  • 11. Data: 2005-07-20 11:00:09
    Temat: Re: [pyt] Fotografowanie miejsca wypadku
    Od: "eFTe" <f...@b...tego.wp.pl>

    news:dbjl30$epm$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Policjant pełniący służbę niekoniecznie musi być osobą powszechnie
    > znaną, toteż jednak wymagana jest jego zgoda.

    To nie ma nic do rzeczy. Zarowno bycie osoba powszechnie znana, jak i fakt
    ze zdjecie dokonano "w zwiazku z pelnieniem funkcji publicznych" powoduje ze
    nie trzeba zezwolenia. Nie trzeba jednoczensie "pelnic" i "byc znana",
    wystarczy jedno badz drugie. Znajdz mi aktora/piosenkarza ktory "pelni
    funkcje" :D Tak mnie uczyli na studiach (sedzia trybunalu konstytucyjnego) i
    tego sie trzymam :) Tak zreszta to funkcjonuje, np. nikt sie nie pyta
    adwokata, prokuratora, sedziego, policjanta czy moze jego zdjecie
    opublikwoac. Co innego z aktorami/piosemkarzami/politykami - tutaj
    faktycznie decyduje ze "sa publicznie znani"

    pzdr
    eFTe

  • 12. Data: 2005-07-20 11:05:27
    Od: "eFTe" <f...@b...tego.wp.pl>

    Użytkownik "Dzejes" <h...@h...pl> napisał w wiadomości

    > Pytanie gdzie przebiega granica.

    Nie chodzi o mozliwosc rozpoznania (na marginesie: ja potrafie rozpoznac
    wszytkich ludzi z oczami zaslonietymi czarnym paskiem :), a o to czy dana
    osoba jest glownym tematem zdjecia. Jezeli znalazla sie przypadkowo np. tlum
    wokol fotografowanej osoby, to juz nie ona jest trescia zdjecia.

    Jak jest z demonstracjami to szczerze mowiac nie wiem. Na chlopski rozum:
    ludzie demonstruja wlasnie po to aby sie pokazac, a nie chronic wlasna
    prywatnosc. Zreszta znajdz mi reportera prasowego ktory pyta demonstrantow o
    mozliwossc publikacji :D

    pzr
    eFTe

  • 13. Data: 2005-07-20 17:15:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "eFTe" <f...@b...tego.wp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    powoduje ze
    > nie trzeba zezwolenia. Nie trzeba jednoczensie "pelnic" i "byc znana",

    A przeczytałeś odpowiedni artykuł? Bo śmiem twiedzić, że nie. Zajrzyj do
    prawa autorskeigo i przeczytaj jak to unormowano.

> [...]
    > tego sie trzymam :) Tak zreszta to funkcjonuje, np. nikt sie nie pyta
    > adwokata, prokuratora, sedziego, policjanta czy moze jego zdjecie

    To po takiej publikacji mógł by sporo zapłacić. A nie wiedziałeś nigdy
    policjantów pozasłanianych takimi paseczkami, krateczkami. Zastanów sie,
    z czego to wynika.

  • 14. Data: 2005-07-20 17:17:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > Pytanie gdzie przebiega granica.
    > Jesli stojac na dachu budynku fotografuje demonstracje przechodzaca
    > ponizej, a na zdjeciach nie da sie rozpoznac osob - rozumiem, ze zgoda
    > pojawiajacych sie na zdjeciach osob nie jest wymagana.
    > Co jesli z budynku zejde na poziom ulicy i bede fotografowal te sama
    > demonstacje, z tym ze teraz osoby bedace na jej czele moga byc bez
    trudu
    > rozpoznane, jednak w dalszym ciagu (i nie budzi to to watpliwosci) sa
    > uczestnikami tej demonstracji? Czy na kwalifikacjie bedzie mialo wplyw

    Ale treścią fotografii jest demonstracja, a nie Jan Kowalski
    demonstrujący swoje niezadowolenie wśród kolegów. I tu jest granica. W
    razie wątpliwości ustali ją sąd.

  • 15. Data: 2005-07-20 21:35:45
    Od: "eFTe" <f...@b...tego.wp.pl>

    > Ale treścią fotografii jest demonstracja, a nie Jan Kowalski
    > demonstrujący swoje niezadowolenie wśród kolegów. I tu jest granica. W
    > razie wątpliwości ustali ją sąd.

    Poogladaj sobie reportze z demonstracji, jest w nich wiele zdjec konkretnych
    Kowalskich, zadnego z nich nie pytano o publikacje (nie bylo czasu, trwalo
    palowania/skandowanie/polewanie woda).

    pzdr
    eFTe

  • 16. Data: 2005-07-20 21:47:59
    Od: "eFTe" <f...@b...tego.wp.pl>

    > A przeczytałeś odpowiedni artykuł? Bo śmiem twiedzić, że nie. Zajrzyj do
    > prawa autorskeigo i przeczytaj jak to unormowano.

    Zdarzylo sie zajrzec, nawet zdawalem egzamin z tej ustawy i mialem konkretne
    pytanie o publikacje zdjecia prokuratora (z sali rozpraw, nie z jego
    ogrodka). Interesujacy nas fragment byl juz przytaczany wyzej.

    > To po takiej publikacji mógł by sporo zapłacić.

    Nie sadze, przyklad poprosze.

    > A nie wiedziałeś nigdy
    > policjantów pozasłanianych takimi paseczkami, krateczkami. Zastanów sie,
    > z czego to wynika.

    Zapewnieniu anonimowosci na prosbe policjanta (rozne powody, chociazby
    uniemozliwienie skutecznego dzialania w przypadku wywiadowcow).

    pzdr
    eFTe

  • 17. Data: 2005-07-20 22:36:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    konkretnych
    > Kowalskich, zadnego z nich nie pytano o publikacje (nie bylo czasu,

    A czy któryś z owych Kowalskich wnosił pretensje? Bo jakby zaczął, to
    mogło by się okazać, że naruszono jego prawa.

  • 18. Data: 2005-07-20 22:41:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > pytanie o publikacje zdjecia prokuratora (z sali rozpraw, nie z jego
    > ogrodka). Interesujacy nas fragment byl juz przytaczany wyzej.

    No właśnie. Czy mógł byś zatem dokonać wykałdni tego przepisu tak, by
    wyszło na Twoje? Bo nijak nie widzę takiej możliwości w odneisienia do
    fragmentu "(...)osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w
    związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych(...)". Przedew
    szystkim taka osoba musi być powszechnie znana. Dopiero wówczas
    zaczynamy badać drugi warunek. Przekonaj mnie, że Prokurator, czy
    Policjant jest osobą "powszechnie znaną", a przyznam Ci rację.

    > Nie sadze, przyklad poprosze.

    Nie dysponuję.

    > Zapewnieniu anonimowosci na prosbe policjanta (rozne powody, chociazby
    > uniemozliwienie skutecznego dzialania w przypadku wywiadowcow).

    W znanych mi przypadkach reporterzy zawsze pytali o zgodę. A kilka
    takich przypadków znam z autopsji.

  • 19. Data: 2005-07-21 06:57:42
    Od: "Artur M. Piwko" <p...@p...kielce.pl>

    In the darkest hour on Thu, 21 Jul 2005 00:41:02 +0200,
    Robert Tomasik <r...@g...pl> screamed:
    > zaczynamy badac drugi warunek. Przekonaj mnie, ze Prokurator, czy
    > Policjant jest osoba "powszechnie znana", a przyznam Ci racje.

    Prokurator Olejnik. (-; (mspanc)

    Artur

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:231B ]
    [ 08:57:19 user up 10679 days, 20:52, 1 user, load average: 0.06, 0.06, 0.06 ]

    New: It comes in different colors from the previous version.

  • 20. Data: 2005-07-21 13:09:44
    Od: "eFTe" <f...@b...tego.wp.pl>

    > zaczynamy badać drugi warunek. Przekonaj mnie, że Prokurator, czy
    > Policjant jest osobą "powszechnie znaną", a przyznam Ci rację.

    Pelnienie funkcji publicznej wiaze sie z dostepnoscia dla ludzi, nie jest
    sie juz osoba prywatna, "na stanowisku" ekspozycja wlasnego wizerunku jest
    czescia pracy. Taki zawod, nie kazdy musi byc politykiem czy prokuratorem.
    Oczywiscie jezeli ktos ma watpliwosci to zawsze moze sie z nimi zglosic do
    sadu, ja ci mowie jak mnie na ten temat uczyl wieloletni praktyk - sedzia.

    > W znanych mi przypadkach reporterzy zawsze pytali o zgodę. A kilka
    > takich przypadków znam z autopsji.

    Dobra to praktyka pytac.

    pzdr
    eFTe