  • 1. Data: 2009-01-20 20:37:36
    Temat: Postanowienie prokuratora o umorzeniu postępowania.
    Od: "pokrzywdzony" <p...@o...pl>

    Witam,

    Dostałem postanowienie o umorzeniu, i w głowie mi się nie mieści, że sprawcy
    pozostaną bezkarni.
    Chciałbym się odwołać ale nie wiem jak to zrobić. Poniżej wklejam treść
    całego pisma, przepisałem je dokładnie słowo w słowo, poprawiłem tylko błędy
    ortograficzne i literówki. Czy ktoś z Was mi poradzi jak napisać zażalenie?
    Co o tym sądzicie, to normalne, że prokurator wydał takie postanowienie?
    Może jestem zaślepiony przez emocje...?

    Z góry bardzo dziękuję za pomoc,
    Pokrzywdzony

    Prokuratura Rejonowa
    Sygnatura akt [nr]

    Postanowienie
    o umorzeniu dochodzenia.

    Dnia [Data]

    Imię i Nazwisko - Zastępca Prokuratora Rejonowego w Nazwa Miasta, w sprawie
    przeciwko Imię i Nazwisko nr1 i Imię i Nazwisko nr2, podejrzanym o
    popełnienie czynów z art. 291 par. 1 kk i inne.

    -na podstawie art. 17 par. 1 pkt. 1 i 3 kpk i art. 322 par. 1 kpk,

    postanowił:

    1. Umorzyć dochodzenie w sprawie przeciwko nr1, podejrzanemu o to, że we
    wrześniu 2007 r. w Nazwa Wsi, gm. Nazwa Gminy, nabył od nr2, części
    ładowacza w postaci siłownika, oraz sworznia, wartości nie mniejszej niż
    1020 złotych, wiedząc o tym, że zostały one uzyskane za pomocą czynu
    zabronionego, czym działał na szkodę Imię i Nazwisko, tj. o popełnienie
    czynu z art. 291 par. 1 kk - wobec znikomej szkodliwości społecznej tego
    czynu.

    2. Umorzyć dochodzenie w sprawie przeciwko nr2, podejrzanemu o to, że we
    wrześniu 2007 r. w Nazwa Wsi, gm. Nazwa Gminy, pomógł w zbyciu części
    ładowacza w postaci siłownika oraz sworznia, wartości nie mniejszej niż 1020
    złotych, wiedząc o tym, że zostały one uzyskane za pomocą czynu
    zabronionego, czym działał na szkodę Imię i Nazwisko, tj. o popełnienie
    czynu z art. 291 par. 1 kk - wobec braku dowodów popełnienia przez
    podejrzanego zarzucanego jemu czynu.

    3. Umorzyć dochodzenie w sprawie kradzieży we wrześniu 2007 r. w Nazwa Wsi,
    bm. Nazwa Gminy, części do ładowacza w postaci stopy, 2 węży ciśnieniowych,
    zaślepki, wartości nie mniejszej niż 1020 złotych, na szkodę Imię i
    Nazwisko, tj. o czyn z art. 278 par. 1 kk - wobec niewykrycia sprawcy(ów)
    tego czynu.

    4. Uchylić środek zapobiegawczy ................ zastosowany względem
    podejrzanego ........ postanowieniem Sądu .......... w ................... z
    dnia .............

    5. Dowody rzeczowe ...................

    6. Uchylić postanowienie z dnia ......... w przedmiocie zabezpieczenia
    majątkowego ...........

    7. Wystąpić do Sądu ............. w .. z wnioskiem o ........

    UZASADNIENIE

    W dniu 21 listopada 2007 r. Imię i Nazwisko powiadomił Komendę Powiatową
    Policji w Nazwa Miejscowości o tym, że w dniu 28 września 2007 r. stwierdził
    kradzieże części ładowacza w postaci stopy, 2 węży ciśnieniowych, zaślepki,
    wartości nie mniejszej niż 1020 złotych. Po wezwaniu policji ustalono, że
    niektóre części są zamontowane w ładowaczu nr1. Wymieniony oddał
    pokrzywdzonemu obudowę stopy, albowiem podzespoły wewnętrzne nie były
    własnością pokrzywdzonego. Pozostałe części zobowiązał się zwrócić w dniu
    następnym, czego nie wykonał.
    Nr1 przedstawiono zarzut, że we wrześniu 2007 r., w Nazwa Wsi, gm. Nazwa
    Gminy, nabył od nr2, części ładowacza w postaci siłownika, oraz sworznia,
    wartości nie mniejszej niż 1020 złotych, wiedząc o tym, że zostały one
    uzyskane za pomocą czynu zabronionego, czym działał na szkodę Imię i
    Nazwisko, tj. o popełnienie czynu z art. 291 par. 1 kk. W czasie
    przesłuchania w charakterze podejrzanego przyznał się do popełnienia
    zarzucanego jemu czynu i wyjaśnił, iż posiada ładowacz produkcji czeskiej, w
    którym był zepsuty jeden z siłowników. O tym problemie rozmawiał z nr2, że
    spróbuje załatwić taką część. Ustalili cenę na kwotę 20 złotych, co miało
    stanowić zwyczajowy przyjęty koszt 1/2 litra alkoholu. Podejrzany zdawał
    sobie sprawę z faktu, że może być ona uzyskana za pomocą czynu zabronionego,
    albowiem wiedział, że jest zdecydowanie zaniżona cena. Pewnego dnia, czasu
    nie był w stanie podać, nr2, przyniósł siłownik i sworzeń. Podejrzany
    zamontował go w swoim ładowaczu, ale wobec tego, iż nie działał on
    prawidłowo, zdemontował go, a następnie zwrócił te części pokrzywdzonemu.
    W związku z treścią tych wyjaśnień, w dniu 17 grudnia 2008 r. przedstawiono
    nr2 zarzut, że we wrześniu 2007 r. w Nazwa Wsi, bm. Nazwa Gminy, pomógł w
    zbyciu, części ładowacza w postaci siłownika, oraz sworznia, wartości nie
    mniejszej niż 1020 złotych, wiedząc o tym, że zostały one uzyskane za pomocą
    czynu zabronionego, czym działał na szkodę Imię i Nazwisko, tj. o
    popełnienie czynu z art. 291 par. 1 kk. Przesłuchany w charakterze
    podejrzanego nie przyznał się do popełnienia zarzucanego jemu czynu i
    wyjaśnił, że nie dokonał kradzieży na szkodę Imię i Nazwisko i nie
    przekazywał żadnych części nr1. Nie wie także, kto mógł dokonać tej
    kradzieży.
    W tym stanie rzeczy jego stanowisko nr1 nie budzi żadnych wątpliwości.
    Jednakże przyjąć należy, że stopień społecznej szkodliwości tych czynów jest
    znikomy.
    Podnieść nade wszystko należy, że nr1 nie był w przeszłości karany. Przyznał
    się do popełnienia zarzucanego jemu czynu i wyraził skruchę, a także zwrócił
    części, które otrzymał od innej osoby, albowiem nie można z całą
    stanowczością stwierdzić, że był to współpodejrzany, nr2. Dodać przy tym
    należy, że bardzo ostrożnie trzeba podchodzić do oceny różnicy wartości
    skradzionych części, a ceną siłownika ze sworzniem podanym przez nr1,
    albowiem rzeczą powszechnie znaną jest fakt, że na terenach wiejskich
    "monetą obiegową" nie jest realna wartość usługi, czy przedmiotu, a
    równowartość butelki alkoholu.
    Mając na uwadze wszystkie okoliczności tej sprawy przyjąć należy, że było to
    zdarzenie incydentalne w życiu nr1. Prowadzone postępowanie w tej sprawie,
    styczność z organami ścigania i obowiązującymi procedurami powodować powinno
    to, że cele prewencji szczególnej zostały osiągnięte, a postawa podejrzanego
    przed i po popełnieniu tego czynu daje gwarancję, że w przyszłości nie
    popełni on czynu zabronionego.
    Brak dowodów na to, że pomocnikiem paserstwa nr1 był nr2, który przesłuchany
    w charakterze podejrzanego zaprzeczył wyjaśnieniom wymienionego wyjaśniając,
    że z kradzieżą i przekazaniem tych części nie miał nic wspólnego. Innych
    dowodów oprócz odmiennie brzmiących wyjaśnień współpodejrzanych, nie
    ujawniono. Zgodnie zatem z zasadą wyrażoną w art. 5 par. 2 kpk, iż nie
    dające rozstrzygać się wątpliwości należy tłumaczyć na korzyść podejrzanego,
    postępowanie w tym zakresie należy umorzyć wobec braku dowodów popełnienia
    przez podejrzanego zarzucanego jemu czynu.
    Postępowanie przygotowawcze prowadzone w tej sprawie nie dało odpowiedzi na
    pytanie kto dokonał kradzieży części do ładowacza w postaci stopy, 2 węży
    ciśnieniowych, zaślepki, wartości nie mniejszej niż 1020 złotych, na szkodę
    Imię i Nazwisko. Nie ulega wątpliwości, że kradzież ta miała na celu
    uzyskanie części zamiennych do podobnych sprzętów rolniczych posiadanych
    przez miejscowych rolników. Trudności, a nawet brak możliwości ustalenia
    tych sprawców powoduje brak indywidualnych cech części, a także różnica w
    czasie pomiędzy przyjętą datą zdarzenia a faktycznym zawiadomieniem organów
    ścigania. Pomimo jednak tego, po uprawomocnieniu się niniejszego
    postanowienia, czynności wykrywcze w tej sprawie będą nadal kontynuowane.
    Wobec powyższego, należało postanowić jak na wstępie.

    Podpis
    Zastępca Prokuratora Rejonowego.

    Pouczenie:

    1. Pokrzywdzonemu oraz instytucji wymienionej w art. 305 par 4 przysługuje
    zażalenie na postanowienie o odmowie wszczęcia śledztwa, a stronom - na
    postanowienie o jego umorzeniu. Uprawnionym do złożenia zażalenia
    przysługuje prawo przejrzenia akt. (art. 306 par. 1 kpk).
    Przepisy dotyczące zażaleń na postanowienia sądu stosuje się odpowiednio do
    zażaleń na postanowienia prokuratora i prowadzącego postępowanie
    przygotowawcze.
    Na postanowienie prokuratora przysługuje zażalenie do sądu właściwego do
    rozpoznania sprawy, chyba że ustawa stanowi inaczej.
    W sprawach z oskarżenia prywatnego zażalenie na postanowienie prokuratora o
    odmowie wszczęcia lub o umorzeniu postępowania przygotowawczego rozpoznaje
    prokurator nadrzędny, jeżeli postanowienie zapadło z uwagi na brak interesu
    społecznego w ściganiu z urzędu sprawcy.
    Zażalenie na postanowienie prowadzącego postępowanie przygotowawcze, jeżeli
    nie jest nim prokurator, rozpoznaje prokurator sprawujący nadzór nad tym
    postępowaniem. (art. 465 par 1 - 3 kpk).
    Uchylając postanowienie o umorzeniu postępowania przygotowawczego lub
    odmowie jego wszczęcia, sąd wskazuje powody uchylenia, a w miarę potrzeby
    także okoliczności, które należy wyjaśnić, lub czynności, które należy
    przeprowadzić. Wskazania te są dla prokuratora wiążące.
    Jeżeli prokurator nadal nie znajduje podstaw do wniesienia aktu oskarżenia,
    wydaje ponownie postanowienie o umorzeniu postępowanie lub odmowie jego
    wszczęcia. W taki przypadku pokrzywdzony, który wykorzystał uprawnienia
    przewidziane w art. 306 par. 1, może wnieść akt oskarżenia, określony w art.
    55 par. 1 - o czym należy go pouczyć.
    W razie wniesienia przez pokrzywdzonego aktu oskarżenia prezes sądu przesyła
    jego odpis prokuratorowi, wzywając go do nadesłania w terminie 14 dni akt
    postępowania przygotowawczego. (art. 330 par. 1 - 3 kpk).
    Inny pokrzywdzony tym samym czynem może do rozpoczęcia przewodu sądowego na
    rozprawie głównej przyłączyć się do postępowania (art. 55 par. 3 kpk).

    2. Na rozstrzygnięcie co do dowodów rzeczowych zażalenie przysługuje również
    osobie, od której odebrano przedmioty lub która zgłosiła do nich roszczenia
    (art. 55 par 3 kpk).

    3. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem prokuratora, który wyda
    postanowienie.
    Termin do wniesienia zażalenia wynosi 7 dni od daty doręczenia odpisu
    postanowienia i jest zawity. Zażalenie wniesione po terminie jest
    bezskuteczne (art. 122 par. 1 i 2 i art. 460 kpk).

    Zarządzenie:

    1. Stosownie do art. 100 par. 2 kpk doręczyć odpis postanowienia:
    - podejrzanemu: nr1 i nr2 - adres w katach sprawy.
    - obrońcy podejrzanego:
    - pokrzywdzonemu: Imię i Nazwisko - adres w aktach sprawy.
    - pełnomocnikowi pokrzywdzonego:

    2. Przesłać nakaz zwolnienia:

    3. O uchyleniu środka zapobiegawczego w postaci ...... zawiadomić:

    4. Po uprawomocnieniu się postanowienia:
    - na zasadzie art 21. par 1 kpk zawiadomić o umorzeniu: ...................
    - zawiadomić o uchyleniu postanowienia o zabezpieczeniu: ............

    5. Zawiadomić składającego zawiadomienie o przestępstwie, jeżeli nie jest
    pokrzywdzonym (art. 305 par. 4 kpk): o odmowie wszczęcia śledztwa osobę
    wnoszącą zawiadomienie:

    Podpis
    Zastępca Prokuratora Rejonowego

  • 2. Data: 2009-01-20 20:55:27
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    pokrzywdzony pisze:

> [...]

    > Na postanowienie prokuratora przysługuje zażalenie do sądu właściwego do
    > rozpoznania sprawy, chyba że ustawa stanowi inaczej.

    To.

    --
    @2009 Johnson
    Tak wielka jest twa wolność, jak wielkie twe opanowanie.

  • 3. Data: 2009-01-21 12:08:21
    Od: "pokrzywdzony" <p...@o...pl>

    > To.

    Dziękuję za odpowiedź:)

    Trochę ochłonąłem i całą sprawę przemyślałem.
    No i w związku z tym mam kolejne pytanie... Nie chciałbym aby Ci panowie
    "poszli siedzieć" ale chciałbym dostać od nich odszkodowanie za utracone
    korzyści wynikające z faktu braku ładowacza, który był mi potrzebny.
    Co powinienem zrobić? Zażalenie na postanowienie prokuratora z zaznaczeniem
    mojego roszczenia, czy może dać temu spokój a złożyć pozew w sądzie
    cywilnym?
    Co o tym sądzicie? Ma to szansę powodzenia? Jest szansa na zasądzenie
    odszkodowania od pana nr 1 lub nr 2? Czy przed wniesieniem pozwu powinienem
    ich najpierw wezwać do dobrowolnej zapłaty odszkodowania?

    Będę bardzo wdzięczny za pomoc.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-01-22 09:16:42
    Od: Green <z...@u...gazeta.pl>

    W artykule <gl73b3$boc$1@atlantis.news.neostrada.pl> pokrzywdzony napisal(a):

    > Będę bardzo wdzięczny za pomoc.
    > Pozdrawiam

    Czarno widzę taki obrót sprawy, skoro czyn nosi znamiona "niewielkiej
    szkodliwości społecznej". ;)

    Ja bym sie z nimi umówił na litra gorzały,( bo jest was chłopów trzech!)
    i po sprawie. :)

    --
    Pozdr.