  • 1. Data: 2009-01-21 11:51:52
    Temat: smsy w rozprawie rozwodowej
    Od: fifty <f...@o...pl>

    Witam, nie mogę znaleźć w prawie telekomunikacyjnym, czy operator GSM ma
    obowiązek przechowywać treść smsów, i przez jaki czas. Czy sąd rozpatrując
    sprawę rozwodową,na wniosek pokrzywdzonego może zażądać od operatora GSM
    *treści* smsów osoby zdradzającej i jej/jego kochanka, żeby potwierdzić zdradę
    współmałżonka?

  • 2. Data: 2009-01-21 13:52:11
    Temat: Re: smsy w rozprawie rozwodowej
    Od: Robert Jaroszuk <z...@n...tnijto.iq.pl>

    fifty wrote:
> [...]
    > rozpatrując sprawę rozwodową,na wniosek pokrzywdzonego może zażądać od
    > operatora GSM *treści* smsów osoby zdradzającej i jej/jego kochanka,

    Sąd może zarządać wszystkiego.
    A operator może spuścić taki sąd na drzewo, chyba że wcześniej
    prokuratura WYSTĄPIŁA o REJESTROWANIE konkretnych rodzajów połączeń,
    czy przesyłanych wiadomości tekstowych.

    --
    ... Robert Jaroszuk ...
    GCS/IT/O d? s: a- C++ ULB++++$ P+ L++++$ E- W++ K- N+ DI+ V-

  • 3. Data: 2009-01-21 14:13:19
    Od: "Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl>

    Użytkownik "fifty" <f...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zażądać od operatora GSM *treści* smsów osoby zdradzającej i
    > jej/jego kochanka, żeby potwierdzić zdradę współmałżonka?

    Operator nie przechowuje i nie ma prawa przechowywać SMS (podobnie jak
    nagrań rozmów) zwykłych użytkowików. Robi to tylko na uprzednie
    polecenie uprawnionych "organów" i to tylko jeżeli:

    Art. 159 Prawa telekomunikacyjnego

    1. Tajemnica komunikowania się w sieciach telekomunikacyjnych, zwana
    dalej "tajemnicą

    telekomunikacyjną", obejmuje:

    [...]

    2) treść indywidualnych komunikatów;

    [...]

    2. Zakazane jest zapoznawanie się, utrwalanie, przechowywanie,
    przekazywanie

    lub inne wykorzystywanie treści lub danych objętych tajemnicą
    telekomunikacyjną

    przez osoby inne niż nadawca i odbiorca komunikatu, chyba że:

    [...]

    2) nastąpi za zgodą nadawcy lub odbiorcy, których dane te dotyczą;

    [...]

    4) będzie to konieczne z innych powodów przewidzianych ustawą lub
    przepisami

    odrębnymi.

    --
    Telesfor BAUDOT

  • 4. Data: 2009-01-21 15:39:41
    Od: armar <a...@p...fm>

    fifty pisze:
    > Witam, nie mogę znaleźć w prawie telekomunikacyjnym, czy operator GSM ma
    > obowiązek przechowywać treść smsów, i przez jaki czas.

    Tak. Co najmniej 2 lata.
    Technicznie nie ma żadnego problemu przechowywać dłużej.
    http://technopolis.polityka.pl/2007/czy-bedziemy-pod
    sluchiwani-przez-amerykanski-system-szpiegujacy

    > Czy sąd rozpatrując sprawę rozwodową, na wniosek pokrzywdzonego
    > może zażądać od operatora GSM *treści* smsów osoby zdradzającej
    > i jej/jego kochanka, żeby potwierdzić zdradę współmałżonka?

    Powiedz, że jest terrorystką Mosadu, albo Hamasu to CIA
    dostarczy do Sądu te rozmowy. ;)
    W przypadku sprawy cywilnej na pewno można uzyskać biling,
    czyli zestawienie połączeń między numerami, jak również zestawienie
    przesyłanych wiadomości SMS.

    Możesz również rozwieść się bez orzekania o winie.
    Trochę mniej nerwowo...

    --
    Pozdrawia Marek

  • 5. Data: 2009-01-21 16:21:03
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    armar pisze:
    > Tak.
    Nie.
    > Co najmniej 2 lata.
    Dotyczy to tylko danych transmisyjnych, ale już nie treści
    poczty elektronicznej.

    Zapodałeś link do info a sam go nie przeczytałeś.
    --
    Krzysiek

  • 6. Data: 2009-01-21 19:00:14
    Od: armar <a...@p...fm>

    Krzysztof 45 pisze:
    > Nie.

    A jednak. :)

    > Dotyczy to tylko danych transmisyjnych, ale już nie treści
    > poczty elektronicznej.

    Chodziło o SMS, a nie o e-mail!

    > Zapodałeś link do info a sam go nie przeczytałeś.

    "Według prawa telekomunikacyjnego przedsiębiorcy mają *obowiązek*
    przechowywać dane o ruchu, połączeniach i lokalizacji *urządzeń*
    w *komunikacji* elektronicznej, czyli o naszej działalności w *sieci*,
    przez okres 2 lat.
    Dotyczy to *wszystkich danych transmisyjnych*, ale już nie treści
    poczty elektronicznej."
    Czyli jeśli wysyłali przez komórki wiadomości w formie e-mail,
    to masz rację, że treść tych wiadomości nie będzie wprost dostępna.
    Treść jest jednak dostępna w innym miejscu, gdzie polski Sąd
    (jeszcze) dostępu nie ma:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Echelon
    Z tego co pamiętam, to było podpisane przez nasz Rząd
    stosowne porozumienie w sprawie walki z terrorem
    (wprowadzone w związku z wyburzeniem w stanach WTC1, WTC2 i WTC7).
    Wiem, że to nieładnie nie podawać linka, ale teraz nie znajdę.

    --
    Pozdrawia Marek

  • 7. Data: 2009-01-21 19:25:50
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    armar pisze:
> [...]

    > Czyli jeśli wysyłali przez komórki wiadomości w formie e-mail,
    > to masz rację, że treść tych wiadomości nie będzie wprost dostępna.
    Treść SMSa to nie dane transmisyjne.
    --
    Krzysiek

  • 8. Data: 2009-01-21 19:53:58
    Od: armar <a...@p...fm>

    Krzysztof 45 pisze:

    > Treść SMSa to nie dane transmisyjne.

    Jakimi więc danymi transmitowanymi w sieci operatora
    telefonii komórkowej jest SMS, jeśli nie danymi transmisyjnymi?

    --
    Pozdrawia Marek

  • 9. Data: 2009-01-21 19:57:38
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    armar wrote:

    > Jakimi więc danymi transmitowanymi w sieci operatora
    > telefonii komórkowej jest SMS, jeśli nie danymi transmisyjnymi?

    DLa SMSa danymi transmisyjnymi będzie czas nadania, numer wysyłający,
    numer wysyłany, Numer SMSC, długość i jeszcze parę innych mniej
    istotnych danych związanych wyłącznie z siecią.

    M.

  • 10. Data: 2009-01-21 20:03:17
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "fifty" <f...@o...pl> wrote
    > obowiązek przechowywać treść smsów, i przez jaki czas.

    nie ma, chyba, że _wcześniej_ uprawniony organ tego zażądał np. ABW