    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przemoc w rodzinie - przedawnienie
    Date: Sun, 17 Aug 2003 00:16:26 +0200

    "Kania" <k...@p...onet.pl> wrote in message
    news:bhggk2$9rh$1@news.onet.pl...
    > Kobieta uciekla od faceta, z ktorym zyla 4 lata w 1999 roku. Zrobila tak,
    > dlatego, ze on ja bil i gnebil psychicznie.
    >
    > Co mozna zrobic w dniu dzisiejszym?? Czy mozna mu zalozyc sprawe?? Ze
    > zwiazku jest dwoje dzieci.
    Odpowiedź brzmi: TAK.
    Przypuszczam, że chodzi Ci o sprawę karną.
    Zgodnie z art. 101. § 1. Kodeksu karnego takie czyny przedawniają się
    generalnie po 10 latach (ten fragment przepisu przytaczam poniżej).
    Generalnie po 10 latach, ponieważ nawet przedawnienie nie daje przestępcy
    gwarancji bezkarności (ale to dygresja).

    A przestępstwo, o którym mowa, nawet w swojej najłagodniejszej formie
    (przytaczam ten fragment przepisu poniżej) jest zagrożone karną do 5 lat

    P r z e d a w n i e n i e
    Art. 101. § 1 Kodeksu karnego :"Karalność przestępstwa ustaje, jeżeli od
    czasu jego popełnienia upłynęło lat:
    (ciach)
    10 - gdy czyn stanowi występek zagrożony karą pozbawienia wolności
    przekraczającą 3 lata"

    P r z e s t ę p s t w o z n ę c a n i a s i ę n a d r o d z i n ą,
    w s w o j e j n a j ł a g o d n i e j s z e j f o r m i e
    Art. 207. § 1. Kodeksu karnego "Kto znęca się fizycznie lub psychicznie nad
    osobą najbliższą ////CZYLI NP. NAD ŻONĄ LUB KONKUBINĄ/// lub nad inną osobą
    pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od sprawcy albo
    nad małoletnim ////CZYLI NAD DZIECKIEM/// lub osobą nieporadną ze względu na
    jej stan psychiczny lub fizyczny,
    ///DO LAT 5, CZYLI POWYŻEJ 3 LAT, WIĘC PRZEDAWNIA SIĘ PO 10 LATACH///

    Pozdrawiam,
    MArta