  • 1. Data: 2004-06-01 22:48:21
    Temat: samochód - nabycie wewnątrzwspólnotowe i sprzedaż przed 1-szą rejestracją...
    Od: "XHS" <x...@t...pl>

    Kupiłem samochód w Niemczech, zapłaciłem akcyzę, zrobiłem przegląd.
    Jednak chciałbym ów samochód sprzedać - i niech nowy właściciel zarejestruje
    go na siebie (dokona 1-szej rejestracji)...

    w UC powiedzieli mi, że to niemożliwe - że będę musiał ponownie płacić
    akcyzę, itd...
    że najlepszym w tym przypadku wyjściem jest zarejestrowanie auta na siebie
    (a to wiąże się z opłatami ok. 1000 PLN), a dopiero potem jego sprzedaż....

    Tymczasem czytam sobie:

    Art. 82, ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r.o podatku akcyzowym
    (Dz. U. Nr 29, poz. 257)

    punkty: 4 i 5
    4. Podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego jest obowiązany przy
    dokonywaniu rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym przedstawić,
    wydany przez właściwego naczelnika urzędu celnego, dokument potwierdzający
    zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

    5. W przypadku sprzedaży samochodu przed jego pierwszą rejestracją przez
    podatnika, o którym mowa w ust. 4, podatnik ten jest obowiązany przekazać
    nabywcy dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

    Zatem... jak to w końcu jest?

    Bo na chłopski rozum myślałem sobie, że mogę przecież sprzedać samochód -
    przekazać nabywcy dokumenty (potwierdzenie zapłacenia akcyzy) i wsio?

  • 2. Data: 2004-06-02 06:15:01
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Wed, 2 Jun 2004 00:48:21 +0200, na pl.soc.prawo, XHS napisał(a):

    > Zatem... jak to w końcu jest?
    >
    > Bo na chłopski rozum myślałem sobie, że mogę przecież sprzedać samochód -
    > przekazać nabywcy dokumenty (potwierdzenie zapłacenia akcyzy) i wsio?

    Tak jak w ustawie.
    US nie ma racji.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2004-06-02 08:46:44
    Od: "XHS" <x...@t...pl>

    > Tak jak w ustawie.
    > US nie ma racji.

    Chyba UC ?
    a możesz coś więcej na ten temat?
    ta ustawa o podatku akcyzowym jest maksymalnie schrzaniona i niespójna :(

  • 4. Data: 2004-06-02 09:30:40
    Od: "XHS" <x...@t...pl>

    Generalnie chodzi mi w skrócie o to, że chcę sprzedać samochód przed jego
    1-szą rejestracją w Polsce, przy czym umowa K-S od Niemca jest na mnie,
    opłaciłem również akcyzę.
    Teraz chciałbym sporządzić umowę K-S z osobą z Polski, która przejmie
    wszelkie dokumenty i dokona 1-szej rejestracji już na siebie....

    w UC powiedzieli mi, że to niemożliwe w w/w sposób i mam 2 wyjścia:

    1. zarejestrować samochód na siebie i dopiero potem go sprzedać..

    2. zarejestrować się w UC jako płatnik podatku akcyzowego w postaci osoby
    fizycznej i opłacić akcyzę od sprzedaży! w kraju...

    oba w/w rozwiązania mnie nie satysfakcjonują......

    poniżej art 82. ustawy o podatku akcyzowym - interesujący jest punkt nr 5:

    Art. 82. 1. Sprzedający jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze
    kwoty akcyzy od dokonywanej odsprzedaży samochodu osobowego.

    2. W przypadku wystawienia przez podatnika faktury, w której została
    wykazana kwota akcyzy, jest on obowiązany zapłacić akcyzę także wówczas, gdy
    dana sprzedaż nie była objęta obowiązkiem podatkowym albo została zwolniona
    z podatku.

    3. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego podstawą
    opodatkowania jest kwota, jaką nabywca jest obowiązany zapłacić.