  • 1. Data: 2003-08-14 14:48:44
    Temat: uprawnienie do świadczeń zdrowotnych
    Od: "Grzegorz" <g...@n...pl>

    Czy po ukończeniu studiów, a nie ukończywszy 26 lat mam nadal prawo do
    bezpłatnych świadczeń zdrowotnych czy wygasają one wraz z ukończeniem
    szkoły?

  • 2. Data: 2003-08-14 17:22:44
    Temat: Re: uprawnienie do świadczeń zdrowotnych
    Od: "Kania" <k...@p...onet.pl>

    "Grzegorz" <g...@n...pl> wrote in message
    > Czy po ukończeniu studiów, a nie ukończywszy 26 lat mam nadal prawo do
    > bezpłatnych świadczeń zdrowotnych czy wygasają one wraz z ukończeniem
    > szkoły?

    Jesli pracujesz i pracodwaca placi te swiadczenia lub jesli ubezpiecza Cie
    urzad pracy, to mozesz korzystac. W innym przypadku musisz placic.

    Kania

  • 3. Data: 2003-08-16 21:40:48
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Grzegorz" <g...@n...pl> wrote in message
    > Czy po ukończeniu studiów, a nie ukończywszy 26 lat mam nadal prawo do
    > bezpłatnych świadczeń zdrowotnych czy wygasają one wraz z ukończeniem
    > szkoły?
    Nie. Dopiero po 4 miesiącach od jej ukończenia
    Podstawa prawna:
    Art. 10 ust. 7 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w
    Narodowym Funduszu Zdrowia
    "Prawo do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego dla osób,
    które ukończyły szkołę średnią lub wyższą, wygasa po upływie 4 miesięcy od
    zakończenia nauki lub skreślenia z listy uczniów lub studentów."

    Potem oczywiście (jeśli nadal nie znajdziesz pracy) możesz np.:
    -zostać zgłoszony do ubezpieczenia przez pracującą małżonkę,
    -jeżeli nie masz małżonki, to zgłosić się, jako bezrobotny absolwent, do
    urzędu pracy.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 4. Data: 2003-08-21 06:14:40
    Od: "Grzegorz" <g...@n...pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bhm8ek$qet$1@atlantis.news.tpi.pl

> [...]
    > -zostać zgłoszony do ubezpieczenia przez pracującą małżonkę,
    > -jeżeli nie masz małżonki, to zgłosić się, jako bezrobotny absolwent,

    Rozumiem, że w tym wypadku nie mogę zostać zgłoszony przez rodziców?

  • 5. Data: 2003-08-21 10:03:36
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    > Rozumiem, że w tym wypadku nie mogę zostać zgłoszony przez rodziców?

    Nie. Rodzice generalnie mogą zgłaszać dziecko do 18 roku życia.
    Od tej zasady są jedynie 2 wyjątki:
    -jeśli kształci się dalej (to do 26 roku życia)
    -jeśli jest poważnie niepełnosprawne (to bez ograniczeń wiekowych).
    Wygląda na to, że żaden z tych wyjątków Cię nie dotyczy.

    To wynika z definicji "członka rodziny", zawartej w ustawie o ubezp. w
    Narodowym Funduszu Zdrowia. Jesteś natomiast członkiem rodziny dla swojej
    żony (jeśli masz żonę), dlatego ona ma prawo Cię zgłosić (w razie czego) do
    ubezpieczenia zdrowotnego. A Ty ją, jeśli to Ty byś pracował, a ona nie.

    Art. 5 ustawy:
    Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    "członku rodziny" - rozumie się przez to następujące osoby:
    a) dziecko własne, dziecko małżonka, dziecko przysposobione, wnuka albo
    dziecko obce, dla którego ustanowiono opiekę, albo dziecko obce w ramach
    rodziny zastępczej, do ukończenia przez nie 18 lat, a jeżeli kształci się
    dalej - do ukończenia 26 lat, natomiast jeżeli posiada orzeczenie o znacznym
    stopniu niepełnosprawności lub inne traktowane na równi - bez ograniczenia
    wieku,
    b) małżonka,
    c) wstępnych ///czyli rodziców, dziadków, pradziadków///
    pozostających z ubezpieczonym we wspólnym gospodarstwie domowym;
    ---
    Oczywiście wstępnych i małżonka zgłasza się, jeśli nie pracują ani nie są
    ubezpieczeni jako emeryci

    Pozdrawiam,
    MArta