  • 1. Data: 2003-08-14 15:10:07
    Temat: mandat
    Od: "moniqra" <m...@p...onet.pl>

    Witam! Mam pytanie, czy jest mozliwość obniżenia wysokości mandatu za
    przekroczenie prędkości, jeżeli się go przyjęło w takiej sytuacji:

    W czerwcu zatrzymali mnie policjanci w mondeo z video radarem na
    nowej,dwupasmowej drodze. Prędkość 120 km/h, policjant stwierdził dwukrotne
    przekroczenie prędkości. Zapytałam się go wtedy gdzie po drodze jest znak
    strefy zabudowanej, bo od strony miejscowości w której mieszkam raczej go nie
    ma.on poszedl do radiowozu,pogadał coś z kumplem (który się strasznie
    wydzierał), wrócił i powiedział mi dokładnie gdzie stoi znak. Wysokość mandatu
    400zł i 10pkt.Oczywiście powiedział że moge go nie przyjąć i sprawa pójdzie do
    sądu.Za dwa dni miałam wyjechać na ponad miesiąc, byłam już wtedy z deka
    wystraszona i nawet nie wiedziałam, że moge zobaczyć film więc
    podpisałam.Wracając do domu sprawdzałam dwa razy i okazało się, że miałam
    racje bo żadnego znaku tam nie ma. Na policji kazano mi złożyć odwołanie do
    sądu.Teraz przyszła odpowiedź, że znaku rzeczywiście nie było,ale wysokość
    sankcji leży w kwestii przełożonego policjanta wystawiającego.Tylko że ten
    stwierdził, że on wogóle nie ma takiego prawa i moja wina bo przyjęłam mandat!
    (swoją drogą policja też mogłaby patrzeć na znaki...)

    Kto ma racje, sąd czy policja???

  • 2. Data: 2003-08-15 11:44:35
    Temat: Re: mandat
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zakładając, że nie było odpowiedniego znaku no to na tej drodze obowiązywało
    ograniczenie prędkości do 90 km/h, jak w terenie niezabudowanym. Tak więc
    jadąc 120 km/h i tak popełniłeś wykroczenie. W tym wypadku droga sądowego
    uchylenia mandatu nie była właściwa, albowiem zgodnie z art. 101 kpow
    "prawomocny mandat karny podlega uchyleniu, jeżeli grzywnę nałożono za czyn
    niebędący czynem zabronionym jako wykroczenie."

    Pozostaje wysokość nałożonego mandatu. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra
    Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 października 2002 r. mandat
    powinni wynosić 100-200 zł. W tym zakresie policjanci popełnili faktycznie
    błąd nakładając mandat w wysokości 400 zł. Ale tutaj powstaje pytanie, czy
    był to błąd zawiniony. Zasadniczo ustawiając się do karania za wykroczenie
    drogowe policjanci powinni sprawdzić oznakowanie danego odcinka drogi. Może
    to zrobili, a w międzyczasie ktoś ukradł znak? Z Twojego punktu widzenia to
    bez znaczenia, ponieważ przyjąłeś mandat i jak napisałem wyżej mógłby on
    zostać uchylony tylko w wypadku, gdybyś nie popełnił wykroczenia. A zatem,
    gdybyś jechał tam 90 km/h, to wówczas sąd by uchylił mandat. A tak, to sąd
    ma rację i policja też, bo z mojej wiedzy wynika, że po nałożeniu mandatu
    nie można już zmienić jego wysokości. Można go jedynie uchylić, ale w Twoim
    przypadku brak jest podstaw.

  • 3. Data: 2003-08-15 13:22:03
    Od: "" <m...@p...onet.pl>

    Dzięki za odpowiedź.Wygląda na to, że to moja wina, bo dałam się przekonać, że
    znak tam był... tylko że oni jechali za mną, więc teoretycznie powinni
    wiedzieć w jakiej są strefie, a znaku tam nigdy nie było,co potfierdził
    sąd.Następnym razem będę wiedziała, że moge zobaczyć film i napewno nie dam
    się już tak zrobić!

  • 4. Data: 2003-08-18 08:05:44
    Od: "Darek" <darek_s1@@poczta.onet.pl>

> [...]
    > ma rację i policja też, bo z mojej wiedzy wynika, że po nałożeniu mandatu
    > nie można już zmienić jego wysokości. Można go jedynie uchylić, ale w

    Tak na marginesie to dozwolona predkosc na drodze dwupasmowej poza terenem
    zabudowanym wynosi 100km/h.
    Darek