  • 21. Data: 2003-11-26 09:56:21
    Temat: Re: rewizja bez nakazu ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale jak to?
    > Przecież akademik to nie jest "zwykły" teren uczelni. W końcu płacę za
    > lokal i w nim mieszkam, jestem zameldowany, to coś jak hotel.
    > Czy można dostać nakaz na cały hotel? albo na cały akademik?
    > Czy mogą sobie wejść jak chcą wszędzie bez choćby cienia podejrzenia i
    > przetrzepać mi pokój?

    Toteż właśnie piszę, że nie mogą. Nakaz przeszukania na cały hotel
    widziałem już niejednokrotnie. Ale to dotyczy przestrzeni ogólnodostępnych
    i pustych pokoi. W tych zasiedlonych, to generalnie legitymuje się zastane
    osoby i jeśli nic nie wskazuje na to, że mają jakikolwiek związek ze
    sprawą, to co najwyżej grzecznie pyta, czy poza ich rzeczami w pokoju nie
    znajdują się inne przedmioty. Przeszukanie, to musiał by być nowy
    protokół, albo wzmianka w dotychczasowym, że pouczono osoby o prawie do
    zażalenia i tak dalej.

  • 22. Data: 2003-11-26 11:52:18
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

    > Generalnie Policja ma prawo niemal wszędzie wejść na przeszukanie na
    > podstawie nakazu kierownika jednostki lub nawet legitymacji służbowej.

    W przypadkach "nie cierpiących zwłoki" - tak. Ale chyba nie jest takim
    przypadkiem ktoś, kto jest podejrzewany o używanie nielegalnego
    oprogramowania?

    > Co do przybierania innych osób do kontroli, to Policjant ma prawo przybrać
    > biegłego, specjalistę albo nawet postronną osobę. Wzmiankuje się o tym w
    > protokole i tyle.

    No właśnie, który artykuł to precyzuje?
    Bo możnaby pomyśleć, że obcy ludzie mogą bez nakazu prokuratora szwędać się
    po naszych domach, jeśli tylko polcjant uzna kogoś takiego za osobę
    przydatną w czasie rewizji.

    Pzdr

    A.

  • 23. Data: 2003-11-28 17:03:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > W przypadkach "nie cierpiących zwłoki" - tak. Ale chyba nie jest takim
    > przypadkiem ktoś, kto jest podejrzewany o używanie nielegalnego
    > oprogramowania?

    A to zależy od okoliczności. Zasadniczo uważam, że nie. W niektórych
    przypadkach jednak może tak być, na przykład w wypadku uzyskania o nim
    informacji na podstawie ruchu w sieci.

> [...]
    się
    > po naszych domach, jeśli tylko polcjant uzna kogoś takiego za osobę

    W odniesieniu do czynności procesowych, to będzie art. 193 kpk. W
    odniesieniu do czynności administracyjno-porządkowych art. 15 ust. o
    Policji.

  • 24. Data: 2003-11-30 17:09:47
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

    > A to zależy od okoliczności. Zasadniczo uważam, że nie. W niektórych
    > przypadkach jednak może tak być, na przykład w wypadku uzyskania o nim
    > informacji na podstawie ruchu w sieci.

    Przypadek w stylu "właśnie namierzyliśmy ściąganie pirackiej kopii na
    gorącym uczynku"? Tylko jak uzasadnić podejrzenie, że ktoś właśnie ściąga
    pirata? Policja instaluje edonkeya z lewymi kopiami i patrzy kto się
    podłącza? ;-)

    Ale w przypadku kogoś, kto używa pirackich programów nie generując przy tym
    żadnego ruchu w sieci, nawet ten numer nie przejdzie.

    > W odniesieniu do czynności procesowych, to będzie art. 193 kpk.

    Obawiam się tylko, że w przypadku o którym mówimy, przedstawiciel BSA byłby
    bardziej stroną w sprawie niż niezależnym ekspertem.

    Pzdr

    A.

  • 25. Data: 2003-11-30 20:26:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale w przypadku kogoś, kto używa pirackich programów nie generując przy
    tym
    > żadnego ruchu w sieci, nawet ten numer nie przejdzie.

    Niekoniecznie. Przychodzi człowiek i mówi:
    - Kowalski w tej chwili używa nielegalnego programu.

    > Obawiam się tylko, że w przypadku o którym mówimy, przedstawiciel BSA
    byłby
    > bardziej stroną w sprawie niż niezależnym ekspertem.

    Ale orzecznictwo poszło w tym kierunku, że ZAiKS, ZPAV i inne temu podobne
    organizacje wydają opinie. Osobiście jestem sceptycznie do tego pomysłu
    nastawiony, ale takie są wytyczne Prokuratury Generalnej w tej sprawie.

  • 26. Data: 2003-12-01 10:13:42
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

    > tym
    > >
    > Niekoniecznie. Przychodzi człowiek i mówi:
    > - Kowalski w tej chwili używa nielegalnego programu.

    Czy jeśli powie: "Kowalski używa radia, które ktoś ukradł mi z samochodu" -
    to też mogą mu wejść do domu bez nakazu?
    Pamiętam sprawę sprzed kilku lat, gdy pewien Irlandczyk mieszkający w
    Warszawie przyuważył złodzieja, i śledził go aż do drzwi jego domu. Gdy
    zgłosił to od razu na policję, okazało się, że bez nakazu wejść nie mogą.
    Z tego co wiem, prawo nie rozróżnia też rangi osób składających doniesienie:
    nie ma znaczenia czy fakt zgłosi Kowalski, BSA czy Arcybiskup. Popraw mnie
    jeśli się mylę.

    Pzdr

    A.

  • 27. Data: 2003-12-01 18:26:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czy jeśli powie: "Kowalski używa radia, które ktoś ukradł mi z
    samochodu" -
    > to też mogą mu wejść do domu bez nakazu?

    Jak najbardziej. Z tym, że jak się okaże, że kłamał, to czeka go
    odpowiedzialność karna z art. 233 kk.

> [...]
    > Warszawie przyuważył złodzieja, i śledził go aż do drzwi jego domu. Gdy
    > zgłosił to od razu na policję, okazało się, że bez nakazu wejść nie

    Nie mogę odpowiadać za niedouczenie niektórych Policjantów. Co do zasady
    takie zeznanie stanowi podstawę do przeszukania bez nakazu prokuratora.
    tylko trzeba przesłuchać w charakterze świadka Irlandczyka.

> [...]
    doniesienie:
    > nie ma znaczenia czy fakt zgłosi Kowalski, BSA czy Arcybiskup. Popraw

    Generalnie masz rację. Ewentualne rozbieżności mogą wynikać z treści
    zeznania, bo niekiedy sytuacja różni się szczegółami niezauważalnym dla
    laika, a bardzo ważnymi dla meritum sprawy.