  • 1. Data: 2003-11-24 19:57:51
    Temat: forma czynnosci prawnych po nowelizacji
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Chyba juz bylo ale zapodaje:

    Przepisów o formie pisemnej przewidzianej dla celów dowodowych nie stosuje
    się do czynności prawnych w stosunkach między przedsiębiorcami.
    To nowy art 74 par. 3 KC.

    Tak sobie mysle, ze moze to znaczyc, iz:

    1) przedsiebiorcow nie obowiazuja w takim razie ograniczenia dowodowe
    wynikajace z art. 74 par. 1 (cyt: Zastrzeżenie formy pisemnej bez rygoru
    nieważności ma ten skutek, że w razie niezachowania zastrzeżonej formy nie
    jest w sporze dopuszczalny dowód ze świadków ani dowód z przesłuchania stron
    na fakt dokonania czynności.)

    No i jest to "ulatwienie" dla przedsiebiorcow. Tylko po co?
    To, ze i tak wiekszosc czynnosci miedzy nimi jest pisemna, a juz na pewno
    takie
    ktore ustawa chce miec na pisemie ad eventum..?
    W tym przypadku nie rozumiem ratio legis.

    2) przedsiebiorcow nie obowiazuje art. 73 par 1 (Jeżeli ustawa zastrzega dla
    czynności prawnej formę pisemną czynność dokonana bez zachowania
    zastrzeżonej formy jest nieważna tylko wtedy, gdy ustawa przewiduje rygor
    nieważności.)

    No i tu bym rozumial, ze jest to dodatkowe "obostrzenie" dla
    przedsiebiorcow. Gdzie bowiem ustawa mowi o formie pisemnej, tam
    niezachowanie jej przez przedsiebiorce bedzie traktowane ad solemnitatem.
    Tylko po co prawde powiedziawszy i w tym przypadku nie wiem..

    Te dywagacje pewnie bylyby niecelowe, gdybym byl praktykiem albo przeczytal
    uzasadnienie do nowelizacji, co pewnie uczynie.

    Ale moze ktos chcialby sie wypowiedziec na temat nowych (od wrzesnia 2003)
    przepisow o formie czynnosci prawnej?
    Uchylony zostal takze przepis o formie pisemnej dla czynnosci p/w 2000 zl,
    moze i dlatego ze jest w wiekszosci konsumowany przez przepisy szczegolne
    np.
    o sprzedazy konsumenckiej.
    Ale po co?

    pozdrawiam
    mdr

  • 2. Data: 2003-11-24 20:38:19
    Temat: Re: forma czynnosci prawnych po nowelizacji
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    Mateusz Dr wrote:
> [...]
    > czynności prawnej formę pisemną czynność dokonana bez zachowania
    > zastrzeżonej formy jest nieważna tylko wtedy, gdy ustawa przewiduje rygor

    dlaczego nie? Art.74§3 nie wyłącza stosowania art.73§1. Byłoby to bez
    sensu - z jednej strony nie ma ograniczeń dowodowych jeśli zastrzeżenie
    formy pisemnej bez rygoru nieważności, a więc takie muszą istnieć, a z
    drugiej piszesz, że niezachowanie formy pisemnej przez przedsiębiorców
    zawsze powodowało będzie nieważność. To po co zniesienie ograniczeń
    dowodowych? Art.74§3 wyłącza tylko stosowanie §1 i 2 tego artykułu.

> [...]
    > moze i dlatego ze jest w wiekszosci konsumowany przez przepisy szczegolne

    Bo konsument - przedsiębiorca - jak sam napisałeś, choć nie we
    wszystkich przypadkach, a między przedsiębiorcami nie ma ograniczeń
    dowodowych. Ale dlaczego takiego wymogu nie ma być dla stosunków
    konsument-konsument?

    KG

  • 3. Data: 2003-11-24 21:23:31
    Temat: Odp: forma czynnosci prawnych po nowelizacji
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik kam <X...@X...onet.plX> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@X...onet.plX...

    > dlaczego nie? Art.74§3 nie wyłącza stosowania art.73§1.

    Art. 74 par. 1 pozostaje w zwiazku z art. 73, jest niejako jego nieodzownym
    uzupelniem.
    Art. 73 bez art. 74 par. 1 prawadzilby do wniosku, iz zastrzezenie formy
    pisemnej bez rygoru
    niewaznosci jest rowne nie zastrzezeniu tej formy w ogole i bylby dziwacznym
    troche przykladem
    na lex imperfecta.

> [...]
    > formy pisemnej bez rygoru nieważności, a więc takie muszą istnieć, a z
    > drugiej piszesz, że niezachowanie formy pisemnej przez przedsiębiorców

    To co napisalem 1) 2) to alternatywa albo - albo.

    To po co zniesienie ograniczeń
    > dowodowych? Art.74§3 wyłącza tylko stosowanie §1 i 2 tego artykułu.

    Chyba tak, ale to jest wykladnia gramatyczna?

    No wlasnie, dlaczego?

    pozdrawiam
    mdr