych
    sądowych wydało przeciwstawne opinie. Czyli opinie biegłych mogą być błędne
    i US może stać na takim stanowisku.
    Myślę, że ważniejsze od opinii biegłego jest co takiego US znalazł i
    skupienie się na znalezieniu przepisów prawnych, które obalą stanowisko US.
    Bardzo dobre by było szukanie podobnych spraw w wyrokach NSA. Jeżeli nie ma
    jasnych przepisów dotyczących dokładnie tego punktu spornego to zwykle
    decyduje jakiś wyrok NSA. I jak pójdzie sprawa do NSA to oni zwykle
    podtrzymują swoje stanowisko.

    powodzenia
    WS

  • 3. Data: 2002-05-12 21:00:59
    Od: "ESka" <e...@w...pl>

    Użytkownik "ont" napisał w wiadomości

> [...]
    > przypadku, gdy sprawozdanie finansowe spółki za kontrolowany okres było
    > zbadane przez biegłego, z wydaną opinią bez zastrzeżeń, i zatwierdzone

    To, że sprawozdanie zostało zbadane przez bieglego bez zastrzeżeń nie ma
    wpływu na to co może znaleźć US.
    Inaczej urząd by nie miał po co chodzić do firm, które były badane przez
    biegłych :)
    A tak na prawdę to kontrola US a biegłego to dwie różne rzeczy. Biegły może
    nie mieć zastrzeżeń, ale prowadzi kontrolę wyrywkową, a to oznacza, że
    istenieje margines błędu. Pytanie co takiego znalazł US, że chce szacować
    podstawę opodatkowania?

    Pozdrawiam, ESka